Yucca Elephantipes op hydrokorrels over zetten

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Yucca Elephantipes op hydrokorrels over zetten

Berichtdoor Dikkertjedap op 11 jul 2022 19:58

Hoi allemaal, Graag zou ik wat hulp/info/ervaringen willen mbt de Yucca...

Volgens mij heb ik wel eens gelezen dat de Yucca Elephantipes vrij kwetsbare wortels heeft. Ik wil de aarde volledig uit de kluit spoelen. Is dit bij een Yucca te doen denken jullie? Ik heb het bij een Strelitia gedaan. Dat ging prima. Maar die wortels konden wel tegen een stootje.

Het gaat mij om een tweestammige Yucca die nu met originele potrond-kluit en al op Seramis hydrokorrels staat (dat is de gebruikelijke manier bij Seramis). Deze staat al reeds drie maanden zo en doet het prima. Ik zorg dat ie goed droog is voordat ik opnieuw water geef.

Ik wil graag van de varenrouw mugjes af. Een van mijn Strelitia's bleek een bron van varenrouw mugjes te zijn en heeft sinds ik de aarde heb afgespoeld nog niet een varenrouw mug aangetrokken (niets gezien tenminste). De Yucca heeft nog een aarde/Seramis combi en dat merk ik; hij trekt toch wat mugjes aan...

Alvast bedankt!
Dikkertjedap
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 18 apr 2022 13:02
0 bedankjes

Re: Yucca Elephantipes op hydrokorrels over zetten

Berichtdoor Rob op 24 jul 2022 00:57

@ mugjes: ik gebruikte destijd een cocktial van decis en admire. Niet echt hele erg eco, maar het werkte wel als een trein.
Droog houden van grond is het allerbelangrijkste - die krengen doen het eigenlijk alleen maar goed op natte grond...kan ook zijn dat je gewoonweg een heel matige kwaliteit grond had.

@ hydrokorrels - weinig tot geen ervaring mee. Nog niet zolang een palm op korrels gezet (gered van de vuilbak) en die doet het prima. Eigenlijk gewoon recht to rechtaan.
Ik zou het gewoon doen - yucca is nu ook weer niet de meest lastige plant. En de elphantipes word geregeld op hydro aangeboden, met name voor kantoren e.d. dat impliceert dat ie wel erg robuust moet zijn.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes


Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron