Bloeiend Tamarindeboompje

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Bloeiend Tamarindeboompje

Berichtdoor Hansvdb op 17 jun 2021 11:48

Een paar jaar geleden heb ik een paar Tamarindepitten gezaaid wat één boompje heeft opgeleverd. In de zomer staat het in de kas, in de winter op zolder voor een raam op het zuiden.
Hij staat in een kleine pot zodat het substraat vrij snel droog is. Begin dit jaar heb ik hem wat bijgesnoeid om een wat beter model te krijgen. Het idee van een bonsai boompje zeg maar.

Tamarindeboompje.jpg
Tamarindeboompje.jpg (217.8 KiB) 4036 keer bekeken

Toen ik er laatst weer eens naar keek zag ik tot mijn verbazing iets wat leek op bloemknoppen, iets wat ik werkelijk niet verwacht had ooit hier in Nederland te zien. Na een week ongeveer ging de eerste knop open en nu zijn er nog wat bijgekomen.

Tamarindebloesem-02.JPG
Tamarindebloesem-02.JPG (257.47 KiB) 4036 keer bekeken

Ik heb een aantal jaren in Suriname gewoond, maar dit is voor het eerst dat ik een Tamarindebloem zie. Die bomen zijn gewoonlijk nog al hoog en de bloemetjes nog al klein, vandaar. Veel heb ik er niet aan gemist zo te zien. Boven in de afbeelding is nog net het vruchtbeginsel van de eerste bloem te zien die is uitgebloeid en afgevallen. Benieuwd of er een peul gaat komen.
Hier onder nog een afbeelding. Er zijn meerdere bloemtrosjes in het boompje. Voor de fijnproever is het best een aardig bloemetje, maar niet echt spectaculair.

Tamarindebloesem-03.JPG
Tamarindebloesem-03.JPG (212.55 KiB) 4036 keer bekeken

Ik ben benieuwd of er anderen zijn die ook een bloeiende Tamarinde hebben gehad. Tamarindebomen groeien in streken met een droog seizoen, misschien dat het droog staan in de winter de bloei heeft gestimuleerd. In ieder geval een leuke ervaring.
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten