Als er vragen zijn over vijvers en specifieker koi's

In deze rubriek kun je terecht met alle vragen en berichten over vijvers, waterplanten en aquaria.

Re: Als er vragen zijn over vijvers en specifieker koi's

Berichtdoor Christophe op 17 dec 2008 15:59

Fotootje van de vissen ;)
Bijlagen
koi.JPG
koi.JPG (61.03 KiB) 4065 keer bekeken
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Als er vragen zijn over vijvers en specifieker koi's

Berichtdoor Toon op 18 dec 2008 20:15

hallo Christophe,

als je een vijver met planten die het water zuiveren dan zou je hem ook als zwemvrijver kunnen maken. men maakt er meestal een cirqui van. dus men maakt de vijver ongeveer op deze manier (is maar schematish) []==] het kleinste deel is met planten en lavasteentjes gemaakt waarin men dan waterplanten zet en een buis met gaten (kleine gaatjes) onderaan legt en waar men dan een pomp op aansluit. de buis loopt door naar de andere kant van het zwemgedeelte en men pompt het water dan terug in de richting van de planten. dit doet men om zo een kleine beweging in het water te houden zodat er geen algen groeien. een echte zwemvijver kost wel wat geld en zeker om hem laten aan te leggen en is ook nogal moeilijk uit te leggen. hopelijk ben je er wat mee.

groeten
Toon
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes

Re: Als er vragen zijn over vijvers en specifieker koi's

Berichtdoor Christophe op 18 dec 2008 21:34

Welja, ik denk een soort biologische filter te bouwen met lavastenen en moerasirissen. Die zie ik namelijk vaak in biologische vijvers staan. Een zwemvijver ga ik er niet van maken :) Ik zou juist de algen graag weg willen. :D

Hoe groot zou ik de biologische filter moeten bouwen? Sommigen zeggen dat 1/5 voldoende is, maar anderen zeggen dan weer dat het minstens 1/3 van de inhoud van de vijver moet zijn. Dit zou maken dat mijn biologische filter 1,6m³ (1/3 van 4,8m³) zou moeten zijn, en daar heb ik niet genoeg plaats voor denk ik. Of ik zou in de diepte moeten gaan natuurlijk.

Groetjes,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Als er vragen zijn over vijvers en specifieker koi's

Berichtdoor Jonathan op 19 dec 2008 09:57

Dat klinkt goed en zet ook niet alleen maar lavastenen eh

grtz jon
Jonathan
 
Berichten: 99
Geregistreerd: 28 nov 2008 14:31
0 bedankjes

Re: Als er vragen zijn over vijvers en specifieker koi's

Berichtdoor Toon op 19 dec 2008 17:37

hallo,

ik weet niet hoe de verhouding juist is. maar het is enkel voor de vissen en je hebt ook vijvers zonder planten waar vissen in zitten dus volgens mij is het niet zo zeer belangrijk. je zal wel moeten zien dat de vijver proper blijft doordat de vissen ook hun behoeften doen. een stroom door vb. een pomp die rondpompt of een klein watervalletje of zo doet al veel aan de algen hoor. niet alle algen gaan hierdoor verdwijnen maar het zal er al veel aan doen. als je je vijver proper wil houden zal je toch af en toe eens een beetje moete kuisen :)

groeten
Toon
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes

Re: Als er vragen zijn over vijvers en specifieker koi's

Berichtdoor Jonathan op 19 dec 2008 17:58

Met de juiste filter blijft je vijver normaal gezien proper
Jonathan
 
Berichten: 99
Geregistreerd: 28 nov 2008 14:31
0 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Vijvers, waterplanten en aquaria

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten