lekkere turbo mest voor bananenboom

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: lekkere turbo mest voor bananenboom

Berichtdoor annao op 15 mei 2021 17:53

Nog even Anna hier die met haar blije bananenboomverhaal voor nogal wat oproer bleek te zorgen hier... Waarom gebruikte ik die mest eigenlijk bij die banaan? Het had in ieder geval niets met religie te maken of iets dergelijks. Met die mest heb je mooie resultaten bij zomerbloeiers zegt het potje. De prachtige hangbakken hangen bij de Huyskweker aan het infuus met mestwater vanaf dat ze rond januari als ieniemienies worden gezet in de bakken. Mensen die denken dat er gedrochten a la spruitsels van Stephen King, Dean Koontz of Michael Crichton of John Wyndham (The Day of the TRIFFIDS :shock: :o ) van die infuusmest komen, moeten maar eens bij die kwekers langsgaan... Ik ben dus die mest gaan gebruiken bij andere planten (maar dat stond ook op het potje dat dat ook kon...) Gewoon eens kijken wat er gebeurt; tenslotte een leuk "uitstapje" in Coronatijd. De planten begonnen vrijwel direkt bijna allemaal te juichen! Bladeren werden als fiere armpjes in de lucht geworpen. Ik maak planten graag blij. Want daar wordt ik zelf blij van. Maar er gebeurde meer,,, ze begonnen veel meer te drinken. Omdat ik van makkelijk hou zorgde ik dat iedereen zijn mestwater bakje/schoteltje altijd vol stond. Ik was uiteraard wel heel secuur met de dosering!! De een kreeg dan meer water dan de andere, maar voor het gemak: alle bakjes gewoon altijd vol. Van de lidcactus verwachtte ik een drama: ik dacht dat ze zelfs watervrees hadden (ik had me dus niet goed ingelezen...). Echter de reactie van de lidcactus en van de banaan waren EVEN spectaculair en blij! En omdat ik best trots was op mijn blije banaan, wilde ik dat jullie laten weten. Er wordt gezegd dat de planten er zwak van worden, maar eerlijk gezegd, ik zie daar niets van en als ik heel eerlijk ben geloof ik er ook echt NIKS van. Zielige, ongezonde, depressieve planten zijn meestal slap, hangen droef en vragen bijna om euthanasie (de weg naar de KLIKO). Mijn planten die blij worden van die mest, voelen stevig aan, glanzen en groeien en bloeien naar hartelust, Ik denk dus niet dat ze last hebben van een innerlijke verzwakking en verzieking die zich aan mijn oog onttrekt. :D
Bijlagen
Dayofthetriffids.jpg
eng boek over grote mensetende planten
Dayofthetriffids.jpg (1003.08 KiB) 3445 keer bekeken
annao
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 06 aug 2020 15:38
1 bedankjes

Re: lekkere turbo mest voor bananenboom

Berichtdoor Greener op 15 mei 2021 19:14

Bonne schreef:Ok greener ik doe ook nog een poging. :D

Op de natuurlijke manier laat je de plant op zijn eigen geprogrammeerde wijze groeien.
En op de chemische weg bepaal jij hoe snel de plant moet groeien?

Zou de plofkip hier ook een goed voorbeeld zijn.
Deze kip is stukken ongezonder dan de natuurlijke kip?
Maar wel eerder vlees in de pan?

Geef mij maar natuurlijk :D


Nee nu ga je variabelen veranderen waar ik het nooit over gehad heb.
Stel dat jij biologische koeienkorrels aan je plant geeft, laten we zeggen met een npk 3-2-3.5.
Vervolgens verkoopt bv Pokon een chemische oplosbare meststof met npk 3-2-3.5.
Beiden identiek aan waardes en stoffen.

Hou er rekening mee dat ik nergens beweer dat het snel opfokken van planten een positief iets is!
Ik reageer enkel en alleen op de stelling dat een natuurlijke meststof beter is dan een chemische wat dus absoluut niet het geval is.

Resumé, ook ik zou niet werken met hoge npk waardes om snel “plofplanten” te creëren die naast ziektegevoelig ook op andere fronten zwak kunnen zijn.
Greener
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 08 feb 2011 19:14
Woonplaats: ZH, onder R’dam
34 bedankjes

Re: lekkere turbo mest voor bananenboom

Berichtdoor annao op 15 mei 2021 19:22

Vergelijkend onderzoek is beter om tot gefundeerde uitspraken te komen dan "meningen" tegen elkaar te zetten. Dat laatste leidt makkelijk tot ruzies. In het groot worden dat godsdiensttwisten... dat zijn tenslotte ook maar gestolde meningen. Zo aan de slag met het onderzoek! Vergelijk het effect van natuurlijke mest met dat van chemische mest. Hou verder alles hetzelfde (potgrond, potmaat, locatie etc etc etc) Veel succes!
annao
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 06 aug 2020 15:38
1 bedankjes

Re: lekkere turbo mest voor bananenboom

Berichtdoor Greener op 15 mei 2021 19:32

annao schreef:Vergelijkend onderzoek is beter om tot gefundeerde uitspraken te komen dan "meningen" tegen elkaar te zetten. Dat laatste leidt makkelijk tot ruzies. In het groot worden dat godsdiensttwisten... dat zijn tenslotte ook maar gestolde meningen. Zo aan de slag met het onderzoek! Vergelijk het effect van natuurlijke mest met dat van chemische mest. Hou verder alles hetzelfde (potgrond, potmaat, locatie etc etc etc) Veel succes!


Ik denk dat je naast wat gemor hier niet echt ruzies hoeft te verwachten.
Bonne (en vele anderen) heb ik zeer hoog staan qua kennis en de ervaring heeft mij geleerd dat wij allemaal dezelfde liefde hebben en ook nog eens allemaal groene vingers bezitten.
Sterker nog, ik heb sinds een paar maanden een bonte Cavendish pup en heb zijn topic reeds meerdere keren doorgelezen. (En dat is momenteel 122 pagina’s tellend)

De vergelijkende onderzoeken die je beschrijft zijn reeds duizenden keren uitgevoerd met allemaal een vergelijkbaar resultaat dus dat zet geen zoden aan de dijk.
Hoe dank ook, blijf je voortgang van je banaan vooral posten hier in dit topic!
Ben benieuwd of je haar in bloei gaat krijgen :thumb_up:
Greener
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 08 feb 2011 19:14
Woonplaats: ZH, onder R’dam
34 bedankjes

Re: lekkere turbo mest voor bananenboom

Berichtdoor Bonne op 15 mei 2021 20:08

Tnx Greener!!
Ik meng mij wel in dit chemie vs bio verhaal.
Maar door jullie weet ik weer meer.
En je laatste uitleg is duidelijk!

Ik verander mijn formule toch niet.. succes sinds
2014 8-) :lol:

Ruzie??? Waar :evil: Haha nee.. beetje trots vertellen misschien. Maar allemaal respect voor elkaar. Ik wel!
Maar mannen blijven mannen :lol:
Bonne
 
Berichten: 1008
Geregistreerd: 17 feb 2016 00:28
Woonplaats: Maastricht
103 bedankjes

Re: lekkere turbo mest voor bananenboom

Berichtdoor alex1994 op 15 mei 2021 23:59

Ruzie zou er (gelukkig) heel anders uit zien. Discussies houdt elkaar scherp. Vooral in de plantenwereld is dit gezond. Met groene vingers heb je altijd cijfers en onderzoek tegenover gevoel. En beide is veel waard.

De ene zijn manier hoeft ook niet altijd bij de ander te werken.
Dit soort onderwerpen vind ik heel waardevol en ik lees de met plezier!!! Ik hoop dat de rest er zo ook over denkt!


Doe vooral wat je zelf denkt waar je goed aan doet! Maar nog belangrijker.... Sta open om een keer wat anders te proberen want daar leer je het meeste van!
Laatst bijgewerkt door alex1994 op 16 mei 2021 09:31, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
alex1994
 
Berichten: 178
Geregistreerd: 31 aug 2015 09:07
15 bedankjes

Re: lekkere turbo mest voor bananenboom

Berichtdoor Ratlook op 16 mei 2021 07:00

---
Ook ik beleef hier in dit topic totaal geen ruzie :!:

Er zijn over dit onderwerp gewoon heel erg veel verschillende meningen

en ook veel verschillende ervaringen.

Ik ben nu bijvoorbeeld ook een beetje "betrokken" bij een discussie op een kattenforum

over welk voer het beste is :roll:

Daar komen we ook NOOIT uit, want iedereen heeft daar een mening over

[ met allemaal goede bedoelingen] en eigen ervaringen en dat zie je ook in de winkels aan

de vreselijk vele merken en soorten die er te koop staan :mrgreen: :mrgreen:

---
IMPERFECTION IS BEAUTY,
MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS
THAN ADSOLUTELY BORING
Avatar gebruiker
Ratlook
 
Berichten: 153
Geregistreerd: 09 jan 2021 13:24
Woonplaats: kop van NH
6 bedankjes

Re: lekkere turbo mest voor bananenboom

Berichtdoor annao op 18 sep 2021 15:04

Het is nu intussen 18 september en eigenlijk net pas zomer. Mijn bananenboom heeft buiten gestaan op het terras op het zuiden. Hoewel hij een parasol over zich kreeg heeft hij in het begin wat brandwonden gehad. Verder zijn er 2 stormen overheen gegaan en ging hij zich gedragen als een buitenbanaan, nl met rafelige bladen. Een truuk van een banaan om te voorkomen dat je bladeren echt omknakken bij hevige wind. Het dieet is hetzelfde gebleven; elke dag een volle onderbak met water met turbomest. Op dit moment is hij 2.30 hoog en is hij 65 cm dik op het dikste deel van de stam. Heeft vele pups van beide soorten geproduceerd maar die heb ik verwijderd want dat werd wel erg rommelig.
annao
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 06 aug 2020 15:38
1 bedankjes

Re: lekkere turbo mest voor bananenboom

Berichtdoor annao op 18 sep 2021 15:04

ik stuur jullie graag een recente prent, maar ik weet even niet meer hoe dat moet..Help
annao
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 06 aug 2020 15:38
1 bedankjes

Re: lekkere turbo mest voor bananenboom

Berichtdoor Rob op 19 sep 2021 00:20

Anna,

Beste je reactie plaatsen via de [plaatsreactie] knop - die zit net boven het tekstvak waar we snel diret kunnen reageren.
Via [plaatsreactie] krijg je eenzelfde tekstveld, en daaronder is een optie om bijlage toe te voegen (max 400 kb).

foto verkleinen gaat heel makkelijk op PC: rechtermuis op bestand, edit, en dan in paint resize button naar 30%, save as. Typisch gaan fotoos van 3Mb naar rondom de 300 kb.

Cheers!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten