Naga jolokia

Op het specerijen forum kan je al je vragen kwijt in verband met pepers, paprika, kruiden, gembers, ...

Naga jolokia

Berichtdoor alloo op 18 jun 2011 16:18

Ik heb op de planten beurs in Haps de "Naga jolokia " gekocht de heetste peper ter wereld ,zijn er nog leden die deze plant bezitten ????

Groetjes Fons
alloo
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 04 jul 2009 16:47
Woonplaats: Mol
58 bedankjes

Re: Naga jolokia

Berichtdoor Christophe op 18 jun 2011 17:20

Van pepers ken ik niet zoveel, maar is de heetste niet 'Bhut Jolokia'? Of zijn dit synoniemen?

Pepers

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Naga jolokia

Berichtdoor orinoco op 18 jun 2011 18:05

De "Trinidad Scorpion" alweer vergeten? Heeft nog steeds het record op zijn naam staan.
Overigens allemaal leuk voor de statistieken,maar persoonlijk vraag ik me af wat het nut is van dergelijke cultivars.Ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die een veel minder sterke peper in zijn geheel op kan eten zonder een spier te vertrekken,maar ook verwerkt in gerechten zullen de heetste pepers nauwelijks te gebruiken zijn :oops: :roll: :shock:

Groet,Ben
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: Naga jolokia

Berichtdoor lapalmeraie op 18 jun 2011 19:03

Daar gaan ik niet helemaal in mee hoor Ben.
Wij eten bijvoorbeeld zeer regelmatig een huisgemaakte Sambal van de Adjoemapeper bij bepaalde gerechten. Heerlijk als je van pittig houdt. Het heeft een heel typische smaak, dáár gaat het om. Natuurlijk volstaat een mespuntje en strooi je niet je bord vol zoals met Tabasco bijvoorbeeld. ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Naga jolokia

Berichtdoor alloo op 18 jun 2011 20:12

@Ben ,het is niet de bedoeling van helen pepers te gaan eten , kruiden en speceryen zijn smaakmaakers en moeten in beperkte maten gebruik worden .

http://ushotstuff.com/worldshottestchile.htm

groetjes Fons
alloo
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 04 jul 2009 16:47
Woonplaats: Mol
58 bedankjes

Re: Naga jolokia

Berichtdoor Dejagere op 18 jun 2011 20:47

Tja smaken verschillenen de 1 kan beter tegen pikante kruiden dan de ander.Ik ben zelf beetje verslaafd aan curcuma terwijl mijn vrouw er niets van weten.Gr Eddy
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes

Re: Naga jolokia

Berichtdoor orinoco op 20 jun 2011 00:11

@ Niek: Niet alleen wat planten en dieren betreft ben ik een "exoot",ten huize van ondergetekende staat vnl Indonesisch en Surinaams eten doorgaans zo'n 3 maal per week op het menu.Het is dat ik ook andere niet-Nederlandse keukens lekker vind,anders mocht het voor mij elke dag.Hollandse pot staat hier echter maar zelden op het menu.
Standaard in het sambal assortiment hier:
-> Sambal oelek (vnl als kook ingredient)
-> Sambal badjak (mijn favoriet,smaakt bijna overal bij w.b.t. vlees en vis)
-> Sambal Paramaribo (iets zoetig,maar behoorlijk pittig!)
Verder meestal nog wat wisselende soorten.Momenteel sambal ebby en sambal trassi.
Als verse pepers gebruik ik altijd de "gewone" rode en groene lomboks.
En dan nog Madame Jeanette,die ik altijd doorgeprikt meekook in de rijst en stoofpotjes maar voor het opdienen weer verwijder.

@ Fons: Verse pepers zijn eigenlijk geen specerijen maar groenten.Alleen de zaden zijn strikt gezien specerijen.En pepers worden wel degelijk heel gegeten (de wat mildere soorten dan toch). Denk eens aan pepperoni en rawit (zijn meestal ingemaakt in pot).

Groet,Ben
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: Naga jolokia

Berichtdoor lapalmeraie op 20 jun 2011 14:40

Dus dan weet jij toch ook dat al die cultivars wel degelijk een eigen typische smaak hebben.
Vooral het meekoken waar je over sprak maakt hier dankbaar gebruik van.
Zolang de peper niet 'knapt' want dan wordt het iets pittiger dan gepland.
Hier doen we dat ook zo bij de Afrikaanse gerechten ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Naga jolokia

Berichtdoor orinoco op 20 jun 2011 16:44

Het merendeel van Indonesische sambals hebben als basis de "gewone" lombok merah, ofwel de rode peper,en soms de lombok rawit (die dunne kleine pepertjes van enkele centimeters lang.De diverse smaken worden bereikt door het toevoegen van ingredienten.
Van de door mij genoemde soorten is sambal oelek de meest pure vorm:pepers,zout en soms wat zetmeel.Sambal badjak is ietwat variabel maar bevat in ieder geval gebakken ui en/of sjalotjes, knoflook,bouillon.Sambal ebby bevat gedroogde visjes of garnalen en sambal trassi bevat gedroogde en gefermenteerde garnalenpasta.
Ook kunnen sommige soorten sambal tijdens de produktie gebakken worden zoals bijv. sambal brandal wat een donkere kleur geeft en een wat mildere smaak.
De Surinaamse sambalsoorten kunnen zijn gemaakt met rode lombok of Madame Jeannete (of de vergelijkbare Adjoema).Dus zijn vaak wat "heftiger" dan de Indonesische soorten.
Bij al die supersterke pepers kun je nauwelijks van een eigen smaak spreken,maar puur van scherpte.Ik vergelijk het meestal maar met het kweken van de grootste pompoen.
Met andere woorden dat het meer een prestigekwestie van de kwekers is.

Groet,Ben
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: Naga jolokia

Berichtdoor lapalmeraie op 21 jun 2011 10:35

Zo variabel als in de Aziatische keuken zal het inderdaad wel niet zijn, maar ik heb toch wel wat verschillende Afrikaanse "sambals" geprobeerd en heb toch duidelijk m'n favoriet.
Die wordt gemaakt door vrienden uit Réunion.
Maar natuurlijk heeft de verdere bereiding een veel belangrijker aandeel dan de soort peper. Daar ben ik het volledig mee eens.
Bereidingen/koken is niet mijn afdeling, ik ben van de afdeling 'opeten' :mrgreen:

In de kantlijn; ik vond het bij het schrijven van het artikel wel vreemd dat er zo weinig te vinden is over de Adjoema peper. Met info over de Mme Jeannete wordt je bijna doodgesmeten, maar deze... Heb jij een idee hoe dat komt Ben?

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Specerijen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten