Dasylirion Longissimum (Mexicaanse grasboom)

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Dasylirion Longissimum (Mexicaanse grasboom)

Berichtdoor patrick op 17 aug 2011 02:58

Ik heb nog wat extra vragen m.b.t. mijn Dasylirion Longissimum na aanleiding van mijn post hier: viewtopic.php?f=49&t=5135 . Het gaat hier alleen om de Dasy, hopelijk zijn er mensen die mij hierbij kunnen helpen.

Afbeelding

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dit is een hele bijzondere plant en heeft ook hele aparte kenmerken, waarvan ik dus niet weet wat ik er van moet denken.

Op onderstaande foto is te zien dat een groot aantal sprieten op ongeveer halverwege lengte lijken te zijn “aangevreten”, er is een hap tussenuit. Dit terwijl het bovenste en onderste gedeelte van de spriet helemaal groen is.

Afbeelding

Wat is dit?
Is dit normaal?
Hoe te voorkomen?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Toen ik de plant vandaag eens nader ging inspecteren, kwam ik erachter dat er een hoop lieveheersbeestjes in zaten alsmede 2 oorwormen.

Afbeelding
(3 lieveheersbeestjes op foto, er zaten er verspreid nog meer)

Afbeelding
(1 oorworm, totaal 2 waargenomen)

Is dit zorgelijk?
Kan dit iets met het aanvreten van de sprieten te maken hebben?
Behandelbaar waarmee of niet schadelijk?

Aan het einde van de dag zitten er trouwens allemaal kleine vliegjes op de toppen (de grijze punten) van de sprieten. Ik neem aan dat dit niet zorgelijk is?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hierbij nog een foto van het centrale (binnenste) gedeelte van de plant. De geel/groene spriet op de voorgrond lijkt wel een van de sprieten in mijn tweede foto waarbij het is afgebroken door het “aanvreten”, maar dit terzijde.

Afbeelding

Kopt het dat dit nieuwe sprieten zijn? (de bundel in het midden)
Dit omdat ze al van groen->bruine rand->gele top gaan. Alleen ontbreekt de grijze punt nog.

Kan iemand mij een schatting geven hoe oud deze plant is?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De winter komt er straks weer aan en de volgde handelingen ga ik verrichten. Er komt een afdakje en de plant wordt voorzien van vliesdoek met eventueel een warmte slang om de plant extra te beschermen.

Dien je de sprieten bij elkaar te binden of gewoon los laten hangen?

Dien je alleen de stam van vliesdoek te voorzien of de hele plant incl. de stengels?
(dit houd dus automatische in dat de stengels gebonden dienen te worden)
Vliesdoek 1 maal wikkelen, of meerde malen?
Bij welke temperatuur beginnen met beschermen?

Is een warmte slang echt noodzaak?
(naast een afdakje en vliesdoek)
Bij welke temperatuur dan de warmteslang aanbrengen?

Als bare root gekocht en per 25-7-2011 geplant in volle grond, vrij laat maar volgens verkoper geen probleem.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hopelijk zitten er ook Dasy bezitters hier die mij hun ervaring kunnen delen.

MvG,

Patrick
Avatar gebruiker
patrick
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 13 aug 2011 00:57
Woonplaats: Boxmeer
3 bedankjes

Re: Dasylirion Longissimum (Mexicaanse grasboom)

Berichtdoor p e t e r op 17 aug 2011 11:30

Het aanvreten kan door de oorwormen komen. Vorig jaar waren er verschillende mensen die hiervan bij hun brugmansia's last hadden.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Dasylirion Longissimum (Mexicaanse grasboom)

Berichtdoor JmC4c op 17 aug 2011 11:36

Overal waar ik langs kom in mijn tuin zie ik oorwormen, En mijn brugmansia's hebben er ook last van. Bij mij lijkt het wel een epidemie. 'k dacht eerst dat deze niets deden aan planten, maar toch bevinden ze zich daar waar er schade opgemerkt wordt. :cry:
Als dit ook het geval is met deze Dasylirion Longissimum laakt ik in het midden, daar ben ik maar een Bleuke (amateur) voor. ;)
Grtz,
J-M
Avatar gebruiker
JmC4c
Bedrijven
 
Berichten: 4987
Geregistreerd: 25 jun 2011 16:43
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
502 bedankjes

Re: Dasylirion Longissimum (Mexicaanse grasboom)

Berichtdoor patrick op 18 aug 2011 01:31

Bestaat er dan geen middel om deze ongewenste beestjes de das om te doen, zonder de plant te beschadiggen?

Ik heb echt benieuwt wat de oorzaak van die hapjes uit mijn Dasy is. Normaal is het denk ik niet, al was het bij de koop niet echt opgevallen. Misschien dat iemand weet of de spriet weer gaat groeien nadat die is afgebroken op het punt waar het is aangevreten?

Tot heden, ruim 3 weken in bezit, is er nog geen enkele spriet vanaf, dus misschien maak ik me druk om niks. De Dasy heeft juist deze plek gekregen om die lange sprieten die mooi tot hun recht komen binnen de cirkel, dus dit wil natuurlijk zo houden :P
Avatar gebruiker
patrick
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 13 aug 2011 00:57
Woonplaats: Boxmeer
3 bedankjes

Re: Dasylirion Longissimum (Mexicaanse grasboom)

Berichtdoor Esther op 18 aug 2011 11:13

om de oorwormen te vangen, maak je van een oud aardewerken potje eenvoudig een valletje. Stop het potje vol met stro / hooi en hang het ondersteboven op, of zet het op 2 stokjes op de grond.
De oorwormen komen in het potje wat je elke dag leeghaald en de oorwormen laat je gewoon in de afvoerput vallen (of wat je dan maar in de buurt hebt). Sorry voor de insectenliefhebbers maar ik moord ze zoveel mogelijk uit anders worden alle planten opgevreten. :evil:
Avatar gebruiker
Esther
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 18 jul 2010 11:03
Woonplaats: Zuid-Limburg
93 bedankjes

Re: Dasylirion Longissimum (Mexicaanse grasboom)

Berichtdoor Ruudcactus op 06 sep 2011 16:41

Ja dat is nieuw blad.
Ik vraag me af of dat door het aanvreten komt, ik heb daar eigenlijk nooit last van, ik heb wel een Dasylirion een jaar of 5, maar niet dit soort.
Lijkt me gewoon iets van een bacterieinfectie, mogelijk veroorzaakt door transportschade oid, tevens kan het vele vocht hier een oorzaak zijn, oorwormen houden van warme vochtige plekjes met rottende vegetatie.
Het lijkt alsof de groeipunt erg geel is, maar dat kan ook vertekend zijn door de foto.
Is overigens niet de makkelijkste soort om wortel te laten krijgen, en ook niet de meest vorstbestendige, een dak erboven kan absoluut geen kwaad en ik zou hem overigens nu al plaatsen.
Maak hem groot genoeg zodat je ook geen last van inregenen hebt, ik zou sowieso niet standaard vliesdoek eromheen doen, maar dit pas doen met matige vorst.
Die schade die je hebt, zie je wanneer de plant eenmaal goed geworteld is en aan de groei is snel niks meer van, want ze kunnen veel bladeren per seizoen maken als ze eenmaal gaan.
Dat gele blad maak ik me wel een beetje zorgen om, dat is het groeipunt, het oudere blad is eigenlijk niet zo spannend.
Je kunt er wel rekening mee houden dat je plant er volgend jaar niet meer zo perfect uitziet.
Gr
Ruud
Ruudcactus
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 23 aug 2011 21:09
Woonplaats: Wilnis
39 bedankjes

Re: Dasylirion Longissimum (Mexicaanse grasboom)

Berichtdoor patrick op 13 sep 2011 17:49

Bedankt voor de info Ruud,

Ik heb zojuist, 13-9-2011, nog een keer een inspectie gedaan en kan melden dat het “geel” niet vertekend is (plaatje met oorworm). Hierbij een nieuwe foto van vandaag, bijna 2 maanden in volle grond.

Afbeelding

Het betreft hier wel de kern van de plant, volg je dezelfde stengels mee naar boven dan kleuren ze meer groen (van licht naar donker), getracht dit dus via de foto hierboven te laten zien. De stengels die er omheen zitten (van de kern af, O-> ) kleuren al meer groen, ook onder. Om mezelf maar wat moet in te spreken denk ik dat dit geel veroorzaakt wordt door een gebrek aan zonlicht dat door de omringelde stengels wordt ontnomen. Hopelijk is dit de oorzaak?

Wat me ook opviel is dat er nog steeds een populatie lieveheersbeestjes huisvest. Wel een stuk of 10 geteld. 1 rare spin. Klein slakje. En een aparte tor/kever/kruipbeest. Dit keer geen oorworm te bekennen.

Wat bedoel je precies met: dat de plant er volgend jaar niet zo mooi uit zal zien?
Denk je dat de winter te zwaar is dit eerste jaar? Dat er meer tijd nodig is om te acclimatiseren?

M.b.t. de groei. Ik had begrepen dat dit een langzaam groeier is. Maar eerlijk gezegd geen idee hoelang het duurt voordat de nieuwe scheuten aan de buitenkant staan.

De tip met een afdak komt ook goed. Komend weekend krijg ik wat latten/balken en van het werk kan ik transparant plastic mee nemen. Zolang het nog mooi weer is, laat ik het nog even zo, maar ik hou de weerberichten in de gaten.
Avatar gebruiker
patrick
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 13 aug 2011 00:57
Woonplaats: Boxmeer
3 bedankjes

Re: Dasylirion Longissimum (Mexicaanse grasboom)

Berichtdoor Ruudcactus op 13 sep 2011 21:34

Lieveheersbeestje heb ik ook tussen de \yucca's en die eten luizen dus das geen probleem,
langzaam met het aanmaken van cms stam, maar niet van bladeren.
Ik verwacht dat ie wel tijd nodig heeft om te aclimatiseren, dit betekent weinig tot geen groei van nieuw blad, maar wel de normale sterfte van oude bladeren aan de onderzijde, dus idd achteruitgang,de plant zal eerst energie moeten stoppen in wortelaanmaak.

Gr
Ruud
Ruudcactus
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 23 aug 2011 21:09
Woonplaats: Wilnis
39 bedankjes

Re: Dasylirion Longissimum (Mexicaanse grasboom)

Berichtdoor Ina op 04 mei 2012 20:03

Mijn plant heeft het zelfde probleem, wat heeft u er aan kunnen doen?
Of ie er een lezer die weet wat ik moet doen?
Ina
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 04 mei 2012 20:00
0 bedankjes

Re: Dasylirion Longissimum (Mexicaanse grasboom)

Berichtdoor patrick op 18 mei 2012 01:34

De winter is weer voorbij, met helaas zichtbare bladschade tot gevolg bij een hoop planten, maar dit is voor een ander topic. Deze plant, waar ik het meest bang voor ben omdat die de minst winterharde soort is, heeft het van alle planten het beste overleeft. Eerlijk gezegd, nadat ik het vliesdoek verwijderde kwam hij er net zo onderuit als toen ik hem inpakte. Zie de foto hieronder, genomen op 26-3-2012 enkele weken na het uitpakken.

Afbeelding

De winter:

Tijdens de winter, medio januarie tot medio februarie, heeft er een vliesdoek van 10 meter omheen gewikkeld gezeten. Ik schat dat het z’n 6 a 7x er om heen gedraaid. Uiteraard eerst alle sprieten bij elkaar gebonden, boven 1x en iets onder het midden 1x. Tijdens strenge nachtvorst (februarie) heb ik er uitvoorzorg nog een plastic zak over gedaan (met wat kleine gaatjes erin voor de zekerheid), om de wind wat tegen te houden. Ik weet dat het niet ideaal is, maar dakjes bouwen lukte niet echt. Als er voor die dag geen sneeuw/ijzel voorspeld was, ging de zak eraf (is maar een elke keer gebeurt dat ik toch uit voorzorg de zak er overdag op heb gelaten).
Zo zag het er ongeveer uit:

Afbeelding

@Ina & ervaringen tot nu toe.

De zogenoemde “aanvreet plekjes”, zitten er natuurlijk nog steeds. Ik ben er nu wel gerustgesteld op dat het goed komt. In de binnen kern zitten heel veel nieuwe stengels (zoals in mijn eerste post), waar niks aan te zien is, dus denk ik dat het een natuurlijk proces is. De oude stengels sterven op die manier af. Je ziet ook dat sommige plekjes steeds groter worden, dus het kan geen beestje zijn die er in 1x een stuk uit eet. Vocht en/of ouderdom lijkt mij dus de juiste conclusie tot dusver.

Ik ben heel benieuwt in hoeverre de groei gaat dit eerste jaar. Niet op de foto te zien, maar nu 17-5-2012, zijn er 5 stengels uit de buitenste ring die net niet de grond raken (en zijn aan het afsterven, worden geel), hopelijk is dit een teken van groei. Niet te vergeten, deze is als bare root op 25-7-2011 pas de grond in gegaan. Kon ik maar in de grond kijken om te zien in hoeverre het wortelgestel zich al ontwikkeld heeft.

Wat is normaal hierin?
Hoe lang heeft een bare root nodig om wortels te ontwikkelen?

Ik hou jullie op de hoogte. Ben vooral benieuwt naar volgend jaar, als die dan net zo succesvol uit de winter komt als dit jaar dan is een winterhardheid gradatie van -6 a -10 misschien wel iets te voorzichtig en kan hij veel meer hebben. Ik hoop het iig, want ben helemaal verliefd op deze plant. Ik heb er deze winter echt de minste omkijk naar gehad, niks echt speciaals gedaan met lichtslangen oid. We zien het volgend jaar wel en misschien kan ik hem dan wel met zekerheid aanbevelen als een zeer makkelijk te onderhouden wintervaste plant (iig afgelopen februari met uitschieters tot -20 overleeft).
Avatar gebruiker
patrick
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 13 aug 2011 00:57
Woonplaats: Boxmeer
3 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten