Trithrinax Campestris

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Trithrinax Campestris

Berichtdoor Palm Section op 31 okt 2011 20:22

Hallo allen, vandaag heb ik een kleine Trithrinax Campestris gekocht, plant is goed geworteld en staat in goede grond. Dus Gaat ie in deze pot de winter door, om dan volgend jaar verplant te worden.
Nu zou ik willen weten of er al mensen deze soort in de volle grond uitgeplant hebben? Of is het niet echt aan te raden hier in de vlaanders? Hier enkele foto's.
Bijlagen
IMG_1832.jpg
IMG_1832.jpg (242.27 KiB) 12235 keer bekeken
IMG_1835.jpg
IMG_1835.jpg (247.31 KiB) 12235 keer bekeken
Avatar gebruiker
Palm Section
 
Berichten: 537
Geregistreerd: 06 apr 2011 11:41
Woonplaats: Koekelare
42 bedankjes

Re: Trithrinax Campestris

Berichtdoor Roger op 31 okt 2011 21:00

Het lijkt mij niet echt een palm voor in de volle grond,denk dat de winter maanden gewoon te nat zijn voor dit soort,of je moet hem natuurlijk zo droog mogelijk te laten overwinteren,heb zelf ook een kleine trithrinax, maar die laat ik gewoon in een pot staan.Daarbij is de groei ook niet zo snel als ik goed geinformeerd ben.

Roger
Avatar gebruiker
Roger
 
Berichten: 220
Geregistreerd: 09 aug 2011 21:33
8 bedankjes

Re: Trithrinax Campestris

Berichtdoor GeL op 01 nov 2011 00:11

Mooie plant in ieder geval!
Grtjs,
Michel
GeL
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 12 okt 2011 18:16
Woonplaats: Kortenberg
200 bedankjes

Re: Trithrinax Campestris

Berichtdoor Christophe op 01 nov 2011 00:15

Je woont in West Vlaanderen hé, misschien is het daar wel te doen. Dit is inderdaad een prachtige palm. Mag ik weten hoeveel zo'n exemplaar ongeveer kost 8-)

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Trithrinax Campestris

Berichtdoor orinoco op 01 nov 2011 00:21

Volgens mij staat de prijs op de pot Christophe (linker deel van de sticker) ;)

Groet,Ben
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: Trithrinax Campestris

Berichtdoor Roger op 01 nov 2011 08:33

Hoe oud zou deze plant eigenlijk ongeveer zijn :?:
is inderdaad een mooi exemplaar :thumb_up: succes ermee

Roger
Avatar gebruiker
Roger
 
Berichten: 220
Geregistreerd: 09 aug 2011 21:33
8 bedankjes

Re: Trithrinax Campestris

Berichtdoor Palm Section op 01 nov 2011 13:55

Christophe schreef:Je woont in West Vlaanderen hé, misschien is het daar wel te doen. Dit is inderdaad een prachtige palm. Mag ik weten hoeveel zo'n exemplaar ongeveer kost 8-)

Christophe


Ik vond de prijs nog redelijk meevallen voor die grootte €43.25 om juist te zijn ;) Ik heb al eens rond gekeken op internet en meestal liggen de prijzen nog hoger voor kleinere planten. Voor de geintresseerden er stonden er nog een stuk of 20 in floralux, zeer goed geworteld en in losse grond.

Ik woon idd in West-Vlaanderen op zo'n 20 km's van de zee. Mss ga ik het wel proberen maar ga allesinds het plekje uitzoeken met de meeste zon en ook weer op een heuveltje werken met veel lava's in de grond. Moet er anders nog iets toegevoegd worden aan de grond?
Avatar gebruiker
Palm Section
 
Berichten: 537
Geregistreerd: 06 apr 2011 11:41
Woonplaats: Koekelare
42 bedankjes

Re: Trithrinax Campestris

Berichtdoor palmguy op 01 nov 2011 14:32

Hallo,

kijk ook eens hier,

http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=9&t=5060

http://www.pacsoa.org.au/palms/Trithrinax/campestrisB.html

Ik heb een kleine T. Campestris (in de volle grond gezet dit jaar), onder een kweektunnel, die sowieso ook nog eens onder een afdak staat, nog een week of 2 en ik omring em met stro. Ik ga hem trachten kurkdroog te houden tijdens de winter. Beschermen tegen vocht, regen, sneeuw, hagel is niet zo moeilijk, het omlaag halen van de vochtigheidsgraad is al wat anders.

Aanvankelijk had ik em met pot en al voor 3/4 in de grond gezet. Wat me opviel was de spectaculaire wortelgroei tot 60 cm in 5 maanden. Van deze plant wordt er overal in de literatuur vermeld dat ie eerst lange stugge wortels aanmaakt en dan pas bovengronds groeit. Ik kan dat dus beamen.
Het kan niet anders dan dat de wortels van uw exemplaar serieus zijn ingekort.

Veel success met uw prachtpalm.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 23 jun 2010 13:50
Woonplaats: Moerzeke Hamme OVL
29 bedankjes

Re: Trithrinax Campestris

Berichtdoor Palm Section op 02 nov 2011 20:01

Bedankt Guy voor de nuttige informatie, hou je ons op de hoogte hoe hij de winter doorkomt? Ga je bij verwarmen? Denk dat het wel moet te doen zijn zonder verwarming en dat idd het kurkdroog houden meer van belang is.

Zou super zijn moest het hier lukken want dit is 1 van de mooiste vind ik!
Echt een robuuste palm!
Avatar gebruiker
Palm Section
 
Berichten: 537
Geregistreerd: 06 apr 2011 11:41
Woonplaats: Koekelare
42 bedankjes

Re: Trithrinax Campestris

Berichtdoor palmguy op 02 nov 2011 21:00

Hallo,

Geen probleem om u op de hoogte te houden over of en hoe hij de winter doorkomt. Bij verwarmen doe ik niet, bij geen enkele palm, ik vind dat er iets over.

Marc Devrome van Palmhunter heeft een hele grote in zijn voortuin, maar zowat alle bladeren waren verdwenen toen ik em zag 19 feb 2011. Ik heb nog al horen vertellen van grote exemplaren die in Gent zijn uitgeplant en die weggekwijnd zijn.

Misschien zijn de temperaturen zeker in West Vlaanderen acceptabel, vocht en hoge vochtigheidsgraad in de lange winter is waarschijnlijk het probleem.

In zijn natuurlijke habitat, West Uruguay, Midden Argentinie ( Cordoba, San Louis ) is het vergeleken met ons klimaat kurkdroog in de winter. Maar zeker in de meer bergachtige regios rond Cordoba kan de temperatuur er in de winter sporadisch een stuk onder de nul gaan.

Duimen maar, ik houd je op de hoogte.

Guy
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 23 jun 2010 13:50
Woonplaats: Moerzeke Hamme OVL
29 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten