Vijver vol erwtensoep

In deze rubriek kun je terecht met alle vragen en berichten over vijvers, waterplanten en aquaria.

Vijver vol erwtensoep

Berichtdoor amourath op 13 sep 2011 08:47

De titel omschrijft hoe m'n vijver er nu ongeveer uit ziet: erwtensoep... zweefalgen zijn heer en meester. Een probleem bij veel beginnende vijvers heb ik gelezen, ook bij de mijne dus. Zuurstofrijk water, veel regen er in en nog geen biologisch evenwicht en dan zijn ze daar... de algen. Aan de zon zal het niet gelegen hebben :?

Ik ben een complete vijverleek en lees maar wat rond, dus ik heb al volgende gedaan:
1) een pomp erin met daarachter een filter. In het filter onderaan een laag lavasteen, daarboven wat actieve kool en de rest opgevuld met schuimmatten. Deze draait nu continu.
2) onmiddellijk na het vullen zijn er planten in gezet, ook een aantal zuurstofplanten. Door de groene soep kan je ze amper nog zien dus ik vrees dat die gaan verslijmen als ik niet snel iets doe...
3) mijn broer heeft er 2 goudvissen in gezet - gelukkig maar 2 want ik wil geen wroeters maar goed, ik wil ze nu uiteraard wél in leven houden.

Ik heb een testkitje gekocht om waterwaarden te meten (in hoeverre zoiets betrouwbaar is...) en deze morgen heb ik volgende gemeten:
pH = 8
GH = 8
KH = 1
De eerste 2 lijken me prima maar die laatste duidt op wel erg zacht water... en veel te weinig CO2?

Wat moet ik nu doen? Ik heb bacterieen gekocht om het filter te enten, mag ik dat nu al doen of moeten de waterwaarden eerst beter zijn? Hoe krijg ik de KH omhoog, haal ik zo'n KH+ spul en blijven bijgooien tot ik goeie waarden meet? (want ik weet niet precies de inhoud van de vijver... ik schat zo rond de 4500 liter...) Is dat wel allemaal gezond voor plant en dier?

Ik heb ook een UV-lamp liggen maar gebruik die nu niet, omdat ik al gelezen heb dat ze ook de bacterieen doodt en dat wil ik niet.... maar misschien moet ik ze toch even een paar dagen laten draaien om de algen dood te maken? Gaat het filter - zodra de bacterieen goed werken - die groene soep weg krijgen?
Wie kan me goeie tips geven, en ik welke volgorde doe ik dit allemaal? Alvast bedankt!
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Vijver vol erwtensoep

Berichtdoor Christophe op 13 sep 2011 11:48

Dag Sylvie,

Zweefalgen krijg je weg met bacteriën + UV lamp.

Om het in het kort even uit te leggen. Er komt vuil in je vijver door bladeren, etc. + uitwerpselen van de vissen. Dit afval wordt in je vijver omgezet door bacteriën naar ammoniak (giftig), vervolgens naar nitriet (nog giftiger), maar daarna naar nitraat en dit is essentieel voor je vijverplanten. Maar om dit natuurlijke proces te bekomen moeten er dus voldoende bacteriën in je vijver aanwezig zijn. Leg daarom een laag substraat op je bodem (substraat eerst wassen als je deze uit de zak neemt!). Bij mij is deze laag ongeveer 5cm dik. Hierin nestelen deze nuttige bacteriën zich en breken ze het afval af. Zo ontstaat er een gezond evenwicht in de vijver.

Maar om de zweefalgen weg te krijgen heb je eigenlijk vooral een UV-lamp nodig. Deze zet je tussen je pomp en je vijverfilter en zorgt ervoor dat de zweefalgen aan elkaar klitten zodat ze in de filter zelf kunnen worden opgevangen. Een UV lamp doodt wel degelijk bacteriën, maar dit enkel de eerste 24/48 uur (maw gedurende deze tijd je UV lamp uitschakelen). In deze tijd hebben de bacteriën zich vermenigvuldigd en genesteld in het poreuze substraat.

Een andere goede tip voor de vijver met bacteriën is een zuurstofpompje. Hoe meer zuurstof, hoe beter de bacteriën hun werk kunnen doen.

Om je waterwaarde KH omhoog te krijgen kan je inderdaad KH plus gebruiken. Deze producten zijn allemaal wel duur, maar ik heb dit eens in het groot aangekocht (emmertje), zodat het toch wat voordeliger is. Ik heb dit echter de laatste 2 jaar niet meer nodig gehad, en met de nieuwe bio-filter ziet het er naar uit dat ik dit niet snel meer zal nodig hebben :roll: . Als je wil kan ik je wel een deel van dit product (KHplus van Velda) verzenden? Wat je ook kan doen is 1/3 van je water verversen met nieuw water, maar daar zal het probleem niet volledig mee opgelost zijn vermoed ik, want je KH moet minstens 4,5 zijn.

Ik ben absoluut geen kenner op dit gebied, maar heb net een biologische filter geïnstalleerd. Vandaar dat het allemaal nog vers in het geheugen ligt ;)

Stappen:
    KH waarde omhoog
    Substraat op de bodem
    Bacteriën toevoegen
    48 uur daarna UV lamp installeren
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Vijver vol erwtensoep

Berichtdoor Eduard op 13 sep 2011 12:53

Hoi, heb er ook enige jaren last van gehad, maar ben overgestapt op een natuurlijke oplossing n.l. de natuur zijn gang laten gaan! wat inhoud niet altijd alles eruit halen [bladafval] dit mooi laten liggen zodat je een natuurlijke bodem krijgt, bij mij zitten veel waterslakken [grote gedraaide] slakkenhuizen en die doen niet anders dan algen vreten en wolken met watervlooien, de vijver wordt aangevuld met regenwater, en is kraak helder tot op de bodem, al ligt er nu een waas aan sporen op het wateropervlak! chemische middelen zou ik niet toepassen.
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10296
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
997 bedankjes

Re: Vijver vol erwtensoep

Berichtdoor Dejagere op 13 sep 2011 13:07

Ik voeg regelmatig Bio -bacto-pro toe;ik koop het in Den Ast te Anzegem(is niet ver voor je).Pot van 9OOg vijverbacterien dus en dat helpt wel.Ik heb ook een biologische filter.Gr Eddy.
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes

Re: Vijver vol erwtensoep

Berichtdoor amourath op 13 sep 2011 13:50

Christophe schreef:Een UV lamp doodt wel degelijk bacteriën, maar dit enkel de eerste 24/48 uur (maw gedurende deze tijd je UV lamp uitschakelen). In deze tijd hebben de bacteriën zich vermenigvuldigd en genesteld in het poreuze substraat.


Waar haal je dat?

Ik ben geen voorstander van die UV-lamp, ik hou het liever natuurlijk... dus ik ga proberen om die KH omhoog te krijgen (ik heb al product gekocht ;) ) en daarna de filter te enten met bacteriën.
Bladeren en afval van vissen zijn zeker het probleem niet, de vijver is pas 3 weken gevuld en er staan geen bomen rond, en er zitten slechts 2 kleine goudvisjes in.

Substraat op de bodem heb ik niet... wat is dat dan, steentjes?
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Vijver vol erwtensoep

Berichtdoor Eduard op 13 sep 2011 13:56

Hoi, als hij pas nieuw is is dit vrij normaal dat dit gebeurt, een bodem substraat werkt als een soort biofilter, bacteriën en zo meer, bodems worden compleet verkocht voor vijvers en meestal opgebouwd uit meerdere lagen.
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10296
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
997 bedankjes

Re: Vijver vol erwtensoep

Berichtdoor Christophe op 13 sep 2011 14:15

Waar haal je dat?

Bacteriën bedoel je? In een vijverwinkel in je buurt. Als ze bij Floralux een vijverafdeling hebben, zullen ze dit zeker verkopen. Het meest verkochte zijn de gedroogde bacteriën van Bacterial. Zelf gebruik ik vloeibare bacteriën. Dit is goedkoper, maar blijft minder lang goed. Gedroogde bacteriën blijft onbeperkt goed, dus koop je best meteen in een grote hoeveelheid.

Oja, goede tip :) Strooi deze bacteriën niet uit over het wateroppervlak, maar meng ze samen met water in een fles en giet dan deze fles uit in de vijver. Anders hangen de randen van je vijver vol met dit spul en dit ziet er echt niet netjes uit ;)

Bladeren en afval van vissen zijn zeker het probleem niet

Weet ik hoor. Ik wou gewoon even het bio-proces uitleggen dat je in jouw nieuwe vijver aan de gang moet krijgen om een gezond evenwicht te krijgen. Dit in combinatie met een UV lamp doen je zweefalgen verdwijnen, maar het is ook mogelijk zonder UV-lamp. Dan heb je veel substraat nodig (bv. in biofilter), maar ik denk dat het ook mogelijk is met een combinatie van de juiste planten.

Substraat op de bodem heb ik niet... wat is dat dan, steentjes?

Substraat is een soort poreus lavagesteente. Dit zit vol gaatjes (poreus) waar de bacteriën zich dan in nestelen (met z'n miljoenen lekker naast elkaar :D ). Dit koop je ook in een vijverwinkel. Wit substraat is het mooiste om op de bodem te leggen.

Veel succes ermee! :thumb_up:

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Vijver vol erwtensoep

Berichtdoor turtleboy op 13 sep 2011 14:15

Net zoals Eduard al aangaf gewoon zijn gang laten gaan de winkels staan bol van die middeltjes flesje voor dit flesje voor dat een heleboel geld voor niets.
Heb hier een piepklein vijvertje waar ik helemaal niets aan doe alleen de lelie snoeien en het water is kraakhelder.
Moet niets hebben van al die middelen de enige die daar beter van wordt is de verkoper!
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
Avatar gebruiker
turtleboy
 
Berichten: 2087
Geregistreerd: 29 jan 2010 17:01
Woonplaats: Maastricht
72 bedankjes

Re: Vijver vol erwtensoep

Berichtdoor Christophe op 13 sep 2011 15:20

turtleboy schreef:Net zoals Eduard al aangaf gewoon zijn gang laten gaan de winkels staan bol van die middeltjes flesje voor dit flesje voor dat een heleboel geld voor niets.
Heb hier een piepklein vijvertje waar ik helemaal niets aan doe alleen de lelie snoeien en het water is kraakhelder.
Moet niets hebben van al die middelen de enige die daar beter van wordt is de verkoper!

Dit is vaak juist, maar niet altijd. Het is nog altijd een aangelegde vijver en geen natuurlijke vijver. Met andere woorden moeten er voldoende natuurlijke elementen aanwezig zijn in je vijver om zoals je het omschrijft "de natuur zijn gang te laten gaan" (zoals voldoende planten of subtraat/lavastenen + bacteriën).

Zo heeft onze vijver het jarenlang prima gedaan tot dit jaar plots de vissen heel erg ziek werden. Ik naar de vijverwinkel om het water te laten testen en dit zat vol met het giftige ammoniak. Dit kom omdat door de jaren heen de vissen sterk gegroeid zijn en er een 'overaanbod' is aan afvalstoffen. Het substraat kan deze afvalstoffen niet meer op een natuurlijke wijze omzetten. Hoe reageert de natuur dan? De zwakste vissen ervan tussen halen met als gevolg dat wij met zieke vissen zaten ... die vroeg of laat zouden sterven (eentje is gestorven zelfs). Op dat moment vind ik het wel verantwoord om er een product in te gieten die de toxische stoffen (ammoniak en nitriet) er vrijwel onmiddellijk uit haalt. Verder heb ik een grote biologische filter aangelegd om dit in de toekomst te voorkomen.

Maar je hebt wel een punt. Zo bestaan er middeltjes voor van alles en nog wat waarbij er niet altijd wordt vermeld dat je het natuurlijk evenwicht verstoord. Deze middeltjes (bv. anti-draadalgen) werken overigens ook maar enkele weken ...

Koivijver (met bladeren van de storm er nog in)
Afbeelding

Substraat bodem vijver
Afbeelding

Biofilter met gele lis
Afbeelding
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Vijver vol erwtensoep

Berichtdoor Eduard op 13 sep 2011 15:42

Hoi, in een natuurlijke situatie zitten niet zoveel vissen in een dergelijke kleine situatie, dit is allemaal kunstmatig en als je alles volpropt zo als ik hier zie vraag je om moeilijkheden en kunstgrepen! Maar goed ieder het zijne .
Gr. Eduard.
Laatst bijgewerkt door Eduard op 13 sep 2011 16:25, in totaal 1 keer bewerkt.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10296
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
997 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Vijvers, waterplanten en aquaria

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten