Aloe polyphylla

Heb jij een vraag over cactussen of succulenten? Post deze gerust in deze rubriek.

Re: Aloe polyphylla

Berichtdoor s.janssen op 04 aug 2020 21:25

Ziet er goed uit!!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Aloe polyphylla

Berichtdoor sammy op 27 aug 2020 10:52

Ik zou graag een aloe polyphilla aanschaffen, maar kan geen adres vinden waar ik die kan kopen, of waar ik zaden kan kopen.
Kan iemand mij verder helpen?
sammy
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 27 aug 2020 10:48
0 bedankjes

Re: Aloe polyphylla

Berichtdoor guardian1967 op 28 aug 2020 12:32

Ik had er drie te koop staan maar ze zijn al verkocht tenzij een koper afzegt maar ze zijn enkel af te halen
https://www.youtube.com/channel/UC50sStzJ-Ld68Yis00q_B6g

Losing critical thinking is like losing any notion of the truth
Avatar gebruiker
guardian1967
 
Berichten: 1800
Geregistreerd: 11 feb 2016 13:04
Woonplaats: Neerpelt
133 bedankjes

Re: Aloe polyphylla

Berichtdoor rinoceros54 op 20 apr 2021 18:22

Mijn Aloe polyphylla heeft deze winter keurig overleefd. Staat in de voortuin, op een zeer goed gedraineerde plaats in een mix van gewone, zanderige tuingrond gemengd met puimsteen en fijne grind. Heb er eind November een stuk plastic overheen gelegd, met een paar stenen vastgelegd en hij ziet er zeer gezond uit.Dus, goed afwatering, droog houden en temperatuur van -8gr. is geen probleem.
Nog gezaaid Guardian afgelopen winter? IK wil er nog graag 2 bij hebben n.l.
Rinoceros.
rinoceros54
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 08 jul 2012 11:56
Woonplaats: Steenbergen
11 bedankjes

Re: Aloe polyphylla

Berichtdoor guardian1967 op 21 apr 2021 14:16

rinoceros54 schreef:Mijn Aloe polyphylla heeft deze winter keurig overleefd. Staat in de voortuin, op een zeer goed gedraineerde plaats in een mix van gewone, zanderige tuingrond gemengd met puimsteen en fijne grind. Heb er eind November een stuk plastic overheen gelegd, met een paar stenen vastgelegd en hij ziet er zeer gezond uit.Dus, goed afwatering, droog houden en temperatuur van -8gr. is geen probleem.
Nog gezaaid Guardian afgelopen winter? IK wil er nog graag 2 bij hebben n.l.


Ik heb er zelf nog 3 staan maar ik stuur niks op dus dat is al een probleem
:-)
En ik doe er max weg
Hou graag een reserve
https://www.youtube.com/channel/UC50sStzJ-Ld68Yis00q_B6g

Losing critical thinking is like losing any notion of the truth
Avatar gebruiker
guardian1967
 
Berichten: 1800
Geregistreerd: 11 feb 2016 13:04
Woonplaats: Neerpelt
133 bedankjes

Re: Aloe polyphylla

Berichtdoor GaveAgave op 23 aug 2021 16:46

https://markdaviesseeds.com/ in Engeland heeft zaden. Geen idee of die opstuurt naar Nederland (ik woon zelf in Engeland).

https://africa-seeds.com/ heeft ook zaden.

Vorig jaar had ik uit 20 zaden van Mark Davies een stuk of 10 die ontkiemden, maar uiteindelijk maar eentje die het overleefde. Ik denk dat dat meer aan mij lag.
Dit jaar had ik 20 zaden van African Seeds. Die ben ik in februari begonnen met weken, en daar heb ik nu 2 plantjes van, met 2/3 bladeren.
Van Mark Davies had ik 30 zaden besteld, waarvan er 28-29 ontkiemd zijn, en ik nu 26 plantjes heb.
De meesten daarvan hebben nu al meer dan 10-12 bladeren. Deze winter verhuis ik, en er zullen er wel een aantal in de nieuw aan te leggen tuin een plek krijgen!

Wel opvallend dat de 2 zaailingen van African Seeds een stuk donkerder zijn.

Ik zelf schuur de zaadjes licht op, en doe ze dan in een potje water die in een koele kamer uit de zon staat. Als een zaadje kiemt, haal ik die meestal na 1-2 dagen uit het water, en doe die voorzichtig in een klein gaatje in de grond met het worteltje naar beneden. De grond een mengsel van potgrond en perlite. De pot zelf gaat in een plastic zakje, en blijft op dezelfde koele kamer staan. In een raamkozijn op het noord-westen (weinig direct zonlicht dus). Als de eerste bladeren goed ontwikkeld zijn, gaan ze uit de zak (eerst de zak een paar dagen een beetje openzetten om te wennen). Nu staan de meesten in een kas in de tuin.

Ik plant ze ook vrij snel door. Ik heb her en der gelezen dat ze van grote potten houden, en ze kunnen inderdaad flink groeien als ze de ruimte krijgen (heb er ook nog een paar van 2018 en 2019).

Zal eens kijken of ik vanavond wat foto's kan plaatsen.
GaveAgave
 
Berichten: 251
Geregistreerd: 23 aug 2021 16:31
38 bedankjes

Re: Aloe polyphylla

Berichtdoor GaveAgave op 23 aug 2021 22:12

Hier wat foto's van zaailingen.

Zaailingen van dit jaar. Deze zijn half maart in water geweekt, en na ontkiemen eerst per 5 in een kleiner potje geweest. In 2e week van juni zijn ze overgeplaatst.
Afbeelding

Afbeelding

Ter vergelijking. De veel donkere, en minder snel groeiende, zaailing van zaad van African Seeds.
Afbeelding

Zelfde zaailingen eind juli, had geen foto van tijdens het overplanten, maar ze zijn flink gegroeid in een maand! En de aardbei zaailingen ernaast ook.

En een plant van 2018. In maart heb ik wat planten van 2018 en 2019 overgepot, en in eerste instantie ging dat niet echt lekker. Zal ik een volgende post posten.
Afbeelding
GaveAgave
 
Berichten: 251
Geregistreerd: 23 aug 2021 16:31
38 bedankjes

Re: Aloe polyphylla

Berichtdoor GaveAgave op 23 aug 2021 22:27

Eind februari een paar planten van 2018 en 2019 overgeplant, hadden goeie wortels, mix gemaakt met potgrond, zand, pumice en grind, maar daar deden ze het niet lekker in. Ze zagen er niet happy uit.

Eind februari, voor het overplanten:
Afbeelding

Goeie wortels:
Afbeelding

10 april, zien er niet lekker uit:
Afbeelding
Afbeelding

16 april, weer opgegraven, en de wortels zagen er beduidend slechter uit. Ik denk dat er teveel zand in het mengsel zat, en de wortels te weinig lucht kregen.
Afbeelding

Nieuw mengsel gemaakt, met minder zand, meer pumice en grind. En weer verpot.
Afbeelding
Afbeelding

8 mei. De eerste was echt gelig, en daar maakte ik me de meeste zorgen over.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En de grootste in mei.
Afbeelding

En een paar dagen geleden. Zelfde planten! De eerste is weer de gelige.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En de grootste afgelopen week. Deze heeft wat minder organisch materiaal in het mengsel, en denk dat ie wel wat meer kan gebruiken eigenlijk. Maar deze staat ook de hele tijd buiten. De anderen staan in een kas (waar maar de helft van het glas inzit).
Afbeelding
GaveAgave
 
Berichten: 251
Geregistreerd: 23 aug 2021 16:31
38 bedankjes

Re: Aloe polyphylla

Berichtdoor guardian1967 op 27 aug 2021 12:00

GaveAgave schreef:https://markdaviesseeds.com/ in Engeland heeft zaden. Geen idee of die opstuurt naar Nederland (ik woon zelf in Engeland).

https://africa-seeds.com/ heeft ook zaden.

Vorig jaar had ik uit 20 zaden van Mark Davies een stuk of 10 die ontkiemden, maar uiteindelijk maar eentje die het overleefde. Ik denk dat dat meer aan mij lag.
Dit jaar had ik 20 zaden van African Seeds. Die ben ik in februari begonnen met weken, en daar heb ik nu 2 plantjes van, met 2/3 bladeren.
Van Mark Davies had ik 30 zaden besteld, waarvan er 28-29 ontkiemd zijn, en ik nu 26 plantjes heb.
De meesten daarvan hebben nu al meer dan 10-12 bladeren. Deze winter verhuis ik, en er zullen er wel een aantal in de nieuw aan te leggen tuin een plek krijgen!

Wel opvallend dat de 2 zaailingen van African Seeds een stuk donkerder zijn.

Ik zelf schuur de zaadjes licht op, en doe ze dan in een potje water die in een koele kamer uit de zon staat. Als een zaadje kiemt, haal ik die meestal na 1-2 dagen uit het water, en doe die voorzichtig in een klein gaatje in de grond met het worteltje naar beneden. De grond een mengsel van potgrond en perlite. De pot zelf gaat in een plastic zakje, en blijft op dezelfde koele kamer staan. In een raamkozijn op het noord-westen (weinig direct zonlicht dus). Als de eerste bladeren goed ontwikkeld zijn, gaan ze uit de zak (eerst de zak een paar dagen een beetje openzetten om te wennen). Nu staan de meesten in een kas in de tuin.

Ik plant ze ook vrij snel door. Ik heb her en der gelezen dat ze van grote potten houden, en ze kunnen inderdaad flink groeien als ze de ruimte krijgen (heb er ook nog een paar van 2018 en 2019).

Zal eens kijken of ik vanavond wat foto's kan plaatsen.


Mark zal er geen meer hebben denk ik daar ik die allemaal gekocht heb :-)
https://www.youtube.com/channel/UC50sStzJ-Ld68Yis00q_B6g

Losing critical thinking is like losing any notion of the truth
Avatar gebruiker
guardian1967
 
Berichten: 1800
Geregistreerd: 11 feb 2016 13:04
Woonplaats: Neerpelt
133 bedankjes

Re: Aloe polyphylla

Berichtdoor guardian1967 op 27 aug 2021 12:12

Ik heb momenteel weer een bak vol staan.
Mijn twee grootste staan nu in een 10cm pot dus nog niet zo een grote pot maar ik ga achter hier een bak veranderen naar Aloe en agave bak met grind etc.
Bijlagen
IMG_20210827_091044.jpg
IMG_20210827_091044.jpg (265.64 KiB) 6717 keer bekeken
IMG_20210827_091053.jpg
IMG_20210827_091053.jpg (278.04 KiB) 6717 keer bekeken
https://www.youtube.com/channel/UC50sStzJ-Ld68Yis00q_B6g

Losing critical thinking is like losing any notion of the truth
Avatar gebruiker
guardian1967
 
Berichten: 1800
Geregistreerd: 11 feb 2016 13:04
Woonplaats: Neerpelt
133 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Cactussen en succulenten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten