De juiste info graag

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

De juiste info graag

Berichtdoor guardian1967 op 10 aug 2021 17:00

Beste mensen,

ik ben in het gelukkige bezit van een Feijoa sellowiana, een Manithot Grahamii en een Brassaiopsis mitis.
Nu ben ik het hele internet al aan het zoeken naar de juiste info.
Sommige hebben deze planten gewoon in tuin staan en sommige in pot en binnen in winter.
Kan iemand mij de juiste, ongeveer, info geven omtrent de minima temperaturen, standplaats en watergift?
Heel veel dank
https://www.youtube.com/channel/UC50sStzJ-Ld68Yis00q_B6g

Losing critical thinking is like losing any notion of the truth
Avatar gebruiker
guardian1967
 
Berichten: 1799
Geregistreerd: 11 feb 2016 13:04
Woonplaats: Neerpelt
133 bedankjes

Re: De juiste info graag

Berichtdoor Troposfeer op 11 aug 2021 17:59

Ik huurde in NL een onverwarmde kas en had daar Manihot grahamii in de vollegrond in de kas. Hij groeide als een gek. In de tuin echter heb ik m nooit de winter door gekregen. M.grahamii kan dus veel vorst hebben, maar alleen zonder wind of neerslag. Nu woon ik in Noord Portugal met lichte vorst in de winter, en ook hier vriezen ze altijd een stukje in maar komen verder probleemloos de winter door (en zaaien ze zich uit). Dus volgens mij is de plant in NL niet winterhard.
Feijoa is volgens mij op een beschutte zonnige plek wel winterhard, maar zal ws geen vruchten geven.

Groet van Evert
Troposfeer
 
Berichten: 98
Geregistreerd: 21 mei 2019 14:05
Woonplaats: Celorico de Basto, Portugal
5 bedankjes

Re: De juiste info graag

Berichtdoor guardian1967 op 13 aug 2021 08:16

Troposfeer schreef:Ik huurde in NL een onverwarmde kas en had daar Manihot grahamii in de vollegrond in de kas. Hij groeide als een gek. In de tuin echter heb ik m nooit de winter door gekregen. M.grahamii kan dus veel vorst hebben, maar alleen zonder wind of neerslag. Nu woon ik in Noord Portugal met lichte vorst in de winter, en ook hier vriezen ze altijd een stukje in maar komen verder probleemloos de winter door (en zaaien ze zich uit). Dus volgens mij is de plant in NL niet winterhard.
Feijoa is volgens mij op een beschutte zonnige plek wel winterhard, maar zal ws geen vruchten geven.

Groet van Evert


Inderdaad met de manihot is mij dat de eerste keer gebeurd. Vrieskou en nat niet overleefd maar schijnbaar zou die dan vanuit de grond weer nieuwe scheuten maken maar had die al uitgedaan dus weet dat niet. De feijoa zal geen vruchten geven daar ik maar 1 exemplaar heb en je er schijnbaar 2 moet hebben. Alvast bedankt voor deze info
https://www.youtube.com/channel/UC50sStzJ-Ld68Yis00q_B6g

Losing critical thinking is like losing any notion of the truth
Avatar gebruiker
guardian1967
 
Berichten: 1799
Geregistreerd: 11 feb 2016 13:04
Woonplaats: Neerpelt
133 bedankjes

Re: De juiste info graag

Berichtdoor Helinde op 20 aug 2021 20:24

Ik heb een manihot in volle grond staan sinds vorig jaar. Hij was vorig jaar een meter hoog en de stam een duim dik. Ik had hem ingepakt met fleecedoek. Na 5 dagen -10 liep de stam niet meer uit. Maar de basis liep in het voorjaar weer uit. Hij is nu weer een meter hoog. De 20-30 cm sneeuw kan ook geholpen hebben. Hij staat daarnaast in een enorme bloembak/border van 50 cm hoog. Dus geen natte voeten in de winter. De foto is van juni/juli dit jaar. Ik heb ook een brassaiopsis staan in de volle grond. Maar dit wordt de eerste winter. Feijoa sellowiana heb ik sinds vorig jaar ook staan in diezelfde verhoogde bloembak. De toppen waren op sommige plekken iets ingevroren. Bloemen heb ik nog niet gezien.
Bijlagen
AAD15CEF-80A7-4106-9F78-EC14AAE5C19A.jpeg
AAD15CEF-80A7-4106-9F78-EC14AAE5C19A.jpeg (227.39 KiB) 5310 keer bekeken
A06AFADA-090E-4D38-9E81-4542FA78F935.jpeg
A06AFADA-090E-4D38-9E81-4542FA78F935.jpeg (263.91 KiB) 5310 keer bekeken
Helinde
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 21 maart 2016 17:02
Woonplaats: Hedel
23 bedankjes

Re: De juiste info graag

Berichtdoor hoekievld op 22 sep 2021 14:10

ik heb sinds kort een manihot in pot gekregen, wat is de beste manier om deze de winter door te krijgen?
hoekievld
 
Berichten: 403
Geregistreerd: 03 maart 2016 17:01
Woonplaats: Vlaardingen
37 bedankjes

Re: De juiste info graag

Berichtdoor guardian1967 op 05 apr 2022 12:38

In pot houden denk ik tot die groter is
https://www.youtube.com/channel/UC50sStzJ-Ld68Yis00q_B6g

Losing critical thinking is like losing any notion of the truth
Avatar gebruiker
guardian1967
 
Berichten: 1799
Geregistreerd: 11 feb 2016 13:04
Woonplaats: Neerpelt
133 bedankjes

Re: De juiste info graag

Berichtdoor tankton op 05 apr 2022 14:46

Niet helemaal gerelateerd, maar heeft iemand hier wel eens cassavewortels gekocht bij de toko met het doel te ontkiemen? Is namelijk ook een manihot soort.
We are here to care for the garden
tankton
 
Berichten: 503
Geregistreerd: 11 okt 2021 10:45
37 bedankjes

Re: De juiste info graag

Berichtdoor johny op 05 apr 2022 23:18

zelf al in bezit geweest van Feijoa sellowiana eerste keer 15 tal jaren geleden of meer heeft beschut tegen een zuidermuur in grond gestaan een 4 tal jaar bij stamdikte +- 4 cm zelfs vruchten (maar niet rijp (seizoen te kort) dan een hororwinter eens -18 c ondanks bedekking doeken einde bladeren verdroogd en bevroren tot wortels.
3 jaar geleden nog eens geprobeerd in een zuilbak pot ook weer weg, deze zijn niet zo winter bestendigd als beweerd, (komen ook van oorsprong Brazilië )
Prachtige plant groeit goed bloeit zeer mooi maar snel te groot voor overwinteren is normaal een blad houdende.
johny
 
Berichten: 815
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: De juiste info graag

Berichtdoor guardian1967 op 06 apr 2022 15:37

johny schreef:zelf al in bezit geweest van Feijoa sellowiana eerste keer 15 tal jaren geleden of meer heeft beschut tegen een zuidermuur in grond gestaan een 4 tal jaar bij stamdikte +- 4 cm zelfs vruchten (maar niet rijp (seizoen te kort) dan een hororwinter eens -18 c ondanks bedekking doeken einde bladeren verdroogd en bevroren tot wortels.
3 jaar geleden nog eens geprobeerd in een zuilbak pot ook weer weg, deze zijn niet zo winter bestendigd als beweerd, (komen ook van oorsprong Brazilië )
Prachtige plant groeit goed bloeit zeer mooi maar snel te groot voor overwinteren is normaal een blad houdende.

Bedankt Johny daar kan ik al wat mee doen met deze info. Heb die nu in grote pot staan en denk eraan te snoeien als die te groot word. Super info merci amigo
https://www.youtube.com/channel/UC50sStzJ-Ld68Yis00q_B6g

Losing critical thinking is like losing any notion of the truth
Avatar gebruiker
guardian1967
 
Berichten: 1799
Geregistreerd: 11 feb 2016 13:04
Woonplaats: Neerpelt
133 bedankjes


Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten