Actueel Weer overzicht

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor amourath op 14 dec 2010 15:52

Bij mij zitten de jongste bladeren in het midden omhoog gebonden, zo vangen ze geen sneeuwgewicht en beschermen ze de speer. Bij de buitenste bladeren klop ik de sneeuw er vanaf ja, zodat ze niet knakken onder het gewicht.

Ik gebruik sedert deze winter ook de zakken waar ik eten voor de paarden in koop: deze zijn van geweven kunststof, een beetje vergelijkbaar met klimaatdoek, en laten dus in beperkte mate wind door. Ik omwikkel eerst de plant met vliesdoek en trek dan zo'n zak erover. Zo blijft het vliesdoek mooi droog, en is er toch nog luchtcirculatie mogelijk. Tot nu toe gaat dat perfect.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor plasta op 14 dec 2010 16:21

Als ik het goed begrijp zijn de voederzakken dus bigbags.
Daar heb ik ook nog wel een stuk of 6 van liggen en heb er ook al aan gedacht om die tijdelijk
te gebruiken.
Wat mij eigenlijk tegen houdt om de trachies te beschermen is de isolatie die de sneeuwlaag veroorzaakt. De temperaturen kunnen nog wel eens diep gaan dalen en dan is de isolatie door
sneeuw helemaal niet zo verkeerd. Pas als het gaat dooien is het een probleem. Correct me if i'm wrong.
Met mijn weerstation ben ik eigenlijk ook pas gaan beseffen hoe groot het temperatuurverschil is op verschillende hoogtes in je eigen tuin. Doordat ik op 40 cm, 150 cm en 400 cm hoogte meet, ben ik er achter gekomen dat met name al op 4 mtr hoogte het vaak dubbel zo koud is als op 150 cm.
De temperaturen in weersberichten is altijd op 150 cm. Dus een beetje struik of palm krijgt heel
wat lagere temperaturen te verdragen, dan dat wij vaak denken.

Raymond
Avatar gebruiker
plasta
 
Berichten: 2789
Geregistreerd: 09 maart 2010 14:00
Woonplaats: Geleen (Limburg Nl)
146 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor amourath op 14 dec 2010 16:29

plasta schreef:Als ik het goed begrijp zijn de voederzakken dus bigbags.
Daar heb ik ook nog wel een stuk of 6 van liggen en heb er ook al aan gedacht om die tijdelijk
te gebruiken.

Ja daar lijkt het wel sterk op, enkel kleiner en dus handiger voor de kleinere planten. Ze zijn ook minder zwaar hoor, je moet ze goed vastmaken of ze waaien weg :)
plasta schreef:
Wat mij eigenlijk tegen houdt om de trachies te beschermen is de isolatie die de sneeuwlaag veroorzaakt. De temperaturen kunnen nog wel eens diep gaan dalen en dan is de isolatie door
sneeuw helemaal niet zo verkeerd. Pas als het gaat dooien is het een probleem. Correct me if i'm wrong.

Die dooi is net het probleem waar ik woon: overdag gaat de temperatuur even boven het vriespunt en dooit alles, om dan 's nachts vast te vriezen. Ik wil absoluut voorkomen dat er vocht tot bij de speer loopt bij de dooi, en dat het daar dan vriest. Ik laat de sneeuw rond de stam wel liggen als isolatie, maar heeft dat veel zin op het blad? Ik denk het niet, ik klop hem er af in elk geval.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor p e t e r op 14 dec 2010 21:16

Dus wat te doen? Sneeuw erop laten of beschermen.


Ik twijfel ook steeds hierover.

Ik denk dat de sneeuwlaag op het blad wel een goede isolatie is voor als de temperaturen onder de -10 gaan. Als ze strengere vorst geven laat ik het dus liggen. Bij veel sneeuwval buigen de bladeren dan weer door.

Bij temperaturen rond het vriespunt heb je inderdaad dooiwater dat in de speer kan lopen. Dan doe ik het eraf (als ik eraan denk).

Ik heb vorig jaar een 3tal trachy's ook beschermd met een bigbag. Helaas had ik bij alle 3 nog speerrot.
Vermoedelijk is hier toch te weinig luchtcirculatie.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor wsnbm op 15 dec 2010 12:49

plasta schreef:Met mijn weerstation ben ik eigenlijk ook pas gaan beseffen hoe groot het temperatuurverschil is op verschillende hoogtes in je eigen tuin. Doordat ik op 40 cm, 150 cm en 400 cm hoogte meet, ben ik er achter gekomen dat met name al op 4 mtr hoogte het vaak dubbel zo koud is als op 150 cm.
De temperaturen in weersberichten is altijd op 150 cm. Dus een beetje struik of palm krijgt heel
wat lagere temperaturen te verdragen, dan dat wij vaak denken.

Raymond


Dat is nog eens scherp opgemerkt ! ! !
:thumb_up:
Groet,
John
Avatar gebruiker
wsnbm
 
Berichten: 2457
Geregistreerd: 26 jul 2010 10:43
Woonplaats: Rotterdam
186 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor plasta op 15 dec 2010 15:20

Ik gok op geen bescherming van de kroon. Zie het komende tijd niet positief in wat temperatuur betreft hier in het zuidoosten en in de loop der tijd kan ik die sneeuw als isolatie dan wel gebruiken.
Als er erg veel op ligt, haal ik het er wel af.
De weersverwachtingen zijn zo onzeker, NS wilde morgen met de winterdienstregeling gaan rijden, besluit moest vandaag voor 12 uur genomen zijn. Men heeft besloten toch normaal te gaan rijden.
Ondertussen beginnen nu toch meerdere weersites hun neerslag/sneeuw-verwachting voor morgen te wijzigen naar veel sneeuw, terwijl vanochtend men nog merendeels dacht dat het morgen wel mee zou vallen. Alleen onweer-online blijft standvastig en dat al dagen lang....
Morgen dus zeker een boeiende dag wat er echt gaat gebeuren en anders zijn de dagen erna, met name zaterdag ook om in de gaten te houden. Daar waar veel sneeuw komt te liggen, kan daardoor ook nog wel eens veel kouder worden dan tot nog toe verwacht. Of het loopt allemaal met een sisser af.... de tijd zal het leren

Raymond
Avatar gebruiker
plasta
 
Berichten: 2789
Geregistreerd: 09 maart 2010 14:00
Woonplaats: Geleen (Limburg Nl)
146 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor p e t e r op 15 dec 2010 21:31

Voor morgen begint het er toch slechter uit te zien, veel zal afhankelijk zijn waar je woont. Tegen de morgend sneeuw en nadien veel neerslag (waarschijnlijk smeltende sneeuw of regen). Alles dus goed nat voor nadien de koude temperaturen.
Zaterdag wordt het inderdaad sneeuw ruimen.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor amourath op 15 dec 2010 21:48

p e t e r schreef: Alles dus goed nat voor nadien de koude temperaturen.


Daar heb ik de meeste schrik voor... dooiwater dat gaat vriezen :?
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor p e t e r op 19 dec 2010 00:50

Er lijkt weer een intensieve sneeuwzone aan te komen met de grens van Nederland - Duitsland voor deze nacht.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor amourath op 19 dec 2010 10:56

Hier hebben we zo'n 10 cm Franse sneeuw cadeau gekregen. 't Was lang geleden ;) (en ik lach me een ongeluk als al dat wit nu begin van de week wegsmelt en we géén witte Kerst hebben! :lol: )

Morgen krijgen we blijkbaar nog een serieuze ijsdag te verwerken, dus vannacht ook weer diepvriestemperaturen (tot -9°C)
Afbeelding
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten