Hoe waterval maken ?

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Hoe waterval maken ?

Berichtdoor Christophe op 07 jul 2009 11:34

Amai, ik dacht enkele honderden euro's, maar duizend euro is wel erg duur.
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Hoe waterval maken ?

Berichtdoor lapalmeraie op 07 jul 2009 12:03

Dat moet toch niet zo ingewikkeld zijn om zelf te maken?
Een gaasconstructie voorvormen en vervolgens bedekken met een soort van kunsthars ofzo en dan verven.
Zodanig is het niet zo'n zwaar geheel, kun je de pomp wegwerken achter de 'rots' en kun je er in noodgevallen gewoon nog bij door heel de waterval opzij te zetten.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Hoe waterval maken ?

Berichtdoor dest_planten op 07 jul 2009 12:28

Hoi,

Met die gedachte heb ik ook al rondgelopen. Een waterval maken zoals de namaakrotsen in pretparken. maar hoe begin je eraan ?

Groeten,

Stefan
Avatar gebruiker
dest_planten
 
Berichten: 1750
Geregistreerd: 18 aug 2008 21:51
Woonplaats: Sint-Gillis-Waas (Oost-Vlaanderen)
50 bedankjes

Re: Hoe waterval maken ?

Berichtdoor lapalmeraie op 07 jul 2009 13:15

Ik heb dat ooit eens ergens gezien (lekker concreet :lol: ). Dat ging toen over het namaken van koraalrif.

Eerst moet je een stevig geraamte hebben. Dat bedek je met fijnmazig gaas. Hiermee vorm je ook de oneffenheden zoals bij een echte rots. Vervolgens maak je een betonmix (2/3 fijn rijnzand 1/3 cement en een scheut compaktuna). Hierin doop je stukken jute. Elk stuk leg je zo verzadigd mogelijk op het gaas. Dit drie of viermaal herhalen tot het een dikte heeft van 5 cm. Dit laat je enkele weken uitharden. Hierna kun je pleisteren voor de afwerking. De accenten kun je erin borstelen met verf.

Zo lees ik het om een ander forum in ieder geval ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Hoe waterval maken ?

Berichtdoor dest_planten op 07 jul 2009 14:35

Hoi Lapalmeraie,

Bedankt voor de tip. Zo lijkt het niet moeilijk maar het zal toch een werkje zijn voordat de waterval zal klaar zijn. Maar je kan hem dan wel naar je eigen zin maken.

Maar wat ik nog wil weten is, hoe je de ondergond maakt voor de waterval. Die moet toch ergens opstaan of kan die volledig vanaf de bodem van de vijver opbouwen ?

Groeten,

Stefan
Avatar gebruiker
dest_planten
 
Berichten: 1750
Geregistreerd: 18 aug 2008 21:51
Woonplaats: Sint-Gillis-Waas (Oost-Vlaanderen)
50 bedankjes

Re: Hoe waterval maken ?

Berichtdoor lapalmeraie op 09 jul 2009 11:21

Ik zou die persoonlijk geen bodem geven; dat lijkt me alleen maar extra gewicht.
Gewoon enkel de voor- en zijkanten en een bovenkant waar het water zich in verzamelt en waar het uit de pomp komt natuurlijk. Deze holle 'kap' kun je tegen de muur plaatsen via ofwel een ophanging aan de muur ofwel gewoon neerzetten in de vijfer/op de oevers.

Je zou zelfs aan de zijkant een soort terassen of nisjes kunnen maken waarin je potgrond doet met planten in. Zo krijg je een natuurlijk geheel.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Hoe waterval maken ?

Berichtdoor lapalmeraie op 24 jul 2009 19:59

Stefan

Vandaag kwam ik toevallig zo'n waterval tegen waarnaar jij volgens mij op zoek bent.
Ik heb meteen even een fotootje gemaakt ;)
DSC00573.JPG
DSC00573.JPG (36.73 KiB) 9203 keer bekeken


Hij stond, als enig exemplaar, bij Baticentre in Dergneau (net onder Ronse - Oost-Vlaanderen) voor €104,-

groeten
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Hoe waterval maken ?

Berichtdoor Christophe op 24 jul 2009 20:24

Ga je je vijver met waterval nu nog maken Stefan? Nu je net gaat verhuizen ...
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Hoe waterval maken ?

Berichtdoor jaak op 30 jul 2009 20:31

Hallo, ik ben nieuw op het forum maar zou graag reageren op het maken van een waterval met echte stenen,zo heb ik het gedaan: Van op een bergje een geul gegraven volgens eigen ontwerp,je kan het altijd wel versterken met paaltjes of iets dergelijks. In de geul een folie die laat je ver genoeg over de rand komen.Als de folie goed op zijn plaats ligt kan je die beginnen aankleden met stenen beginnend van in de bedding en zo verder over de rand.Heel belangrijk is dat je start vanaf het laagste punt van de waterval.Als alle stenen liggen moeten natuurlijk alle kieren worden gedicht en dit doen we met gewone mortel, zeker geen snelcement gebruiken want daar zitten giftige stoffen in . Als alle kieren dicht zijn het geheel afdekken tegen de regen want het moet ongeveer een week kunnen uitdrogen.
Doordat alle kieren dicht zijn loopt het water over de stenen en niet eronder,daardoor heb je ook een minder zware vijverpomp nodig. Ik heb in mijn vijver een pomp staan van 3000 liter per uur,die pompt het water 1 meter hoog naar een plantenfilter en zo via een waterval terug de vijver in.En alles werkt perfekt:in bijlage een foto.....veel succes.
Bijlagen
tuin juni 2009 006-400.jpg
tuin juni 2009 006-400.jpg (27.56 KiB) 9179 keer bekeken
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: Hoe waterval maken ?

Berichtdoor Christophe op 30 jul 2009 22:34

Mooie vijver Jaak. Zelf ga ik ook net een biologische filter aanmaken. Eerst wou ik dit niet doen omdat het substraat zo duur was, maar ik heb nu een goede winkel gevonden waar ze dit erg goedkoop verkopen. Dus ik ben weer begonnen met bouwen :D

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten