maurelli succesvol overwinteren ?

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

maurelli succesvol overwinteren ?

Berichtdoor marc50 op 23 aug 2011 20:36

Hoi Iedereen ,


Ik heb al veel gelezen over het overwinteren van Maurelli's in kuip , toch vraag om uw ervaring welke methode het beste is en doeltreffend .

Overwinteren zonder plaatsing verwarming in serre of tuinhuis of kelder , donker overwinteren , platleggen , aarde aan de kluit verwijderen , blad verwijderen , extra inpakken in droge ruimte :

Bij wie lukt het om zijn maurelli jaar na jaar met succes te overwinteren , mij lukt het niet zelf , met bijverwarming tot 10° in serre of tuinhuis , rotting is steeds het probleem , steeds na 2 maanden winter rust , zonder watergift, komen de bladeren slap te hangen tot op de grond , na het afsnijden sijpelt vocht in ruime mate langs de stam , toch werd de kluit droog gehouden en nieuwe droge bloemaarde in de kuip geplaatst , de maurelli werd ook platgelegd om oksel water te verwijderen .De plaatsen worden verlucht , met andere bananen-soorten heb ik het probleem niet .

Met spanning wacht ik op uw ervaring-reacties

Bedankt bij voorbaat

Marc
marc50
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 04 jul 2011 14:52
Woonplaats: Zwevezele
9 bedankjes

Re: maurelli succesvol overwinteren ?

Berichtdoor djoeke op 23 aug 2011 21:02

Hey ,

Ik overwinter ze gewoon op de onverwarmde logeerkamer .
Laat de bladeren er aan en verwijder ze stuk per stuk als ze zijn verdroogd .
Het probleem bij jou is volgens mij de luchtvochtigheid .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
Avatar gebruiker
djoeke
 
Berichten: 3868
Geregistreerd: 01 sep 2009 21:42
Woonplaats: 9170 Sint-Pauwels( oost vlaanderen)
131 bedankjes

Re: maurelli succesvol overwinteren ?

Berichtdoor plasta op 23 aug 2011 21:19

Bij mij gaan vooraf alle bladeren eraf. Op den duur is bladeren eraan laten zitten toch geen optie, of je moet al een hele hoge locatie hebben.
Met vooraf eraf halen voorkom je in mijn ogen dat vochtprobleem dat je na 2 maanden hebt.
Hier is dan alles al mooi ingedroogd.
1 keer enkele uren onder de 5 graden is wel fataal gebleken bij mij.

Raymond
Avatar gebruiker
plasta
 
Berichten: 2789
Geregistreerd: 09 maart 2010 14:00
Woonplaats: Geleen (Limburg Nl)
146 bedankjes

Re: maurelli succesvol overwinteren ?

Berichtdoor p e t e r op 23 aug 2011 21:46

Volgens mij is inderdaad de luchtvochtigheid in combinatie met het wondvocht jouw probleem.

Probeer deze dit jaar eens begin oktober terug op te potten in een kleine pot met droge grond (poeder) Laar alle bladeren eraan en zet deze nog even warm zodat deze het overtollig vocht nog kan verdampen. Vanaf november wegzetten in een goed verluchte ruimte (garage, slaapkamer, hal) waar het niet te warm word (tussen de 5 en 12°). Snij enkel de bladeren eraf als deze volledig verdord zijn.
In het voorjaar (maart) terug iets warmer zetten en langzaam pas beginnen water te geven als hij terug groei vertoont. Daarna eventueel terug ruimer oppotten om na de ijsheiligen deze terug in de volle grond te planten.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: maurelli succesvol overwinteren ?

Berichtdoor djoeke op 23 aug 2011 22:11

Raymond = als je de bladeren er aan laat (als je de mogelijkheid nog hebt natuurlijk zal hier ook een probleem worden ) Kunnen ze wel van bij het uiteinde beginnen indrogen .
anders verdrogen ze toch direct tot tegen de stam en zal hij volgens mij dus ook veel sneller krimpen .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
Avatar gebruiker
djoeke
 
Berichten: 3868
Geregistreerd: 01 sep 2009 21:42
Woonplaats: 9170 Sint-Pauwels( oost vlaanderen)
131 bedankjes

Re: maurelli succesvol overwinteren ?

Berichtdoor barre op 25 aug 2011 00:42

ik haal mijn maurelli nu voor het 3de jaar uit de grond ongeveer half november. Ik steek deze de wortels af zodat hij juist in een metserkuip past. (ik vul de kuip niet aan met zand)---ligt dus los in de kuip

Ik laat hem een half dagje op de grond liggen met een snelbouwsteen onder de wortelkluit dat het water weg kan lopen uit de oksels.

Eenmaal in de kuip (met alle bladeren nog) doe ik een plastic rond de stam zodat er geen nieuw water (of toch miniem) kan inlopen. Vaak liggen de wortels bovenop int zicht, trek me daar niets van aan.

Plant blijft zo nog een maand, zonder water te geven buiten staan, al dan niet onder afdak bij slecht weer.

Eind november ongeveer snij ik alle bladeren eraf uitgezonderd het laatste niet (sigaar). Of ze nu ingedroogd zijn of niet, speelt geen rol. Hij moet naar het zolder en met bladeren krijg ik het niet door de gang.

Zo blijft ie tot mei staan op een zolderkamer met een raampje van 1 meter op 1 meter. Zonder water, zonder verdere zorgen. Tegen mei is het een zielig droog hoopje dat supersnel groeit.

Maurellli overwinteren lukt me telkens, nog nooit een verloren. De basjoos daartegen die vallen als vliegen hier....
barre
 
Berichten: 223
Geregistreerd: 08 maart 2009 01:31
8 bedankjes

Re: maurelli succesvol overwinteren ?

Berichtdoor Christophe op 25 aug 2011 00:45

Maurellli overwinteren lukt me telkens, nog nooit een verloren. De basjoos daartegen die vallen als vliegen hier....

:lol: Dat is dan omgekeerd dan bij mij. Ik overwinter m'n planten bij 5°C in de serre, prima voor de basjoo's (stammen sterven dus ook niet af) maar toch nog net een tikkeltje te koud voor de Maurelli. Misschien is het bij jou net het omgekeerde? Te warm overwinteren voor basjoo's ...? :? (ik doe maar een bedenking hoor)
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: maurelli succesvol overwinteren ?

Berichtdoor djoeke op 25 aug 2011 05:50

Waterboy heeft hier ook al eens een heel stuk over geschreven maar kan het niet direct terugvinden .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
Avatar gebruiker
djoeke
 
Berichten: 3868
Geregistreerd: 01 sep 2009 21:42
Woonplaats: 9170 Sint-Pauwels( oost vlaanderen)
131 bedankjes

Re: maurelli succesvol overwinteren ?

Berichtdoor lapalmeraie op 25 aug 2011 10:27

Dit is het enige dat ik van hem terug vind Bart.
Maar ik kan mij ook een topic herinneren met illustraties.
We zullen geduldig op Dimi moeten wachten :lol:

Ivm het overwinteren van de basjoo's; ik doe dat op bijna dezelfde methode als jij met de Maurelli barre maar dan zonder het inpak-stadium.
Gewoon bladeren eraf, uitgraven en in bakken naar zolder. Daar hebben ze slechts een piepklein noord gericht raampje, niet speciaal veel ventilatie en het wordt ook nog eens relatief warm (13-17°C). Eens in de ong 2 maand geef ik eens een scheutje water op de kluiten en doorgaans krijg ik ergens midden in de overwintering ook te kampen met een bladluis plaag waar ik dan tegen spuit.
Op deze manier heb ik nog geen basjoo verloren. De opgepotte exemplaren daarentegen... :roll:

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: maurelli succesvol overwinteren ?

Berichtdoor marc50 op 25 aug 2011 17:19

Hallo

Bedankt voor de snelle reacties en adviezen , toch één bijkomend vraagje :

Ik lees dat verscheidene liefhebbers de methode van donker - overwinteren volgen en met succes in onverwarmde droge ruimtes . Deze zal ik ook eens proberen .

Bescherm je dan de maurelli extra , moest het toch eventueel onder de 5° gaan ( vb: maurelli in onverwarmde garage ) , of is dit af te raden ? ( verluchting ).



Greets

Marc
marc50
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 04 jul 2011 14:52
Woonplaats: Zwevezele
9 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten