Hoogte creëren.

Plaats hier al jouw vragen en ideeën specifiek over tuininrichting, vijvers, bouwwerken, meubilair,...

Hoogte creëren.

Berichtdoor Dennis30 op 06 mei 2021 09:27

Hallo allemaal!

Ik ben opzoek naar tips voor mijn tuin.
Mijn tuin is maar 5 meter breed ( wel 20m diep) dus ik kan geen mega bomen kwijt, maar ik wil graag meer hoogte creëren in de tuin zodat ik het een dicht gegroeide jungletuin gevoel kan geven.
Achterin de tuin heb ik een 3tal hoge trachy staan, 2 soorten fargesia en een grote albizia dus daar ben ik wel tevreden over.
Nu moet het voorste gedeelte nog hoogte krijgen. Dus wie heeft er mooie tips voor niet al te brede maar vooral hogere begroeiing!?

Alvast bedankt, gr Dennis
Dennis30
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 21 jan 2016 14:47
4 bedankjes

Re: Hoogte creëren.

Berichtdoor RandyK op 06 mei 2021 17:02

Je kan elk jaar een Paulownia Tomentosa terugknippen, begin je wel elk jaar op nul maar je hebt wel een erg exotisch ogende snelgroeiende plant die alleen de hoogte in gaat. Ook kan je een Eucalyptus ‘debeuzevillei’ aanplanten, zolang je hem enkelstammig houdt is deze ook niet breed.
RandyK
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 26 jan 2019 20:52
14 bedankjes

Re: Hoogte creëren.

Berichtdoor draco op 06 mei 2021 19:10

Je kunt denken aan een slanke boom cv. fastigiata, bijvoorbeeld een goudiep https://www.botanikfoto.com/en/details/ ... 517253.php. Ik ben erg gecharmeerd van Acers en andere soorten met als herkomst China of Japan. De naaldverliezende conifeer Taxodium distichum 'Nutans' heeft een pyramidale opgaande groeiwijze met een open structuur. https://www.vdberk.nl/bomen/taxodium-distichum-nutans/ Ginkgo biloba valt met name in het najaar op door zijn felgele herfstkleur. Acer griseum heeft als bijzonder kenmerk de gladde kaneelkleurige stam met bladderende schors. Acer palmatum 'Hagoromo' is een opgaande variëteit met een afwijkende bladvorm dat rood uitloopt.
Bijlagen
Acer palmatum 'Hagoromo'.jpeg
Acer palmatum 'Hagoromo'.jpeg (202.73 KiB) 4832 keer bekeken
DSCN9596.jpeg
DSCN9596.jpeg (238.15 KiB) 4832 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Hoogte creëren.

Berichtdoor Dennis30 op 06 mei 2021 21:13

RandyK schreef:Je kan elk jaar een Paulownia Tomentosa terugknippen, begin je wel elk jaar op nul maar je hebt wel een erg exotisch ogende snelgroeiende plant die alleen de hoogte in gaat. Ook kan je een Eucalyptus ‘debeuzevillei’ aanplanten, zolang je hem enkelstammig houdt is deze ook niet breed.


Dat zijn 2 hele mooie opties! Dankjewel :thumb_up:
Kijken of ze ook nog verkrijgbaar zijn in de buurt..
Dennis30
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 21 jan 2016 14:47
4 bedankjes

Re: Hoogte creëren.

Berichtdoor Dennis30 op 06 mei 2021 21:14

draco schreef:Je kunt denken aan een slanke boom cv. fastigiata, bijvoorbeeld een goudiep https://www.botanikfoto.com/en/details/ ... 517253.php. Ik ben erg gecharmeerd van Acers en andere soorten met als herkomst China of Japan. De naaldverliezende conifeer Taxodium distichum 'Nutans' heeft een pyramidale opgaande groeiwijze met een open structuur. https://www.vdberk.nl/bomen/taxodium-distichum-nutans/ Ginkgo biloba valt met name in het najaar op door zijn felgele herfstkleur. Acer griseum heeft als bijzonder kenmerk de gladde kaneelkleurige stam met bladderende schors. Acer palmatum 'Hagoromo' is een opgaande variëteit met een afwijkende bladvorm dat rood uitloopt.



Ik ga ze eens Google! Dankjewel voor je reactie.
De kleur van Acers vind ik in iedergeval geweldig.
Dennis30
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 21 jan 2016 14:47
4 bedankjes

Re: Hoogte creëren.

Berichtdoor Dennis30 op 09 mei 2021 23:40

Andere mensen nog tips??
En waar kan ik een Paulownia krijgen? Online geen stekjes te vinden..
Dennis30
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 21 jan 2016 14:47
4 bedankjes


Keer terug naar Tuininrichting

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten