Washingtonia soort

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Re: Washingtonia soort

Berichtdoor lapalmeraie op 30 nov 2022 10:13

Ik heb de zaden telkens zelf geraapt (en ervan uitgaande dat niemand robusta zaden onder een filifera legt :lol: ) kun je er dus vanuit gaan dat het wel degelijk een filifera is.
Nu zijn er, net als bij mensen, altijd kleine variaties mogelijk zowel genotypisch (en dus overdraagbaar naar het nageslacht) als fenotypisch (gestuurd door de omgeving).

Ik heb nu sinds 2018 ook ervaring met de filifera naast de robusta's die ik sinds 2005 oid kweek en zie toch echt wel opvallende verschillen. Al in zaailing stadium is de filifera vele malen trager dan de robusta.

Buiten heb ik er nu in volle grond één van elk staan op nog geen 3 meter van elkaar.
Zien wat het daar gaat geven maar vooralsnog is ook zo de filifera weer trager.

De donkere vlekjes in het blad is trouwens een schimmel die typisch is voor de wintermaanden bij soorten die minder van natte voeten houden. Je ziet het bv ook goed bij Chamaeropsen die net iets te nat overwinteren. Op zich niets om je zorgen over te maken, behalve het iets droger houden indien mogelijk.
Ik zou dit zelf niet behandelen met fungicide oid.

Grt
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Washingtonia soort

Berichtdoor palmgek op 01 dec 2022 21:25

lapalmeraie schreef:



Buiten heb ik er nu in volle grond één van elk staan op nog geen 3 meter van elkaar.
Zien wat het daar gaat geven maar vooralsnog is ook zo de filifera weer trager


Leuk experiment Niek, ben benieuwd hoe deze zich op termijn gaan verhouden en hoe ze de winters door gaan komen. Heb je er ook foto's van?
Persoonlijk vind ik filifera toch wel de aantrekkelijkste van het stel, heb er alleen nooit één kunnen bemachtigen. Ook hier in Brazilië niet. Hier is Washingtonia sowieso al een zeldzaamheid. En als je er al eentje tegen komt is het Robusta. Onlangs heb ik er na toch wel behoorlijk moeten zoeken weer eentje aangeschaft. Vooralsnog lijkt hij het goed naar z'n zin te hebben.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3679
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Washingtonia soort

Berichtdoor lapalmeraie op 05 dec 2022 10:07

Daar staat hij, tussen de bamboepaal en de Trachy :mrgreen:

Afbeelding
img code for forums

Onbeschermd vooralsnog, het is de eerste sneeuw hier maar de temperaturen zijn positief dus laat ik het voorlopig zo. Eventueel, als de wat strengere vorst voorspellen denk ik dat ik er een klein afdakje bovenzet, ofwel steeds tijdelijk een thermohoes erover trek met bamboestokken eronder om het contact te vermijden; dat zie ik wel als het zover is. ;)

De zaailingen die binnenshuis staan hebben het overigens wel lastiger merk ik; enkel die veel licht en warmte krijgen (huiskamer) blijven het goed doen, maar vrijwel zonder groei. Die op iets koelere maar lichte overloop staan, kwijnen weg.

Grt
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Washingtonia soort

Berichtdoor palmgek op 05 dec 2022 20:10

Mooi gedrongen stammetje. Lijkt al dikker als bij een dergelijk formaat robusta?
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3679
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Washingtonia soort

Berichtdoor lapalmeraie op 06 dec 2022 10:05

Eigenlijk nog niets eens zo op gelet :lol:
Kan zomaar hoor. Hij doet het in ieder geval wel veel beter in volle grond en het is leuk vergelijken met zo'n grote robusta broer, links ernaast.
Dat is overigens mijn oudste robusta, gezaaid in 2007 maar zoals je ziet is die maar 1/3 van mijn andere. Stond jaren in pot. Zo zie je maar het verschil 8-)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Washingtonia soort

Berichtdoor palmgek op 06 dec 2022 13:27

Haha Niek zie nu pas je filifera. Dacht in eerste instantie dat je de linkse bedoelde, maar dat is dus de robusta :lol:
Had hem volledig over het hoofd gezien en eigenlijk ook naast je grote robusta verwacht maar dit is idd beter vergelijken zo.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3679
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Washingtonia soort

Berichtdoor lapalmeraie op 07 dec 2022 12:15

:lol: :lol: :lol:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Washingtonia soort

Berichtdoor johny op 07 dec 2022 20:12

Ik vind dat er veel overdreven word over W.filifera kwestie houdbaarheid in onze lage landen.
Zoals dikwijls steeds maar napraten wat gelezen word en word dan nog gelooft zonder hard te maken.
Zou meer winterhard zijn, maar in praktijk leggen er veel het loodje (die in grond) dat winterhard zegt niks over overleven in onze contreien nattigheid zal wel een rol spelen .
Ook bij onze Duitse burenfora niet veel positief resultaat gezien.
Hoe dan ook W.robusta overleven terwijl veel W.filifera verdwijnen, dan is de keuze rap gemaakt.
Zelf ook al slechte ervaring met een slappe winter toch RIP.
Mijn oordeel= minder geschikt in plaats wat gesuggereerd word.
Daarom een oproep om W.filifera die in grond staan verschillende jaren te posten en ervaring.
Ondanks alles heb ik er eentje in pot wat wel goed groeit (van lapalmerai) en nog wat zaailingen voor experiment of voor lol.
johny
 
Berichten: 815
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Washingtonia soort

Berichtdoor palmgek op 08 dec 2022 11:36

@ Johny, ik zie eerlijk gezegd haast geen ervaringen met filifera in volle grond hier hoor. Waarschijnlijk omdat ze niet zo frequent worden aangeboden in de handel. Vind het experiment van Niek dan ook erg interessant, des te meer hij er een Robusta met vergelijkbaar formaat naast heeft geplant :thumb_up:
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3679
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Washingtonia soort

Berichtdoor Tim123 op 10 dec 2022 18:12

johny schreef:Ik vind dat er veel overdreven word over W.filifera kwestie houdbaarheid in onze lage landen.
Zoals dikwijls steeds maar napraten wat gelezen word en word dan nog gelooft zonder hard te maken.
Zou meer winterhard zijn, maar in praktijk leggen er veel het loodje (die in grond) dat winterhard zegt niks over overleven in onze contreien nattigheid zal wel een rol spelen .
Ook bij onze Duitse burenfora niet veel positief resultaat gezien.
Hoe dan ook W.robusta overleven terwijl veel W.filifera verdwijnen, dan is de keuze rap gemaakt.
Zelf ook al slechte ervaring met een slappe winter toch RIP.
Mijn oordeel= minder geschikt in plaats wat gesuggereerd word.
Daarom een oproep om W.filifera die in grond staan verschillende jaren te posten en ervaring.
Ondanks alles heb ik er eentje in pot wat wel goed groeit (van lapalmerai) en nog wat zaailingen voor experiment of voor lol.


Ik heb nu een paar jaar 2 Filifera in de volle grond, deze doen het tot nu toe prima, wel pak ik ze meestal vrij rap in, dat heb ik dit jaar vandaag pas gedaan met het grootste exemplaar. Ik heb ze zelf gezaaid en zou het toch wel vervelend vinden als beiden het niet overleven ;) Ik overwinter ook altijd 2 stuks op zolder mocht het echt mis gaan.. Het zijn hele leuke palmen voor wie graag zelf zaait en van de 10 die opkomen zitten er altijd wel 1-3 tussen die de winter iets beter verdragen. Met de Robusta heb ik dezelfde ervaring gehad, maar die overleefde -10 met alleen een afdakje niet. Mijn ervaring is wel dat de Robusta een stuk sneller groeit zoals ook op internet staat, al groeit de Filifera voor een palm ook erg snel. Mijn slechtste ervaring heb ik gek genoeg met de Filibusta's, deze hebben het op 1 na (staat nog in pot) niet overleefd.
Tim123
 
Berichten: 397
Geregistreerd: 28 mei 2019 19:00
Woonplaats: Zoetermeer
27 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Plantenidentificatie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten