Bloemstengel Strelitzia

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Bloemstengel Strelitzia

Berichtdoor ilsekodden op 13 maart 2021 16:35

Ik heb een vraag over mijn Strealitzia. Eind vorig jaar ontwikkelden zich twee bloemstengels. De eerste bloem is op 31-12 tot bloei gekomen. Een poosje voordat de eerst bloem ging bloeien, stopte de andere bloemstengel met groeien.

Inmiddels is de eerste bloem al een tijdje uitgebloeid en heb ik die stengel destijds ook afgeknipt. Nu blijft echter die andere bloemstengel stilstaan. Hij groeit niet verder.... Je zou zeggen dat alle voeding en energie nu naar die tweede bloemstengel gaat. Inmiddels komen er wel nieuwe bladeren uit (gaat de voeding dan daarnaar toe?).

De bloemstengel blijft stilstaan, wat kan ik doen om de groei hiervan te bevorderen? Ik ben bang dat hij het anders niet gaat doen (ik heb vorig jaar ook twee bloemstengels gehad en op enig moment stopte de groei en zijn de bloemstengels na een poos verschrompeld...) Dat wil ik nu natuurlijk niet met deze twee bloemstengel.

De plant staat in het licht, krijgt voldoende water, grond is niet te nat of te droog...

Wie heeft tips hiervoor?

Groetjes,
Ilse
ilsekodden
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 04 apr 2020 19:35
0 bedankjes

Re: Bloemstengel Strelitzia

Berichtdoor Jacqkodden op 04 apr 2021 11:26

Iemand een idee? Dus hoe krijgt zij die bloemstengel zover dat het verder wil groeien en uitgroeien tot een bloem?
Jacqkodden
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 16 feb 2014 20:35
0 bedankjes

Re: Bloemstengel Strelitzia

Berichtdoor hoekievld op 06 apr 2021 17:20

ik heb dit ook gehad met mn zelf gezaaide strelitzia's, gebeurde vooral de 2 eerste jaren dat hij uberhaubt knoppen ging maken. op den duur stoppen en knoppen met ontwikkelen en droogden uit zonder enige reden.

dit heb ik 2 jaar lang gehad en daarna nooit meer gehad. Ze bloeien nu prachtig.

Heb toen alles geprobeerd, minder licht/meer licht, water/voeding heb nog steeds geen idee wat het heeft kunnen zijn
hoekievld
 
Berichten: 403
Geregistreerd: 03 maart 2016 17:01
Woonplaats: Vlaardingen
37 bedankjes

Re: Bloemstengel Strelitzia

Berichtdoor Carlo op 06 apr 2021 20:12

Ik denk dat je er weinig aan kan doen. Hopen dat de volgende bloei wel wat uitbundiger wordt.
Zelf heb ik hier twee knoppen klaar staan in de Mandela's gold.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes


Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten