Bodem verzuren

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Bodem verzuren

Berichtdoor Hitch op 26 nov 2022 12:37

Ik zit op droge arme zandgrond wat in feite een voordeel is voor veel exoten met name in de winter dan want in de zomer moet ik natuurlijk veel water geven. Ik dien veel koekorrel toe aan mijn planten en al zeker bij het planten van nieuwe planten. Bemesten doe ik met blauwe korrel maar mijn probleem is dat zuurminnende planten bij mij omzeggens niet te doen zijn. Voor kalkminnende planten gooi ik jaarlijks kalkkorrel maar wat te doen bij de zuurminnende planten? Ik spreek nu over reeds aangeplantte planten met een flink wortelgestel. Bij nieuwe aanplant maak ik het plantgat steeds groter dan nodig en meng ik de uitgegraven grond voor de helft met turf voor ik het plantgat daar dan mee dichtmaak maar hoe kan ik nu de bodem bij de reeds aangeplantte planten zoals Hydrangea, Camelia, Gardenia, Rhododendron maar ook mijn Butia capitata verbeteren? Is het voldoende om daar turf rondom te strooien en wat proberen in de bodem te werken? Bij mijn Butia weet ik al dat dat onbegonnen werk is zonder zijn wortels te raken. Bestaat er iets anders wat goed effect heeft?
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (Belgiƫ)
156 bedankjes

Re: Bodem verzuren

Berichtdoor knalkop op 26 nov 2022 14:14

Organisch materiaal dat vergaat zal de grond in de loop der jaren verzuren. Zeker als je iets van eikenblad ofzo ertussen doet. Ben ook wel benieuwd of er een snelle oplossing is zonder de wortels te verstoren en er turf tussen te mengen.
knalkop
 
Berichten: 127
Geregistreerd: 24 jul 2015 10:08
Woonplaats: Herkenbosch
7 bedankjes

Re: Bodem verzuren

Berichtdoor Tom1986 op 26 nov 2022 18:08

Hier staat een hoop info.

https://nl.wikihow.com/Je-grond-verzuren

Ik hield het op bemeste tuinaarde, turf, en bladafval. Ik had eerst ook hele arme pofgrond, ik heb er bemeste tuinaarde op gedaan(mix van champignonmest, turf, paardenmest en kippenmest) en jaarlijks compost+bladafval en snoeiafval. Als ik de grond omspit kom ik enorm veel pieren etc tegen. Alleen is het geen oplossing voor de korte termijn.
Tom1986
 
Berichten: 150
Geregistreerd: 22 mei 2019 06:36
Woonplaats: Helden
26 bedankjes

Re: Bodem verzuren

Berichtdoor de Haan op 26 nov 2022 21:29

Wat is de huidige zuurgraad van je grond?
de Haan
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 01 jan 2013 01:42
Woonplaats: Emst
39 bedankjes

Re: Bodem verzuren

Berichtdoor tankton op 26 nov 2022 22:22

Zoals de rest al zei: organisch materiaal.
Wat je niet moet vergeten, is dat uiteindelijk je bodem weer minder zuur wordt. Als turf/blad whatever helemaal is afgebroken dan gaat de PH weer omhoog.

Wat je ook kunt doen is simpelweg wat natuurazijn door je water mixen... Werkt ook, al is het wel vluchtiger.
We are here to care for the garden
tankton
 
Berichten: 503
Geregistreerd: 11 okt 2021 10:45
37 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten