Lagerstroemia

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Lagerstroemia

Berichtdoor PeterHoofddorp op 13 dec 2021 23:55

Dit boompje is mij verschillende keren opgevallen. Lagerstroemia.
Ik ben van plan om in het voorjaar een RODE aan te schaffen.
Wat zijn de ervaringen met dit boompje in Nederland?
Waar kan ik het beste eentje aanschaffen op redelijke hoogte? (dus geen 20 cm hoog)
Welke soort/varieteit zou het beste zijn?
Iemand ervaringen?
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 890
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
83 bedankjes

Re: Lagerstroemia

Berichtdoor tankton op 14 dec 2021 08:49

Ik ben vorig jaar bij deze man geweest, https://tropischgroen.nl/product-catego ... rstroemia/ . Hij heeft veel cultivars tot 2-3 meter hoog staan. Veder niet heel veel ervaring mee, sorry ;)
We are here to care for the garden
tankton
 
Berichten: 503
Geregistreerd: 11 okt 2021 10:45
37 bedankjes

Re: Lagerstroemia

Berichtdoor PeterHoofddorp op 14 dec 2021 11:24

tankton schreef:Ik ben vorig jaar bij deze man geweest, https://tropischgroen.nl/product-catego ... rstroemia/ . Hij heeft veel cultivars tot 2-3 meter hoog staan. Veder niet heel veel ervaring mee, sorry ;)


Dat ziet er gaaf uit! Paars is ook mooi zeg!
Dank je voor de link.
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 890
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
83 bedankjes

Re: Lagerstroemia

Berichtdoor draco op 14 dec 2021 18:08

Ik heb de cv. 'Best Red' voorlopig in kuip. Lagerstroemia stond ook in de tuin maar die heeft de winter van 2012 niet overleefd. Het blad van deze cv is gevoelig voor meeldauw maar dat is goed (preventief) te behandelen.
Bijlagen
Lagerstroemia indica 'Best Red'.jpeg
Lagerstroemia indica 'Best Red'.jpeg (712.54 KiB) 5279 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Lagerstroemia

Berichtdoor PeterHoofddorp op 15 dec 2021 00:26

Das een mooie!
Wil ik ook!
Heb al gespot intussen dat er ook var. zijn die nu goed resistent zijn tegen meeldauw.
Dat is goed nieuws, want dat is echt lelijk.
Ik ga er in het voorjaar zeker eentje aanschaffen.
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 890
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
83 bedankjes

Re: Lagerstroemia

Berichtdoor draco op 15 dec 2021 01:48

Resistentie tegen meeldauw of anders het blad preventief behandelen met spuitzwavel.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Lagerstroemia

Berichtdoor trabbart op 17 dec 2021 14:55

Heb er meerdere, heel sterke planten , bloeien uitbundig. Nul bescherming. In wingene zit er een kweker met goeie soorten voor ons klimaat.
Sierplant.be
Tuscarora is fuchsia roze heb ik op hoogstam.
Heb ook een rode waarvan het blad in de herfst ook nog eens rood kleurt en daarna geel.
Kheb ook al eens stekjes genomen en er was 1 gelukt. Groeit als een speer . Enorm droogteresistent . En meeldauw heb ik nog nooit gezien. Je moet de ervaren kweker hebben die bomen uitkiest die hier aarden. De bloei is laat , en als de boom goed geworteld staat duurt deze ook lang. Zeker 5 weken of langer.
trabbart
 
Berichten: 104
Geregistreerd: 01 jul 2020 15:43
Woonplaats: Lede
3 bedankjes

Re: Lagerstroemia

Berichtdoor trabbart op 17 dec 2021 14:56

Die mvr van sierplant. Be staat op veel beurzen. Met enkel lagerstroemia.
trabbart
 
Berichten: 104
Geregistreerd: 01 jul 2020 15:43
Woonplaats: Lede
3 bedankjes

Re: Lagerstroemia

Berichtdoor Rogier op 19 dec 2021 23:04

Heb zelf zeker iets van 5 tot 6 soorten Lagerstroemia in de tuin op het zuidwesten. Nu zo'n 7 jaar.
Ze vragen wel een standplaats die zo zonnig mogelijk is. Bloeien tot nu toe allemaal zeer goed. Heb ze wel uitgezocht op vroege bloeiperiode. En in het voorjaar (april) snoeien geeft veel bloei is mijn ervaring.

Heb ook nog tal van planten te koop er van.

Struikvormen en spillen. van de volgenden soorten: Tuscarora, Hopi, Tuskegee, Sioux, Tonto en nog meer soorten maar die weet ik zo niet uit mijn hoofd.

Stuur gerust een pb :thumb_up:
Rogier
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 12 dec 2012 12:05
Woonplaats: Nijkerk
13 bedankjes

Re: Lagerstroemia

Berichtdoor trabbart op 11 jun 2022 21:31

kheb er intussen ook al 5 staan,een hoogstam een paar meerstammige , zalige boompjes, prachtig glanzend blad zoals een laurier maar kleiner en met mooie kleurschakeringen van rood en geel, stammen schilferen al mooi af. en geen enkele bescherming nodig in de winter. kheb ook de laagblijvende soort, daar heb ik er een 8 tal van staan maar ik had verwacht dat deze mooi compact in een bolletje gingen groeien, ze deinen een beetje uit maar vormen (nog) geen compact struikje, bloei was ook niet erg fameus het eerste jaar, volgend jaar ga ik ze erg flink snoeien om ze compacter te krijgen , ook al staan ze in erg slechte grond , beenhard en kurkdroog in volle zon, ze zijn allemaal aangeslagen. (eerste zomer had ik een druppelsysteem erop)
ze staan net naast het voetpad aan de straatkant dus erg hard , klei zavel en stenen. heel sterk en enorm droogte resistent , in pot eens eentje gehad die helemaal dor leek , blad verfrommeld, na 1 watergift springlevend. echt iets voor in ons klimaat.
trabbart
 
Berichten: 104
Geregistreerd: 01 jul 2020 15:43
Woonplaats: Lede
3 bedankjes


Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten