lekkere turbo mest voor bananenboom

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: lekkere turbo mest voor bananenboom

Berichtdoor alex1994 op 12 mei 2021 23:28

Ik begrijp soms het gevoel dat het beter is om biologische mest te gebruiken oftewel onder andere poep.

Maar waarom eigenlijk?

Biologische mest wordt in de bodem door verschillende soorten organismen afgebroken in de zouten en elementen die de plant nodig heeft. Die zouten en elementen zijn de zouten waar "chemische mest" uit bestaat. Biologische mest zorgt voor een betere biodiversiteit in de bodem.

Door direct zouten toe te dienen kan je makkelijker en meer plant specifiek sturen.
Biologische mest geeft ook een bodemverbetering door de biodiversiteit en komt meer gereguleerd vrij.

Zouten kan je apart geven en zo sturen op groei of bloei. Dit kan minder makkelijk bij biologische mest.

"Chemische" mest kan je ook zien als dat je een stap overslaat. Het is makkelijker te sturen mits je precies weet wat elementen doen. Biologische mest is meer hufterproof in volle grond.

"Chemische" mest is bij juist gebruik niet slecht voor de gezondheid en biologische mest ook niet.

Je zou met Chemische mest sneller resultaten kunnen bereiken als met biologische mest.

Maar kies vooral wat je zelf het meest fijne vindt om mee te werken. Ik werk met combinaties. Dus Biologische mest en vervolgens met zouten sturen als de groei de verkeerde kant op gaat.

Binnen in de huiskamer werk ik niet met biologische mest. Met bladgroenten ook niet om ziekten te voorkomen door slechte hygiene.
Avatar gebruiker
alex1994
 
Berichten: 178
Geregistreerd: 31 aug 2015 09:07
15 bedankjes

Re: lekkere turbo mest voor bananenboom

Berichtdoor Ratlook op 13 mei 2021 06:37

---

De bio-mest die ik gebruik van BIOBIZZ , is zeker veilig en Hygiënisch en stinkt

bovendien ook niet eens :thumb_up:

Degene die beweren dat chemische mest precies hetzelfde is als Biomest, daar zet ik

[ als niet deskundige hoor ] grote vraagtekens bij!

In een lab kunnen ze veel, maar exact qua samenstelling als "origineel" kan gewoon niet :roll:

---
IMPERFECTION IS BEAUTY,
MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS
THAN ADSOLUTELY BORING
Avatar gebruiker
Ratlook
 
Berichten: 153
Geregistreerd: 09 jan 2021 13:24
Woonplaats: kop van NH
6 bedankjes

Re: lekkere turbo mest voor bananenboom

Berichtdoor johny op 13 mei 2021 07:21

@ Rat je kan er altijd wat grote hoeveelheden koper en antibiotica bij chem mest toevoegen om tot een biologische varkensmest te bekomen (als een niet deskundige een vraagteken) :mrgreen:
johny
 
Berichten: 815
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: lekkere turbo mest voor bananenboom

Berichtdoor Greener op 13 mei 2021 15:40

Ratlook schreef:---


Degene die beweren dat chemische mest precies hetzelfde is als Biomest, daar zet ik

[ als niet deskundige hoor ] grote vraagtekens bij!

In een lab kunnen ze veel, maar exact qua samenstelling als "origineel" kan gewoon niet :roll:

---


Lees mijn reactie nog eens zou ik zeggen.
Greener
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 08 feb 2011 19:14
Woonplaats: ZH, onder R’dam
34 bedankjes

Re: lekkere turbo mest voor bananenboom

Berichtdoor Ratlook op 14 mei 2021 06:20

Greener schreef:
Ratlook schreef:---


Degene die beweren dat chemische mest precies hetzelfde is als Biomest, daar zet ik

[ als niet deskundige hoor ] grote vraagtekens bij!

In een lab kunnen ze veel, maar exact qua samenstelling als "origineel" kan gewoon niet :roll:

---


Lees mijn reactie nog eens zou ik zeggen.


Daar staat dat toch werkelijk en je geeft zelfs het voorbeeld van een diamant :?

En daarna geef je nog aan dat je verschillende planten op sommige momenten

ook weer andere mest geeft [ met al die "rare " NPK nummers :roll: ]

De mest die ik geef, is PUUR 100 % natuurlijk, maar waarschijnlijk heb je het merk

niet eens opgezocht :?:

Al die chemische middelen met al die verschillende NKP-nummers worden [ naar mijn mening ]

alleen maar gemaakt om zoveel mogelijk spullen te verkopen...

[ net zoals de tientallen verschillende grondsoorten terwijl er misschien maar drie nodig zijn ] :mrgreen:

---
IMPERFECTION IS BEAUTY,
MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS
THAN ADSOLUTELY BORING
Avatar gebruiker
Ratlook
 
Berichten: 153
Geregistreerd: 09 jan 2021 13:24
Woonplaats: kop van NH
6 bedankjes

Re: lekkere turbo mest voor bananenboom

Berichtdoor alex1994 op 14 mei 2021 15:50

Weet je eigenlijk dat in "biologische mest" ook gewoon npk zit? Daar wordt denk ik mede op gedoeld.
N staat voor stikstof.
P staat voor fosfor.
K staat voor kalium.

Dit zit alle 3 over het algemeen in beide soorten mest. In die zin is het ook hetzelfde.
Met biologische mest is het een indirecte toediening en met kunstmest een directe. Bij biologische mest moet het namelijk nog afgebroken en vrij komen terwijl je met kunstmest die stap overslaat.

Npk zijn gewoon de voedingszouten. Zonder die zouten kan een plant niet leven.

Wij kunnen bijvoorbeeld ook natrium chloride (keukenzout) puur over ons eten gooien. We kunnen ook gewoon een visje of iets dergelijks eten waar het van nature al in zit.

We kunnen het dan zelfs ook nog extra toevoegen terwijl het al bijna overal in zit.
Is het toevoegen van natrium chloride dan chemisch? Dit is gewoon opgegraven of uit de zee gewonnen. Idem dito met mest.

Eigenlijk kan je lavameel en dergelijken ook beter in de groep van kunstmest zetten. Dit is namelijk vergelijkbaar.
Avatar gebruiker
alex1994
 
Berichten: 178
Geregistreerd: 31 aug 2015 09:07
15 bedankjes

Re: lekkere turbo mest voor bananenboom

Berichtdoor Greener op 14 mei 2021 17:27

Ratlook schreef:
Greener schreef:
Ratlook schreef:---


Degene die beweren dat chemische mest precies hetzelfde is als Biomest, daar zet ik

[ als niet deskundige hoor ] grote vraagtekens bij!

In een lab kunnen ze veel, maar exact qua samenstelling als "origineel" kan gewoon niet :roll:

---


Lees mijn reactie nog eens zou ik zeggen.


Daar staat dat toch werkelijk en je geeft zelfs het voorbeeld van een diamant :?

En daarna geef je nog aan dat je verschillende planten op sommige momenten

ook weer andere mest geeft [ met al die "rare " NPK nummers :roll: ]

De mest die ik geef, is PUUR 100 % natuurlijk, maar waarschijnlijk heb je het merk

niet eens opgezocht :?:

Al die chemische middelen met al die verschillende NKP-nummers worden [ naar mijn mening ]

alleen maar gemaakt om zoveel mogelijk spullen te verkopen...

[ net zoals de tientallen verschillende grondsoorten terwijl er misschien maar drie nodig zijn ] :mrgreen:

---


Ik kan helaas opmerken dat je niet leest maar ik probeer het nog een keer:

De bouwstoffen in de voeding, of deze nu chemisch is of biologisch, zijn identiek.
nitraat (NO3­) of ammonium (NH4) blijft nitraat of ammonium of het nu uit je pakje Biobizz komt of van de chemische groothandel.

Nog een voorbeeld.
Stikstof uit Beendermeel is qua stof identiek aan de stikstof van de chemische voeding.
Er is 0,0 verschil tussen deze stoffen.

Als jij het hebt over rare npk waardes kan ik je alleen heel erg adviseren om je hier eens in te verdiepen want als je die “rare” aantallen niet begrijpt mest je dus compleet uit de losse pols.
Niks mis mee maar ga dan niet onwaarheden verkondigen.
Greener
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 08 feb 2011 19:14
Woonplaats: ZH, onder R’dam
34 bedankjes

Re: lekkere turbo mest voor bananenboom

Berichtdoor johny op 14 mei 2021 22:24

Heb een vraag over koolstof stikstof C/N ratio of gehalte in bodem .
Dacht dat ik het goed vermelde, ben ik al verscheidene keren tegen gekomen.
Wat moet ik mij voorstellen hierbij en wat is het gevolg van verkeerde verhouding. en wat is de rol van koolstof.
Het enige wat ik weet als je bodem koolstof bevat kan je als leek met hand door grond woelen en blijft er zwarte kleur achter bevat deze koolstof (als tip gehoord op radio)
johny
 
Berichten: 815
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: lekkere turbo mest voor bananenboom

Berichtdoor Ratlook op 15 mei 2021 06:20

---
@ Greener...

Ik ben idd iemand die meer op zijn eigen gevoel dingen doet, zo ook met de

potgrond die ik zelf een beetje mix [ zoals het mij uitkomt en op de manier

waarvan IK denk dat het goed is 8-)

Ik blijf ook, wat jij ook denkt te kunnen beweren, er 100 % van uit gaan dat er verschil

is tussen " dingen " die in en lab gemaakt worden totaal anders zijn dan "natuurlijk " :!:

Ze kunnen zg "kunstvlees" maken, maar dat blijft ook troep en niet echt :!:

En al die flesjes en potjes en pilletje en complete potgronden etc etc met al die verschillende

NKP verhoudingen zijn voor het grootste deel alleen maar bedoeld om geld te

verdienen [ niets mis mee, maar ik [ persoonlijk] trap daar niet in ]

---
IMPERFECTION IS BEAUTY,
MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS
THAN ADSOLUTELY BORING
Avatar gebruiker
Ratlook
 
Berichten: 153
Geregistreerd: 09 jan 2021 13:24
Woonplaats: kop van NH
6 bedankjes

Re: lekkere turbo mest voor bananenboom

Berichtdoor Eduard op 15 mei 2021 10:16

Vind het ook te ver gaan wat sommige hier met hun technisch verhaal zitten te beweren! Volgens mij hebben die zelf plastieken planten en tuinkabouters :lol: zelf doe ik het ook op het gevoel al een dikke 50jaar het is natuurlijk goed om te weten waar de n.p.k. voor staat maar dan houd het voor mij ook op , ik zie hier ook tragere maar veel betere resultaten met biologische mest, behoud mijn planten langer dus geniet er langer van, koop ook maar uiters zelden een plant, hier alles zelf opgetrokken van zaad of stekken, dat is hobby en daar mag het voor mij ook bij blijven ;)
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10298
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten