Waarom zijn palmen zo traag?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Waarom zijn palmen zo traag?

Berichtdoor tankton op 13 dec 2021 13:58

Wat is de reden dat palmen zo traag groeien?

Je zou zeggen, ze krijgen genoeg zon, water, voeding, en dan nog steeds maar enkele bladeren per jaar. Het is ook geen CAM plant, maar een "gewone" C3 plant. Ze maken ook geen keihard dicht hout, maar vrij losse brosse vezels. Dus wat is nu het probleem?

Weet iemand dit?
We are here to care for the garden
tankton
 
Berichten: 503
Geregistreerd: 11 okt 2021 10:45
37 bedankjes

Re: Waarom zijn palmen zo traag?

Berichtdoor alex1994 op 13 dec 2021 15:01

Ik weet niet direct het antwoord. Wel wil ik er graag het volgende over zeggen.
Vaak is bij een palm het totale blad oppervlak minder dan bij loofbomen.
De enkele stam is vaak redelijk dik en de buitenlaag is keihard.
"Kokoshout is ideaal voor parketvloeren. Het is harder dan eiken en het werkt ook minder. Het is zeer geschikt voor zwaar gebruik en daarom ook geliefd als bouwmateriaal voor kantoren en gebouwen." Bron: http://www.kokoshout.nl/eigenschappen.html

Dit kunnen enkele redenen zijn waardoor een tragere groei verklaard kan worden.
En bij de ene plantensoort is de celdeling gewoon sneller dan bij de ander zonder dat dat te verklaren is.
Avatar gebruiker
alex1994
 
Berichten: 178
Geregistreerd: 31 aug 2015 09:07
15 bedankjes

Re: Waarom zijn palmen zo traag?

Berichtdoor draco op 13 dec 2021 17:28

De groeisnelheid is sterk temperatuurafhankelijk en palmen groeien hoofdzakelijk in de (sub)tropen. Ons land heeft een gemiddelde hoogste zomertemperatuur van 16°C.
De stamgroei van een palm wordt bepaald door opeenvolgende bladeren die de 'ribben' van de stam vormen. De internodale groei daartussen verschilt per soort. Naarmate deze groter is zal de stam met elk nieuw blad sneller hoogte maken.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Waarom zijn palmen zo traag?

Berichtdoor marinus op 13 dec 2021 18:30

Ik vind persoonlijk, en uit eigen ervaring de f.nei wel behoorlijk hard groeien na een aantal jaar als ze in de tuin staan.

Die op het gazon heb ik er een met 1 meter stam gekocht, nu tegen de 3.00 meter aan plusminus.

Ongeveer 8 jaar oud dus 25 cm per jaar. Als ik van 5 jaar groei uit ga 40 cm per jaar. Krijg veel water en mest in de zomer.

Marinus
marinus
 
Berichten: 2432
Geregistreerd: 30 sep 2011 03:04
77 bedankjes

Re: Waarom zijn palmen zo traag?

Berichtdoor Norbert op 28 dec 2021 21:08

Als we de goed gedijende palmen in onze zomer goed, consequent en regelmatig van water voorzien, dan groeit een puberende/volwassen palmboom in de volle grond binnen een aantal jaren uit tot een wondermooie knots van een palmboom. De langzame start zet zich dan door in een snelle doorgroei, wel natuurlijk afhankelijk van het soort. Dit neem je de laatste jaren meer en meer waar in met name de particuliere huistuinen. De publieke, gemeentelijke plantsoenen worden -volgens mij- jammer genoeg nog niet of te sporadisch beplant met palmen of andere exoten...... in de openbare ruimtes wordt nog conservatief vastgehouden aan de loof- , spar- en dennenbomen.
Norbert
 
Berichten: 103
Geregistreerd: 07 aug 2013 16:53
3 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten