lekkere turbo mest voor bananenboom

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: lekkere turbo mest voor bananenboom

Berichtdoor Eduard op 11 mei 2021 13:29

De concentraties zijn veel hoger in de aangegeven chemische mest en dat laat de planten letterlijk ploffen, heb het gezien bij liefhebbers van Brugmansia's die het later ook op andere planten gingen toepassen en waar het minder goed afliep :roll: , maar goed ieder zijn ding en dit was mijn mening :fluiten:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10298
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: lekkere turbo mest voor bananenboom

Berichtdoor Rob op 11 mei 2021 22:26

Eduard schreef:Bonne geeft het voorbeeld hoe deze gewasplant te laten groeien, voel je niet persoonlijk aangevallen! Als dat zo is was dat niet de bedoeling, Ik had het over de mest niet over de persoon, ik ben geen fan van geforceerde groei van planten, je put ze uiteindelijk uit, voor Brugmansia's gebruiken ze inderdaad dit soort bemesting om overvloedige bloei en groei te ontwikkelen, de banaan zal er ook sneller van groeien maar eventuele vruchten zou je niet moeten consumeren ;)



Eduard,
Thx. Goed voorbeeld (a)
Bonne gebruikt voor zover ik weet Pokon - hij word min meer gesponsord. Als je het etiket daarvan leest dan zitten daar vrijwel dezelfde stoffen/componenten in. Die stoffen kunnen zowel natuurlijk gewonnen zijn als samengesteld/gemaakt door de mensch.
Het verschil is nagenoeg nul, behalve dat je kunt zeggen dat het 'natuurlijk' is.
Ik ben het wel met je eens dat het opjagen van planten met bakken bemesting niet het beste is, maar tegelijkertijd hebben planten wel voeding nodig. Aangezien het niet uit de lucht valt, en ik thuis gewoon een toilet heb voor mijn organische mestafvoer, dan zal er toch iets bij die potten moeten. ;)
De dosering is altijd sleutel.

PS: Ga er maar vanuit dat in alle gewassen die tegenwoordig voor consumptie worden gegroeid een soortgelijke samenstelling word gebruikt. Die elementen zoals vermeld in het lijstje zijn standaard en op zich niet schadelijk of bijzonder, en ik zie dan ook geen reden om bananen die zijn gekweekt met bemesting niet te consumeren. Het advies dit niet te doen is dan ook ongegrond en onjuist.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: lekkere turbo mest voor bananenboom

Berichtdoor Bonne op 11 mei 2021 23:54

Ha!

Ja met Pokon ben ik zelf afgehaakt, Alweer 2 jaar geleden hoor.
En heb nooit Pokon gebruikt voor mijn Bananen. Alleen 1 banaan ivm sponsor gebeuren.
Maar de Pokon is overleden. :lol: zegt wel iets over chemie in Pokon?
Want beide planten waren in de zelfde conditie toen.. Mijn mest vs Pokon.
Die van mij heeft het overleeft!

Ik gebruik altijd 100% organische NPK 7-3-10 waarbij overbemesting niet mogelijk is.
In de zomer blijf ik geven en mijn plant blijft nemen.. :lol:
Met de juiste omgevingsfactoren groeien ze van nature als kool! Geen chemie nodig hoor :thumb_up:

Ik ben niet van de chemie! ...Ik wil de bananen ook nog kunnen eten zonder dat ze uit mijn oren gaan groeien :lol: :lol: :lol:
Laatst bijgewerkt door Bonne op 12 mei 2021 21:25, in totaal 5 keer bewerkt.
Bonne
 
Berichten: 1008
Geregistreerd: 17 feb 2016 00:28
Woonplaats: Maastricht
103 bedankjes

Re: lekkere turbo mest voor bananenboom

Berichtdoor Bonne op 11 mei 2021 23:55

gertjan schreef: deze zelfde stoffen zitten ook in de gedroogde koemest die bonne gebruikt,


IK gebruik geen koemest! Wat wel? :fluiten: .... heb met intratuin Maastricht een deal gemaakt om deze mest nog in het assortiment te houden :D Die ik al sinds 2014 gebruik :)
Laatst bijgewerkt door Bonne op 12 mei 2021 21:26, in totaal 1 keer bewerkt.
Bonne
 
Berichten: 1008
Geregistreerd: 17 feb 2016 00:28
Woonplaats: Maastricht
103 bedankjes

Re: lekkere turbo mest voor bananenboom

Berichtdoor Ratlook op 12 mei 2021 06:36

---
Leuke discussie zo 8-)

Ik ben iemand die juist veel op een andere manier wil doen dan anderen , maar

niet aanstootgevend hoor :mrgreen:

Ik geef mijn planten sinds dit jaar 100 % Biologische meststof...niet omdat ik nu

zo'n erge milieu -activist ben hoor [ zeker niet ]

Het is van het merk BIOBIZZ en er is een hele lijn speciaal voor vruchtdragende planten.

Maar ze hebben het meest bekendheid gekregen door de huis, maar zeker ook

professionele kwekers van wiet!!

Ik gebruik, omdat mijn meeste planten geen vruchten dragen, de vorm die bedoeld

is voor de groei, dus de BIOBizz - Grow [ de naam zegt het al.]

Tot nu toe groeien mijn planten geweldig goed en ben nieuwsgierig naar de rest

van het jaarf.

Hier even een linkje waar al hun producten op staan IK WORD NIET GESPONSORD !!

https://www.biobizz.com/products/

---
IMPERFECTION IS BEAUTY,
MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS
THAN ADSOLUTELY BORING
Avatar gebruiker
Ratlook
 
Berichten: 153
Geregistreerd: 09 jan 2021 13:24
Woonplaats: kop van NH
6 bedankjes

Re: lekkere turbo mest voor bananenboom

Berichtdoor Greener op 12 mei 2021 10:44

Zoals Rob al duidelijk aangeeft is er geen enkel verschil tussen chemische vervaardigde voeding en biologische voeding. Hoogstens wat bindende zouten maar de stof blijft identiek.
Een diamant uit een mijn is 100% identiek aan een gefabriceerde labdiamant.
De één is natuurlijk, de ander gefabriceerd maar qua pure stof geheel identiek.

Vervolgens kun je kijken wat voor en nadelen van beide voedingen zijn.
Natuurlijke meststoffen kunnen reststoffen zoals antibiotica bevatten waar je deze in een chemische mest in het geheel niet zult aantreffen.
Tevens kun je met chemische samenstellingen zeer specifieke voedingen maken waarbij je op de biologische toer veel zult moeten bijsturen.

Bovenstaande klinkt nu alsof ik pro chemisch ben terwijl dat eigenlijk helemaal niet zo is.
Ik gebruik zeer zeker makkelijk oplosbare mest op momenten dat het nodig is. Ik heb gisteren bijv een paar gieters met NPK 0+52+34 aangemaakt. Puur en alleen om wat moeilijke bloeiers de stoffen te geven die zij nodig hebben om dit te kunnen realiseren.

Geheel tegenstrijdig heb ik ook een scala aan natuurlijke meststoffen. Deze gebruik ik juist in het voorjaar in combinatie met een ruime gift aan lavameel om genoeg sporenelementen aan te brengen voor de komende seizoenen. Last but not least gebruik ik mycorrhizae vanaf het moment van verspenen, verpotten of verplanten. Op een natuurlijke manier planten een razendsnel wortelgestel bezorgen zodat het water geven in de droge zomermaanden een peuleschil is.

Voor beide partijen is wat te zeggen, het beste uit beide partijen pakken is misschien nog wel het slimste ;)
Greener
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 08 feb 2011 19:14
Woonplaats: ZH, onder R’dam
34 bedankjes

Re: lekkere turbo mest voor bananenboom

Berichtdoor annao op 12 mei 2021 20:18

Hoi Eduard. Helemaal goed hoor! Ik heb wel wat vragen... 1. waarom zou een plant uitgeput raken van bepaalde bemesting? 2. Hoe herken je een turbogemeste plant die eigenlijk uitgeput is? 3. Heb je wat links naar onderzoeken of goed geinformeerde sites hierover?
annao
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 06 aug 2020 15:38
1 bedankjes

Re: lekkere turbo mest voor bananenboom

Berichtdoor annao op 12 mei 2021 20:37

PS. Mijn Dwarf Cavendish is als kadootje binnen gekomen op 12 maart 2020 in een potje van doorsnede bovenkant 6 cm en hoogte 5 cm. Hij staat nu in zijn VIERDE pot. De eerste keer was het nodig omdat hij met minipotje en al omviel omdat de wortels door het minipotje groeiden.. Van verpotten in meer ruimte en dus met verse grond werd hij helemaal blij en dat is elke keer zo!!!! Hij staat nu in zijn VIERDE pot: doorsnee 43 cm en hoogte 37 cm (nu 12 mei 2021= 14 maanden sinds binnenkomst als ieniemienie bananenpupje)) . Maar hij moet NU alweer een grotere pot. Zijn toekomst is toch helaas ongewis. Mijn man, een superhandige klusser wil het PLAFOND boven Banaans Superplek Op het Zuiden niet uitbreken, omdat hij geen gat in de kamer erboven wil. Hij gaat binnenkort naar buiten op een niet te winderige plek op het zuiden... en aan het eind van de herfst als de Cavendish kippevel krijgt van de kou ga ik hem denk ik verkopen. Met pijn in de ziel, maar blij dat hij het hier zo naar zijn zin had. Op bananen durf ik niet te rekenen, Het is dan nog maar een vroege puber van pakkembeet 9 jaar oud kwa mensenleeftijd als het herfst 2021 is.
annao
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 06 aug 2020 15:38
1 bedankjes

Re: lekkere turbo mest voor bananenboom

Berichtdoor Eduard op 12 mei 2021 21:49

annao schreef:Hoi Eduard. Helemaal goed hoor! Ik heb wel wat vragen... 1. waarom zou een plant uitgeput raken van bepaalde bemesting? 2. Hoe herken je een turbogemeste plant die eigenlijk uitgeput is? 3. Heb je wat links naar onderzoeken of goed geinformeerde sites hierover?

Er is al antwoord gegeven op die vragen zo'n plant krijgt geen adempauze en je vergiftigd op den duur de bodem eens in de week of 2 weken bemesten is een normaal patroon, zoals je aangeeft groeit die nu je huis uit en buiten zal die sneller door de natuur elementen aan flarden gaan! Ik kan je niet gaan verwijzen naar voorbeelden, het is meer door de ervaringen door de jaren heen dat ik zelf in aanraking kwam met chemische mest bij brugmania's om ze inderdaad in overvloed te laten bloeien, ik ben geen fan van een banaan omdat dit een gewas plant is en na het bloeien afsterft dus een relatief kort leven heeft.
Ik heb ze vroeger uiteraard wel gehad ook met bloei en klein trosje bananen maar vond het frustrerend dat het daarna einde verhaal is.

Ik ben daarom met een echte plantensoort begonnen n.l. boomvarens die doen er wat langer over groter te worden en daar kun je een leven lang van blijven genieten met goede zorg en zeer gedoseerde biomeststoffen, ik heb me 8 jaar geleden nog een keertje laten verleiden door forum leden nog een keer met een banaan in zee te gaan, het avontuur was kort maar krachtig hij schoot de hemel in om een maand later verwoest te worden door een klein maar heftig buitje met rukwinden, einde verhaal, de plant kreeg eens per week biomest en had deze hoogte na een jaar van relatief kleine plant zie foto van een maand voor de teloorgang,
Afbeelding

Afbeelding

En deze foto 2015 van de boomvarens hier is de leeftijd van de grote C.medullaris al 19jaar,
Afbeelding

Zoals eerder aangeven ieder zijn keuze qua aanpak en bemesting, het was zuiver mijn gevoel van je turbo mest, niet voor mij ;)
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10298
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: lekkere turbo mest voor bananenboom

Berichtdoor johny op 12 mei 2021 22:09

Planten zijn zeer uiteenlopend kwestie behoeften of noden, gelukkig zijn de meeste min of meer universeel hierin.
Maar soms zijn er die zo specifiek zijn aan eisen dat het niet volstaat zomaar te bemesten vb enkele Australische mogen absoluut geen phosphors kun je moeilijk bekomen in natuurlijke bemesting en zelf de meeste gangbare (chemische) dus in dit geval heb je enkel de keuze uit chemisch gemaakte.
Een grote boosdoener zijn zouten die overblijven Cl Na zowel in biologische of chemisch samengestelde.
Hierin herken de de betere (ook meestal duurdere)
Ander vb veel stikstof nodig enz dan zijn je keuzes al beperkt tenminste als je het beste resultaat wil.
Sommige zijn lastiger dan tomaten of patatten :roll:
johny
 
Berichten: 815
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten