enkele foto's uit de tuin...

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

enkele foto's uit de tuin...

Berichtdoor kristof p op 13 jul 2009 22:11

enkele dagen geleden wat foto's genomen in de tuin. redelijk wat schade gehad na de winter maar is zich erg goed aan het herstellen. het is nog een jonge tuin (de eerste exoten kwamen er maar in in 2006 en dat waren er niet veel, de meeste zijn geplant (de ganse voortuin) in 2007). iedere plant appart fotograferen is moeilijk en daar het vooral meer een verzameling is zijn overzicht foto's ook niet zo goed te nemen...maar hier zijn enkele.

B. edulis (dit voorjaar geplant)
Afbeelding

B. eriospatha (vorig jaar geplant en is dit jaar erg snel aan het groeien(voor een Butia) ).
Afbeelding

een van de vissen in de vijver in de achtertuin. genietend van het watervalletje in de schaduw van een Tetrapanax blad.
Afbeelding

Juania australis, heeft het moeilijk gehad in zijn pot en de reis van ierland naar hier maar lijkt zich stillaan te herpakken na aanplant.
Afbeelding

men grootste Jubaea, vorig jaar geplant en is dit jaar eindelijk beginnen groeien.
Afbeelding

enkele jonkies waaronder een T. wagnerianus
Afbeelding

kleine T. princeps (geplant als tweebladig zaailing in 2007 en nooit beschermd geweest).
Afbeelding

T. latisectus zaailing (geplant als gekiemd zaadje in 2006 en nooit beschermd geweest)
Afbeelding


enkele uit het (sub)tropische hoekje:
Livistona chinensies
Afbeelding

Plectocomia, begint nu met een stuk grotere bladeren te maken
Afbeelding

Allagoptera arenaria, zal er eentje moeten planten ergens anders in de tuin want deze heeft geen vorstvrij klimaat nodig en kan goed overweg met vocht tijdens de winter.(zelfde geld eigenlijk ook voor de L. chinensies)
Afbeelding

Archontophoenix alexandrae, ziet wat af van de droogte maar groeid redelijk goed.
Afbeelding

Dypsis decipiens, totaal ongeschikt voor ons klimaat! overleefd met moeite perioden met koele (tss +0°C en +10°C) temperaturen. is nu wel herstellend.
Afbeelding

kleine P. roebelenii
Afbeelding

dat was zowat het (sub)tropische hoekje)


aanbouw aan de oude serre, was voorheen tuinhuis. zal nu wel plaats genoeg hebben voor al men potplanten tijdens de winter :)
Afbeelding

Livistona nitida (geplant als kleine zaailing in 2006 en werd afgelopen winter beschermd met afdak
Afbeelding

T. sp nova (geplant in 2006, geen bescherming maar vertoont toch wat bladschade bij eerst ontvouwde blad van dit jaar)
Afbeelding

stuk van de achtertuin
Afbeelding

ander (zicht) stukje achtertuin
Afbeelding

nog een stukje achtertuin
Afbeelding

de vijver in de achtertuin
Afbeelding

nog een ander zicht op een stuk van de achtertuin
Afbeelding

stukje voortuin
Afbeelding

nog een stukje voortuin
Afbeelding

idem...
Afbeelding

idem...
Afbeelding

idem...
Afbeelding

idem...
Afbeelding

Parajubaea, staat jammergenoeg iets te dicht bij men grootste B. armata (geplant in 2007 en doet het erg goed. had afgelopen wel afdak en lichtslang op de grond rond de stam)
Afbeelding

enkele planten rond men grotere B. capitata in de achtertuin
Afbeelding

idem...
Afbeelding

idem...(o.a. L. decipiens en P. canarensies var porphyrocarpa)
Afbeelding

idem...
Afbeelding

S. palmetto (schade is niet van deze winter. heb er voor de winter de beschadigde bladeren afgeknipt. lijkt dit jaar wat sneller te groeien. veel bladschade kort na aanplanten in 2007)
Afbeelding

T. shizophylla (geplant in 2008 en beschermd met afdak)
Afbeelding

Albizia summer chocelate (geplant in 2007 en heeft al veel afgezien. o.a. enkele malen vertrappeld geweest maar lijkt ook sneller te gaan groeien vanaf dit jaar)
Afbeelding

een van men Tetrapanaxen
Afbeelding

Trachelospermum jasminoides (staat volop in bloei. mensen met deze plant weten wel hoe goed de tuin op dit moment ruikt. vooral in de avond uren)
Afbeelding

mogelijk een gevarieerde T. fortunei
Afbeelding

deze fortunei groeid veel meer opwaarts dan mijn andere exemplaren
Afbeelding

nog een zichtje op de vijver in de achtertuin
Afbeelding

idem...
Afbeelding

Washingtonia (dit jaar geplant maar wil maar niet groeien)
Afbeelding

T. wagnerianus. (geplant in 2006 als +/- 30cm hoog plantje. had na afgelopen winter toch behoorlijk wat lelijke bladeren maar komt wel vlug terug in orde)
Afbeelding

Brahea armata (geplant in 2007 en doet het uitstekend. is bezig met zijn vierde blad van dit jaar)
Afbeelding

Brahea armata (geplant dit voorjaar en is snel geworteld. stond behoorlijk los maar nu muurvast en heeft ondertussen ook al een nieuw blad ontvouwd)
Afbeelding

P. canarensies vlug herstellend van winterschade (geplant in 2007)
Afbeelding

nog eentje uit de achtertuin
Afbeelding

kleine C. revoluta
Afbeelding

men grootste en dikste boomvaren
Afbeelding

de stam van de boomvaren
Afbeelding


zo dat waren een groot stuk van men planten in de tuin. heb er nog veel meer (andere soorten ook) maar dan vooral potplanten enz...


(p.s. let niet op het vele onkruid. heb dit jaar weinig tijd om veel in de tuin te werken en de aanbouw aan de oude kas vergt veel tijd en werk)

groeten uit het 'subtropische' westvlaanderen
Kristof
kristof p
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 01 mei 2009 09:34
Woonplaats: koekelare (west-vlaanderen)
23 bedankjes

Re: enkele foto's uit de tuin...

Berichtdoor lapalmeraie op 13 jul 2009 22:58

Ja inderdaad, al dat onkruid... welnee, met zó veel mooie exoten zien we álles door de vingers :lol:
Echt een prachtige tuin heb je!

2 vraagjes;
- mag ik ook van jouw tuin enkele foto's gebruiken voor mijn exotentuinenpagina?
De moeilijkste klus zou dan wel zijn om 3 foto's te kiezen (maar misschien heb je zelf een voorkeur?) ;)

- Ik zie dat je een prachtige Archontophoenix a. hebt staan. Die haal je toch zeker binnen 's winters?
Misschien heb je 'm met pot en al ingegraven of...? Waar zet je 'm dan in de winter. Want de hoge luchtvochtigheid lijkt me niet eenvoudig te realiseren...?

Alvast bedankt!
En bedankt voor deze geweldige bijdrage aan het forum! :)
La Palmeraie
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: enkele foto's uit de tuin...

Berichtdoor kristof p op 13 jul 2009 23:08

hoi,

mercy,...ge mag gerust wat foto's gebruiken. kdoe daar niet moeilijk over hoor ;) .

alle planten op de foto staan in de volle grond geplant. sommigen worden tijdens de winter uiteraard beschermd. de Archontophoenix is daar natuurlijk eentje van. deze staat geplant in men 'tropisch hoekje' en dit word in de winter volledig afgezet en word dus een soort van tijdelijke kas voor enkele maanden. vorig jaar alles daarin boven het vriespunt kunnen houden doormiddel van wanden met de dikst noppenfolie die ik kon vinden en enkele lichtslangen op de grond. veel werk heb ik er niet aan daar dit hoekje al 3 muren van het huis bevat...enkel een voorpaneel en een dak erop en het is af....

gr
Kristof
kristof p
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 01 mei 2009 09:34
Woonplaats: koekelare (west-vlaanderen)
23 bedankjes

Re: enkele foto's uit de tuin...

Berichtdoor lapalmeraie op 13 jul 2009 23:21

OK, tnx! :D
Dan sta ik voor de moeilijke klus om er drie uit te kiezen :lol:

Zo doe je dat dus. Geen slecht idee.
Bedankt voor de info!

Vrgr
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: enkele foto's uit de tuin...

Berichtdoor Anthony op 14 jul 2009 09:49

euh welk onkruid , of bedoeld ge diene kleine palmkes hehe stuur maar naar richting stekene :)
dienen tuin is woooow echt wel!!Knap om te zien hoeveel verschillende rassen van palmen de winter hebben en kunnen overleven!
meteen vraagje--> dien Brahea armata heb je die beschermd tijdens de winter?

greetz
Anthony
Anthony
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 22 maart 2009 20:49
1 bedankjes

Re: enkele foto's uit de tuin...

Berichtdoor TropiRo op 14 jul 2009 16:45

Een zeer mooie tuin en een nog mooiere verzameling van exoten, petje af Kristof.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: enkele foto's uit de tuin...

Berichtdoor Pietn op 14 jul 2009 17:02

Als mede West Vlaming moet ik je zeggen dat dit een FANTASTISCHE exotische tuin is!
Pietn
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 19 mei 2009 23:37
Woonplaats: Marke
7 bedankjes

Re: enkele foto's uit de tuin...

Berichtdoor Davy op 14 jul 2009 21:15

Inderdaad zeer mooi. Ik heb natuurlijk ook een vraag en mijn mede forumleden zullen al op voorhand weten wat ik wil weten :D

Ik heb van dit voorjaar een Jubea Chilinsis in de volle grond. Hij is al relatief groot (15 jaar) Hij lijkt stil te staan...(niet groeien dus) Staat in volle grond natuurlijk op een zeer zonnige en beschutte plaats. Ergens op het forum vind je er wel foto's van. Zo te horen heeft hij dan bij u ook niet veel gedaan het eerste jaar. Ik weet ondertussen al van Christophe dat je na aanplant niet veel moet verwachten en zeker niet van een Jubea (vandaar dat ik hem groot heb gekocht).Ik ben dus vooral benieuwd hoe snel hij nu gaat bij u.. Al veel nieuwe bladeren?
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: enkele foto's uit de tuin...

Berichtdoor lapalmeraie op 14 jul 2009 21:43

Hier staat jouw Jubaea Davy. ;)
Aangezien ik al regelmatig terug ben gaan kijken was het niet lang zoeken -> winter in palmenland, pagina 7. Het staat inmiddels al in m'n geheugen gegrift :lol:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: enkele foto's uit de tuin...

Berichtdoor Davy op 14 jul 2009 22:12

lapalmeraie schreef:Hier staat jouw Jubaea Davy. ;)
Aangezien ik al regelmatig terug ben gaan kijken was het niet lang zoeken -> winter in palmenland, pagina 7. Het staat inmiddels al in m'n geheugen gegrift :lol:



Alle "nog eens speciaal voor u " wat foto's gepakt van de Jubea nu. Echter om de volgorde van het forum te respecteren heb ik ze in de winter gezet hé :D
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten