Pepers bestuiven

Op het specerijen forum kan je al je vragen kwijt in verband met pepers, paprika, kruiden, gembers, ...

Re: Pepers bestuiven

Berichtdoor Carlo op 22 jun 2012 21:34

Niet moeilijker maken dan het is, gewoon elke dag met je vingertop door de hartjes van de bloemetjes wrijven.
Overwinteren is mogelijk, zet ze binnen op een lichte plaats en snoei ze eventueel een beetje.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Pepers bestuiven

Berichtdoor Ladymacsalsa op 22 jun 2012 23:18

Je kunt ook iets in een pot erbij planten (bloemen ?) die bijen aantrekt Vr gr Cleemy
Ladymacsalsa
 
Berichten: 235
Geregistreerd: 02 feb 2012 19:14
Woonplaats: Enschede
13 bedankjes

Re: Pepers bestuiven

Berichtdoor ExoRobin op 24 jun 2012 14:03

Heb ik al geprobeerd Carlo, maar ik heb het idee dat ik de bloemetjes alleen maar beschadig.
En er komt helemaal niks aan stuifmeel uit.

Maar kan het wel weer proberen ze komen immers bij jou vandaan dus het zou een beetje vreemd zijn als het jou wel lukt en mij niet.

Er staan ook goudsbloemen in de buurt dus mocht het niet lukken hoop ik dat er nog een hommel ofzo langskomt om ze te bestuiven.

Vriendelijke groet Robin!
Avatar gebruiker
ExoRobin
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 02 nov 2011 16:27
Woonplaats: Nieuwegein
5 bedankjes

Re: Pepers bestuiven

Berichtdoor Carlo op 24 jun 2012 14:31

Dat stuifmeel zit er wel degelijk hoor. Bij de ene soort wat meer dan bij de andere maar het zit er wel degelijk. Gewoon zachtjes met je vingertop een keertje door het bloempje wrijven en dan weer naar een ander bloempje. De wind zou je normaal gesproken ook wel een handje helpen maar door het vochtige weer zal het stuifmeel gaan klonteren. Bijen kruipen weg met dit weer dus daar hoef je even niet op te hopen.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1923
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Pepers bestuiven

Berichtdoor Sodiac op 24 jun 2012 16:14

Pepers worden heel makkelijk bestoven... Als ze hier nog binnen staan doe ik dat zelf regelmatig met de vingertop. Je ziet dan als het goed is ook het stuifmeel. Je kunt ervan uitgaan dat het stuifmeel vrij gaat komen als het bloempje net op z'n mooist staat en goed open is. Zodra de planten hier buiten staan, hoef ik zelf niets meer te doen. Het gebeurt dan door vliegjes en weer en wind. Ook al zie je niet veel insectjes, ze zijn er echt wel hoor. Er staan namelijk veel meer bloemen overal in bloei en die moeten ook allemaal bestoven worden.
Avatar gebruiker
Sodiac
 
Berichten: 475
Geregistreerd: 06 jun 2010 21:25
Woonplaats: Noord-Brabant, NL
41 bedankjes

Re: Pepers bestuiven

Berichtdoor ExoRobin op 25 jun 2012 19:33

Of het door mij is gekomen of de insecten weet ik niet maar het eerste pepertje is een feit ;) .
Waarschijnlijk gewoon niet genoeg geduld gehad.

Alsnog heel erg bedankt allemaal voor de tips!

En Carlo, op bijen hoef je met dit weer inderdaad niet te rekenen maar hommels kunnen hun lichaamstemperatuur zelf regelen waardoor ze ook met slecht weer nog kunnen vliegen.
Daarom ging mijn hoop op bestuiving juist naar deze insecten uit.

Vriendelijke groet Robin!
Avatar gebruiker
ExoRobin
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 02 nov 2011 16:27
Woonplaats: Nieuwegein
5 bedankjes

Re: Pepers bestuiven

Berichtdoor Itrme op 01 jul 2012 12:04

ik heb net mijn eerste zoete puntpaprika, na een weekje engeland terug gekomen, had 2 bloemen bestoven, helaas bij een te hardhandig geweest die er dus af is gevallen.
Avatar gebruiker
Itrme
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 28 sep 2011 17:32
70 bedankjes

Re: Pepers bestuiven

Berichtdoor prutser 2 op 25 jul 2012 23:19

hallo,ik heb een kas en daarin zijn gewoonlijk minder insekten dan daarbuiten,om goede tomaten en pepers paprika e.d. te kweken ,gebruik ik een tandeborstel op batterij,ik heb het borsteltje kort geknipt ,daarmee tril ik tegen de bloemetjes,werkelijk een goede oogst.alle bloemetjes worden zo zelf bestoven,gaat veel beter dan tegen de aan tikken,misschien het proberen waard, bij mij werkt dit uitstekend in de kas,,mvg paul,,
prutser 2
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 11 nov 2011 23:53
Woonplaats: krommenie/zaanstad
23 bedankjes

Re: Pepers bestuiven

Berichtdoor Itrme op 25 jul 2012 23:52

Heb mijn puntpaprika's buiten gezet. Had binnen No-time de eerste vruchtbeginselen. En dat terwijl er weinig andere planten zijn waar insecten op af komen.

Ik had overigens bij tomaten altijd het idee dat je alleen even tegen het touw hoefde te tikken om ze te bestuiven.
Avatar gebruiker
Itrme
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 28 sep 2011 17:32
70 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Specerijen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron