Vijver is volledig dicht gevroren :(

In deze rubriek kun je terecht met alle vragen en berichten over vijvers, waterplanten en aquaria.

Vijver is volledig dicht gevroren :(

Berichtdoor Christophe op 20 dec 2009 19:19

Ik heb me altijd laten vertellen dat je bij een vijver altijd een kleine opening moet laten om het water te laten ademen of zoiets. Ik gebruik hier normaal een luchtpompje voor dat doorgaans voldoende beweging in het water brengt zodat het niet aan vriest. Maar nu met de koude periodes is het toch volledig dicht gevroren :(

Kan dit kwaad als dit maar even is? Of kan ik het anders oplossen ... :?
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Vijver is volledig dicht gevroren :(

Berichtdoor amourath op 20 dec 2009 19:36

Christophe schreef:Ik heb me altijd laten vertellen dat je bij een vijver altijd een kleine opening moet laten om het water te laten ademen of zoiets. Ik gebruik hier normaal een luchtpompje voor dat doorgaans voldoende beweging in het water brengt zodat het niet aan vriest. Maar nu met de koude periodes is het toch volledig dicht gevroren :(

Kan dit kwaad als dit maar even is? Of kan ik het anders oplossen ... :?


Als het maar even is: gewoon afblijven. Voor de vissen moet je het in elk geval niet doen, die overleven ook onder het ijs. Stel dat hij langer dan een week dichtgevroren is, dan kan je een gat maken, dit om gasuitwisseling tussen water en atmosfeer mogelijk te maken. In de winter is die minimaal dus geen haast. Maak een gat door er bvb een hete pan op te plaatsen, zeker geen gat kloppen, dat is schadelijk voor je vissen (ze kunnen er zwemblaasproblemen van krijgen).
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Vijver is volledig dicht gevroren :(

Berichtdoor lapalmeraie op 20 dec 2009 19:45

En anders kun je jouw webshop aanvullen met diepvries sushi :mrgreen:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Vijver is volledig dicht gevroren :(

Berichtdoor Christophe op 20 dec 2009 19:50

Hey Amourath,

Ik denk dat ik er voorlopig ga afblijven. Een gat door het ijs kloppen is inderdaad gevaarlijk. Wat ik normaal doe is een gat maken met warm water ... dit werkt toch altijd goed, maar dit is al snel weer dicht met deze koude.

En anders kun je jouw webshop aanvullen met diepvries sushi

In Japan eten ze deze dure visjes (koi) Het noemt daar koi koku of zoiets.

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Vijver is volledig dicht gevroren :(

Berichtdoor KevinC op 20 dec 2009 20:00

Christophe, ik weet niet meer waarom, maar ik heb eens ergens gelezen dat warm water over het ijs laten lopen ook niet goed is.

En pan of pot met kokend water op het ijs zetten is de beste manier. ;) Ik heb het zelf nog niet moeten doen wat bij ons vriest de vijver nooit volledig dicht doordat we hier redelijk wat stroming hebben. :)


grts
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: Vijver is volledig dicht gevroren :(

Berichtdoor Christophe op 20 dec 2009 20:04

Dat lijkt me inderdaad een betere manier dan kokend water. Er gaan immers heel wat waterkokers over het ijs voor je een gat hebt :)

Zal het volgende keer dus zo doen ;)
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Vijver is volledig dicht gevroren :(

Berichtdoor Davy op 20 dec 2009 20:40

Aha:nu kan ik kan eens goed helpen se (mijn specialiteit):

Ik heb al jaren een vijver:

Wat kun je doen:

- luchtpompje

of

- ijsvrijhouder
of

.... een bal!

Indien de vijver toch dichtvriest: je kan bv zoals ik met een verfstrippper (400 graden héhé) zeer snel een gaatje smelten. Een pan er op zetten kan natuurlijk ook. Zeker niet breken, visjes anders doof). Vervolgens leg je er een bal in. Door het vervriezen draait de bal constant. gat blijft open!

Wat je ook kan doen: ik heb zo'n ijsvrijhouder had: zeer goedkoop, weinig verbruik (enkele watt) en zeer effectief ( je kent dat wel zo'n sneeuwmannetje of zo...)

In het najaar de bodem slipvrij maken (geen bladeren er in en zo), zo voorkom je rotting en dus gassen.
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Vijver is volledig dicht gevroren :(

Berichtdoor Christophe op 20 dec 2009 20:45

Ai, die bladeren liggen er dus nog in :? Normaal doe ik dit maar was zo druk bezig met de palmen en bananen dat ik het uit het oog verloren heb.

Als ik een gat heb gemaakt, dan ga ik zeker eens proberen met een bal erin te leggen. ;) Normaal blijft de waterval ook lopen, maar als het te koud wordt zet ik hem voor alle veiligheid af. Ik zou niet willen dat het laagje per laagje bevriest en het water uit de vijver loopt in plaats van erin ;)

Bedankt Davy!

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Vijver is volledig dicht gevroren :(

Berichtdoor Davy op 20 dec 2009 20:49

Zeer graag gedaan en bedankt voor het bedankje! Als je nog vijvervragen hebt....

Je kan weten of je gassen hebt: je ziet in het ijs veel belletjes.


Oja ook juist: wat ook helpt: plaats een soort riet in u vijver dat niet woekert of door de folie kan. Snij ze niet volledig af als ze bruin zijn. Iedere stengel beschikt over mini kanaaltjes.Kijk maar eens aan de bovekant. Die kunnen niet vervriezen. Rond de stengels op het ijs zie je dan hoopjes (ontsnapt gas dat wat water meeneemt). Hoe denk je dat het anders in de natuur gebeurt! :D
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Vijver is volledig dicht gevroren :(

Berichtdoor Christophe op 20 dec 2009 20:54

Davy schreef:Zeer graag gedaan en bedankt voor het bedankje! Als je nog vijvervragen hebt....

Je kan weten of je gassen hebt: je ziet in het ijs veel belletjes.


Oja ook juist: wat ook helpt: plaats een soort riet in u vijver dat niet woekert of door de folie kan. Snij ze niet volledig af als ze bruin zijn. Iedere stengel beschikt over mini kanaaltjes.Kijk maar eens aan de bovekant. Die kunnen niet vervriezen. Rond de stengels op het ijs zie je dan hoopjes (ontsnapt gas dat wat water meeneemt). Hoe denk je dat het anders in de natuur gebeurt! :D

Bedankt voor de handige tips! :D
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Vijvers, waterplanten en aquaria

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten