planten bestellen in buitenland(Thailand)

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

planten bestellen in buitenland(Thailand)

Berichtdoor ellyc op 02 jun 2011 16:50

Hallo
Wie heeft er ervaring met planten bestellen in het buitenland, nl. Thailand. Bestellen is geen probleem maar er schijnt een douaneformulier te moeten worden ingevuld. Zij mag nl. zonder dit formulier geen planten verzenden vanuit Thailand naar Nederland.

Alvast bedankt,

Elly
Met vriendelijke groet,

Elly
ellyc
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 05 feb 2011 21:03
2 bedankjes

Re: planten bestellen in buitenland(Thailand)

Berichtdoor orinoco op 02 jun 2011 20:14

Ik heb hier zeer verschillende ervaringen mee.Importeren van buiten de E.U. is bijna altijd gebonden aan im/export vergunningen en een phyto-sanitair certificaat.
Sommige verkopers versturen zonder enige papieren (risico!) terwijl anderen een aanzienlijk bedrag vragen voor deze papierwinkel.Heel af en toe wordt deze service dan weer gratis aangeboden :? Overleg dit dus goed met de verkoper.
En let ook goed op wat je wilt bestellen.Er kan nog wel eens wat tijd overheen gaan eer je de bestelde planten ontvangt.Voor de ene plant misschien minder problematisch dan voor de andere,maar van 3-4 weken in een kartonnen doos knappen de meeste planten niet echt op...

Groet,Ben
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: planten bestellen in buitenland(Thailand)

Berichtdoor ellyc op 02 jun 2011 21:11

Dank je wel Ben voor je reactie. Er komen nogal wat kosten bij voor invoer en niet te vergeten de vezendkosten. Ik moet er nog eens goed over nadenken
Met vriendelijke groet,

Elly
ellyc
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 05 feb 2011 21:03
2 bedankjes

Re: planten bestellen in buitenland(Thailand)

Berichtdoor AIREMULP op 03 jun 2011 17:15

Misschien heb jij slechte ervaringen mee gehad Ben !
Ik bestel echter heel veel planten uit thailand maleisie zuid amerika en de carribien en ik heb er hele goede ervaringen mee (doe dit altijd op e bay)
Negen van de tien keer zijn de planten ongeveer 7 tot 12 dagen onderweg en ariveren in goede conditie.( op een paar afgevallen blaadjes na dan
Heb onder andere woestijnrozen, plumerias ,solandra ,urichites lutea ,allamandas ,palmzaailingen.
Alleen bij grote bestellingen betaal ik extra voor een certificaat( dit is onder andere een bewijs dat de planten met pesticide en fungicide behandeld zijn
Ik heb echter al zoveel bestellingen zonder het certificaat over laten komen zonder problemen bij de duane (er is nog nooit iets in beslag genomen
IK kan niet anders zeggen dat het een goedkope, eenvoudige en vaak enige manier is om aan bepaalde bijzondere planten te komen.
Gr edwin
One life, live it !!
Avatar gebruiker
AIREMULP
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 02 mei 2010 17:41
Woonplaats: Apeldoorn
135 bedankjes

Re: planten bestellen in buitenland(Thailand)

Berichtdoor orinoco op 04 jun 2011 10:04

Ik heb slechts aan willen geven welke problemen je eventueel kunt ondervinden als je planten via internet bestelt.En inderdaad,hoewel niet vaak,heb ik hier toch wel wat problemen mee gehad.Ik koop op zijn zachtst gezegd redelijk veel via internet (waarvan planten op zijn hoogst 5% van uitmaken).De meeste van mijn hobbies zou ik geeneens uit kunnen oefenen als ik puur van de Nederlandse markt afhankelijk zou zijn.
Maar je bent nu eenmaal afhankelijk van zoveel factoren als je iets in het buitenland via internet koopt.En dan is de douane (meestal) niet het grootste probleem.Dat ligt naar mijn mening in de eerste plaats bij de vervoersmaatschappijen.En daarvoor hoef je nog niet eens buiten de EU te bestellen.Een aantal jaren geleden had ik bij Palme Per Paket een aantal boomvarentjes besteld.Heeft niet minder dan 5 weken geduurd eer ik die ontving (en het pakket was afgestempeld op 3 dagen na bestelling!).Overbodig te vermelden dat ik deze zending (100 euro) in de vuinisbak kon deponeren.En bij klachten is er "niemand thuis"... En ook vind ik de vaak ronduit "knullige" verpakking van soms kwetsbare en/of kostbare objecten een probleem. Je houdt soms echt je hart vast bij ontvangst.Het is toch echter meer uitzondering dan regel,dus ik zal zeker niet stoppen met het kopen op internet. En het ook niemand afraden...
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: planten bestellen in buitenland(Thailand)

Berichtdoor KevinC op 04 jun 2011 12:20

Wat wil je kopen? :)

Heb het al 2 keer gedaan via Ebay.
1 keer vanuit Thailand en 1 keer vanuit de USA.
Pakketje van Thailand met certificaten en vanuit de USA zonder certificaten.

Ging heel goed, erg kwetsbare planten zou ik echter toch niet kopen want de pakketjes zijn toch 2-4 weken onderweg.

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: planten bestellen in buitenland(Thailand)

Berichtdoor dagummy@gmail.com op 05 jun 2011 07:45

Cornwall Chillis Direct

is eerlijk geprijsde shop, binnen de eu, in groot brittanie. dus snelle verzending.
dagummy@gmail.com
 
Berichten: 67
Geregistreerd: 01 apr 2011 16:41
Woonplaats: diepenbeek
2 bedankjes

Re: planten bestellen in buitenland(Thailand)

Berichtdoor ellyc op 05 jun 2011 20:19

bedankt aan jullie voor het delen van jullie ervaringen, ik ben weer wat wijzer geworden. Het is nogal duur om vanuit USA of Thailand te bestellen, met de twijfel of je dan die dure planten heelhuids thuis krijgt. Ik ga dan inderdaad in de shop in GB bekijken.

Elly
Met vriendelijke groet,

Elly
ellyc
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 05 feb 2011 21:03
2 bedankjes

Re: planten bestellen in buitenland(Thailand)

Berichtdoor lapalmeraie op 06 jun 2011 14:08

orinoco schreef:Dat ligt naar mijn mening in de eerste plaats bij de vervoersmaatschappijen.En daarvoor hoef je nog niet eens buiten de EU te bestellen....En bij klachten is er "niemand thuis"...


Daar sluit ik me bij aan Ben.
2 jaar geleden stuurde ik 2 Ravenala's en enkele palmzaailingen vanuit België naar Nederland.
Appeltje, eitje zou je denken... maar dat is buiten de vervoersbedrijven gerekend. :evil:

Het pakket was zeer degelijk ingepakt en kon zelfs op z'n kop gehouden worden zonder problemen.
Maar de dame bij de post vond het nodig om de geadresseerde ook nog eens op een eigen etiket te noteren. Daarvan konden ze bij de onderaanneming in NL welgeteld één letter van de postcode niet ontcijferen ( :roll: ) waardoor het pakket spoorloos bleek (wel geretournerd/toch niet...). Na veel rond bellen en tegenstrijdige berichten, ontving de koper het pakket na 2,5 week toch ineens. Van de Ravenala's was natuurlijk niets meer over :cry:

Klachtenprocedure opgestart, "want ze vergoeden de geleden schade". Nooit meer reactie op gekregen, zelfs bij herhaaldelijk bellen. Nieuwe klacht over deze klacht ingediend en kreeg dan ineens te horen dat planten onder een speciale voorwaarde vallen en dus niet vergoed worden.

Wat mij betreft dus geen verzending van kwetsbare planten meer van het ene land naar het andere, maar alleen nog verzending in het land zelf. Dat kunnen ze schijnbaar wel. :roll:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: planten bestellen in buitenland(Thailand)

Berichtdoor shusui op 06 jun 2011 16:43

Heb ook al diverse ervaringen gehad met planten verzenden en ontvangen .
Enkele positieve: vanuit de VS naar hier in 5 dagen, van China naar hier in 5 dagen.
Van Nederland naar hier in 2 dagen.
En het beste van al: zelf iets verstuurd naar Nederland en dat was 's morgens hier verzonden en na de middag daar al aangekomen (provicie Groningen, dus helemaal bovenaan) toen ik het op de post binnenbracht zijden ze dat het zeker 3 of 4 dagen zou duren.

En een paar minder goede:
2 weken gewacht op pakket uit België en al een aantal keren uit Nederland
Ook al 2 keer teruggestuurd naar de afzender omdat de koerier ons adres niet vond...
En een keer 2 maanden moeten wachten op een verwarmingskabel uit Nederland.

Maar meestal gaat het wel goed hoor ;)

Gr,
Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten