vivax

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Re: vivax

Berichtdoor prutser 2 op 14 jun 2014 22:45

ja , prachtig hoor , vind het schitterend om die jonge halmen te zien uitkomen, bij jou arno zie je meteen die gele halm met groene streepjes komen , hier is ook alles in volle gang, de atrovaginata heeft echt zijn best gedaan dit jaar, ben zeer tevreden, hier wat foto`s zoals ze er nu bij staan , m,v,g, paul,
Bijlagen
2.JPG
hier is de dikste van dit jaar, schutblad is net van de halm
2.JPG (189.66 KiB) 4486 keer bekeken
3.JPG
hier gaat het als een raket de lucht in
3.JPG (239.16 KiB) 4486 keer bekeken
prutser 2
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 11 nov 2011 23:53
Woonplaats: krommenie/zaanstad
23 bedankjes

Re: vivax

Berichtdoor cpo op 15 jun 2014 13:35

hier een paar leuke halmpjes maar nog niet van dik of megahoog formaat, maar we hebben hoop op een mooi vivax bos ooit, haha
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: vivax

Berichtdoor prutser 2 op 15 jun 2014 18:25

hallo cpo, ja natuurlijk komt daar een bamboe bos te staan met reuze halmen,ik zie op de foto`s al een goed begin, zag mooie halmen uitkomen daar, zelf de kleinste bamboe plant wordt een dikke grote bamboe, lekker veel mest erbij en vertroetelen dan komt het zeker goed, en niet te vergeten water, kijk hier heeft het ook jaren geduurd dat de bamboe echt dikke halmen begon te geven, wel ieder jaar dikker, maar echt vanaf 2013 zijn die echte dikke erbij gekomen ,en nu weer die dikke en dikkere halmen, ik geef het gier gemaakt van onkruid e,d, ik hak het klein en stop het in een vat, laat het wat weken staan, en dan een soort van groente soep, en ruikend naar gier, en dat giet ik dan bij die bamboe, en dat werkt uitstekend , ook bij bananen en andere planten geef ik die soep, en werkelijk dikke bloemen en planten en dikke bamboe halmen, dus dat,m,v,g, paul :thumb_up:
prutser 2
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 11 nov 2011 23:53
Woonplaats: krommenie/zaanstad
23 bedankjes

Re: vivax

Berichtdoor cpo op 15 jun 2014 21:21

We hebben hoop!!! we zijn nu 2,5 jaar bezig met de vivaxen en de eerste pol wilde echt niet groeien, heel raar heeft ook geen wortels niks aangemaakt. De 2e pol doet gelukkig wel wat. Ik zag alleen van de week dat er 1 nieuwe scheut helemaal verdroogt was......ik zie dat wel eens vaker bij bamboes. Maar ja nu de vivax nog niet zo groot is is dat wel balen als je een verdroogde halm ziet. Ze krijgen toch echt genoeg water, misschien teveel??? Iemand een idee wat het is??? Nieuwe scheuten zijn keihard deze was helemaal zacht....
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: vivax

Berichtdoor prutser 2 op 15 jun 2014 22:26

ja cpo, geen paniek, als de bamboe al scheuten heeft gegeven , is zijn energie op, en dan kan het gebeuren dat er enkele al wat uitgekomen scheuten plotseling stoppen, dit komt vaker voor bij jonge bamboe`s, omdat het nog niet genoeg voedings stoffen heeft kunnen verzamelen in de wortels e,d, ook hier bij mij komt dat nog steeds een enkele keer voor dat er eentje plots stopt en eindigt, niets aan de hand, komt dus vaker voor, als de plant heel groot is geworden ,dan komt het minder voor of helemaal niet meer, maar hier ook bij mij waar de bamboe 6 jaar is, komt het ook voor, en als ik lees dat het daar maar 2.5 jaar bezig ben met die bamboe, weet ik zeker met wat geduld , dat u straks ook zal genieten van een groot bamboe bos met dikke vette hoge halmen,m,v,g, paul :thumb_up:
prutser 2
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 11 nov 2011 23:53
Woonplaats: krommenie/zaanstad
23 bedankjes

Re: vivax

Berichtdoor marco1969 op 16 jun 2014 10:44

Hoi CPO,
Let maar op, over 5 jaar heb je een mooi pol staan :P
Groet,
Marco.
marco1969
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 06 nov 2011 21:27
0 bedankjes

Re: vivax

Berichtdoor cpo op 16 jun 2014 21:28

Nog 5 jaar wachten joh??? pfffff duurt nog zo lang en ik ben al zo ongeduldig.... haha
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: vivax

Berichtdoor Alexander op 19 jun 2014 02:21

cpo schreef:En dan hier wat foto's van onze vivaxen, niet lachen he???? :shock:

Zo ben ik ook begonnen. Nu een mooi aantal vierkante meters! P. vivax aureocaulescens is toch 1 der best bamboes! Ook de afgelopen koude winters goed doorstaan! En niet zo woekerend als vele andere Phylostachys soorten.

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: vivax

Berichtdoor YinYang op 27 jun 2014 14:41

Is het zo dat de bamboe maar een bepaalde hoogte bereikt? Als er nu een nieuwe scheut komt en die wordt deze zomer 2 meter hoog, dan groeit het volgend jaar niet hoger dan die 2 meter, maar blijft het altijd deze lengte? Dat idee heb ik namelijk. Mijn pollen, die ik vorig jaar geplant heb, zijn niet veel gegroeid. Wel een stuk of 10 nieuwe scheuten van de 3 pollen die ik heb staan! :D Enkele komen wel heel erg scheef (zowat horizontaal) uit de grond. Hebben jullie dit ook wel eens?
YinYang
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 22 maart 2014 15:44
0 bedankjes

Re: vivax

Berichtdoor prutser 2 op 27 jun 2014 21:28

hallo yin yang, paul even hier, als een scheut is uit gegroeid ,dan blijft hij die lengte houden, dus het jaar erop zal hij dus niet in hoogte meer groeien en ook niet in dikte, dus 2 meter blijft 2 meter, alleen kan hij wel voller in blad komen te staan, juist die nieuwe stengels die weer in de lente opkomen kunnen weer hoger worden en dikker, enz enz, dit kan jaren zo door gaan tot hij ( volwassen ) is, dat hangt ook weer van de soort af , de lage soorten doen daar enkele jaren over, maar aan reuze bamboe moet je toch wel denken aan een jaar of 8 tot 10 , dan zal hij bij goede verzorging zijn volle lengte hebben gekregen en dikte, hier is het 6 jaar geleden dat ik het aan geplant heb, nu gaat het zijn 7 e jaar in, en de groei in hoogte gaat ongehinderd door, nu al ruim de 6 meter gepasseerd , en hij groeit nog steeds door, dus ieder jaar weer hogen en dikker die nieuwe halmen, die oude blijven zoals ze zijn, m,v,g, paul :thai:
prutser 2
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 11 nov 2011 23:53
Woonplaats: krommenie/zaanstad
23 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron