Vijgenboom stekken

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Vijgenboom stekken

Berichtdoor krista op 20 jan 2022 10:40

Hallo
Ik heb begin september ongeveer 8 stekken van diverse vijgenbomen uit zFrankrijk meegenomen en
deze in natte doeken meegenomen en na thuiskomst allen tezamen in een pot gedaan.. deze pot heeft tot begin december buiten gestaan en hierna naar binnen in een niet verwarmde kamer. Enkele stekken lopen al behoorlijk uit en zijn al kleine blaadjes te zien. De meeste andere worden al dikker en zal niet meer lang duren voor er blaadjes komen. Wat is wijsheid, stekken staan op vrij korte afstand bij elkaar,
Weet niet of er al wortels gevormd zijn maar ik moet natuurlijk ook oppassen dat er geen kluwen wortels door elkaar gaan hetgeen deze dan schade toebrengen. Weet iemand of in mijn geschetst stadium al
wortels gevormd zijn, of moet ik nog even wachten met “verspenen”?
Hoop op ervaringsantwoord.
Dank alvast, Chris
krista
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 24 apr 2012 20:29
4 bedankjes

Re: Vijgenboom stekken

Berichtdoor Tom1986 op 20 jan 2022 11:03

Ik zou nog even wachten. Zowieso tot februari/maart.
Als je wil weten of er wortels gevormd zijn kun je heel voorzichtig proberen of je de stekjes een beetje omhoog krijgt. Voel je weerstand dan weet je dat er wortels aan het vormen zijn. Krijg je het stekje mee naar boven? Terug duwen.
Ikzelf laat stekken liever wat langer staan, desnoods tot in het najaar. Heb al vaker gezien dat een winterstek bladvorming krijgt, maar geen wortelvorming. Ik test dit altijd middels de hierboven omschreven methode.
Tom1986
 
Berichten: 150
Geregistreerd: 22 mei 2019 06:36
Woonplaats: Helden
26 bedankjes

Re: Vijgenboom stekken

Berichtdoor de Haan op 20 jan 2022 22:18

Bekijk de onderkant van de pot, zie je worteltjes dan zitten er wortels aan.
de Haan
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 01 jan 2013 01:42
Woonplaats: Emst
39 bedankjes

Re: Vijgenboom stekken

Berichtdoor tankton op 20 jan 2022 22:38

Wachten tot je echt in de lente zit.
We are here to care for the garden
tankton
 
Berichten: 503
Geregistreerd: 11 okt 2021 10:45
37 bedankjes


Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten

cron