Winterharde agaves

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Re: Winterharde agaves

Berichtdoor tankton op 12 jun 2022 11:19

Montana zou weinig problemen moeten hebben met Nederlandse temperaturen, al kan een afdakje in de winter zeker geen kwaad. Onze winters zijn nogal nat.
We are here to care for the garden
tankton
 
Berichten: 503
Geregistreerd: 11 okt 2021 10:45
37 bedankjes

Re: Winterharde agaves

Berichtdoor Axel Amsterdam op 06 jan 2023 19:35

roellus schreef:Ik heb een jaar of 8 geleden een kleine agave montana gekocht in Haps in een 2 liter pot geloof ik.

Al die jaren heeft hij in een grote houten bak gestaan. In de winter zetten ik de bak onder een overkapping zodat hij droog bleef. De bak is dit jaar uit een gevallen, en nu staat hij in de volle grond.

Hij is ongeveer 70cm breed geworden. Iemand een goed idee hoe ik de montana het beste kan overwinteren ?

Gr roel


Roel, heb je misschien een update van jouw montana in de grond?
Axel Amsterdam
 
Berichten: 681
Geregistreerd: 30 aug 2011 22:38
34 bedankjes

Re: Winterharde agaves

Berichtdoor PeterHoofddorp op 07 jan 2023 17:02

Montanas hier tot nu toe onbeschermd buiten, niet eens onder afdak.
Staan in grote potten.
Ook na de vriesweek geen enkele schade.
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 890
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
83 bedankjes

Re: Winterharde agaves

Berichtdoor alex1994 op 08 jan 2023 21:36

Mijn ervaring is dat een agave het meestal begeeft door veel vocht en weinig licht.
Zo heb ik een Agave Neomexicana gehad. Op zandgrond pal zuid en niet veel vorst. Toch begon hij vanaf onder te rotten. Hier was geen houden meer aan. Andere agaves die ik heb (Americana en Mediopicta) begeven het meestal in januari februari. Ze staan in een vorstvrije droge kas. Ik denk dat te weinig licht er voor zorgt dat er rotte punten in de bladeren ontstaan. Binnen enkele dagen is het gehele blad snot. Dus als je iets te laat bent zit het al in het hart.
Graden Celsius neem ik dus niet zo nauw.

Ik haal ze dus binnen in de huiskamer. Er zijn trouwens veel mensen die er opmerkingen over maken omdat ze het zo een mooie vetplant vinden voor in de huiskamer. Vooral imposant. natuurlijk knip ik de venijnige stekels er eerst af.
Avatar gebruiker
alex1994
 
Berichten: 178
Geregistreerd: 31 aug 2015 09:07
15 bedankjes

Re: Winterharde agaves

Berichtdoor Tim123 op 08 jan 2023 23:07

Agave Ovatifolia (whale's tongue) doet het hier erg goed in de volle grond met een afdakje. Begint toch al aardig groot te worden. Deze staat in de zomer in de volle zon, maar in de winter komt de zon niet hoog genoeg om daar aan te voldoen, het lijkt hem niet te deren.
Tim123
 
Berichten: 397
Geregistreerd: 28 mei 2019 19:00
Woonplaats: Zoetermeer
27 bedankjes

Re: Winterharde agaves

Berichtdoor Axel Amsterdam op 09 jan 2023 00:04

Alex, de observatie dat een gebrek aan licht het probleem is kan eigenlijk niet kloppen. Ik zie dat je in hoek van holland zit. Onder jou in zeeland groeien een aantal grote onbeschermde americana’s met hetzelfde gebrek aan licht en overigens ook hier in Amsterdam. Ik heb ook wel eens 1 americana variegata gepost die in Spijkenisse groeit. Vocht kan zeker een issue zijn in de winter voor americana, maar zeeland is ook vrij nat in de winter, maar belangrijker vooral vorstarm.
Axel Amsterdam
 
Berichten: 681
Geregistreerd: 30 aug 2011 22:38
34 bedankjes

Re: Winterharde agaves

Berichtdoor GaveAgave op 09 jan 2023 16:04

Vocht en kou samen kunnen veel agaves niet verdragen. Veel agaves kunnen best flink kou verdragen. Die komen vaak voor in gebieden met weinig neerslag in de winter, of in gebieden waar neerslag in de winter sneeuw is, en het pas smelt in het voorjaar. In een kas zouden ze dus normaliter goed moeten kunnen overwinteren, zolang ze maar droog staan. In mijn kas heb ik (nog) geen uitval, maar ik hou de kas wel boven 0C (meer voor andere planten dan voor de agaves).
GaveAgave
 
Berichten: 251
Geregistreerd: 23 aug 2021 16:31
38 bedankjes

Re: Winterharde agaves

Berichtdoor Axel Amsterdam op 18 maart 2023 18:36

PeterHoofddorp schreef:Montanas hier tot nu toe onbeschermd buiten, niet eens onder afdak.
Staan in grote potten.
Ook na de vriesweek geen enkele schade.


Peter, zijn jouw montana’s de winter goed doorgekomen?
Axel Amsterdam
 
Berichten: 681
Geregistreerd: 30 aug 2011 22:38
34 bedankjes

Re: Winterharde agaves

Berichtdoor Lagarto op 18 maart 2023 23:04

Mijn mangaves zijn er in elk geval slecht doorgekomen. "mission to mars" is weliswaar beschadigd maar ziet er nog enigszins acceptabel uit, de rest (pineapple express, lavender lady, silver fox) is allemaal schimmelend snot. Ze stonden droog in de glazen veranda waar het in december een tijdje zo'n -9 geweest is.

Voorlopig kan er in huis niks meer bij 's winters, dus voor mij voorlopig geen mangaves meer.

Mijn blauwe Agave americana en de bonte stekjes hebben zo'n -10 getrotseerd in de veranda. Hooguit die stekjes hebben een paar plekjes, verder niks te zien. De grote bonte moest buiten blijven (zie viewtopic.php?f=49&t=24862&start=280#p266065 ) heeft vrijwel alleen de speer nog, en ik denk eerder door het condens onder de "bescherming" :roll: ) dan door de temperaturen, die zullen weinig anders geweest zijn dan in de veranda.
Lagarto
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
33 bedankjes

Re: Winterharde agaves

Berichtdoor Axel Amsterdam op 22 maart 2023 11:29

Lagarto schreef:Mijn mangaves zijn er in elk geval slecht doorgekomen. "mission to mars" is weliswaar beschadigd maar ziet er nog enigszins acceptabel uit, de rest (pineapple express, lavender lady, silver fox) is allemaal schimmelend snot. Ze stonden droog in de glazen veranda waar het in december een tijdje zo'n -9 geweest is.

Voorlopig kan er in huis niks meer bij 's winters, dus voor mij voorlopig geen mangaves meer.

Mijn blauwe Agave americana en de bonte stekjes hebben zo'n -10 getrotseerd in de veranda. Hooguit die stekjes hebben een paar plekjes, verder niks te zien. De grote bonte moest buiten blijven (zie viewtopic.php?f=49&t=24862&start=280#p266065 ) heeft vrijwel alleen de speer nog, en ik denk eerder door het condens onder de "bescherming" :roll: ) dan door de temperaturen, die zullen weinig anders geweest zijn dan in de veranda.


Heb je misschien foto van de variegata nu? Ik vind het wel interessant dat alleen de speer nog staat. Bij mij was de speer het eerste weg en daarna de hele plant. Niets van over behalve stekken die er onder groeien.
Axel Amsterdam
 
Berichten: 681
Geregistreerd: 30 aug 2011 22:38
34 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten