vivax

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Re: vivax

Berichtdoor Benjamin op 28 jun 2014 10:58

Even inbreken op het stukje van de scheuten die niet 'gelukt' zijn en na 5 tot 15cm gestopt zijn met groeien, die verdorren, knip je die net boven de grond af, of moeten die onder de grond worden weg gestoken?
Benjamin
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 12 apr 2010 15:41
2 bedankjes

Re: vivax

Berichtdoor cpo op 28 jun 2014 12:08

Ik haal ze boven de grond weg, ik denk niet dat je ze onder de grond weg moet gaan halen, dan beschadig je alleen maar de rhyzomen.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: vivax

Berichtdoor YinYang op 28 jun 2014 17:04

prutser 2 schreef:hallo yin yang, paul even hier, als een scheut is uit gegroeid ,dan blijft hij die lengte houden, dus het jaar erop zal hij dus niet in hoogte meer groeien en ook niet in dikte, dus 2 meter blijft 2 meter, alleen kan hij wel voller in blad komen te staan, juist die nieuwe stengels die weer in de lente opkomen kunnen weer hoger worden en dikker, enz enz, dit kan jaren zo door gaan tot hij ( volwassen ) is, dat hangt ook weer van de soort af , de lage soorten doen daar enkele jaren over, maar aan reuze bamboe moet je toch wel denken aan een jaar of 8 tot 10 , dan zal hij bij goede verzorging zijn volle lengte hebben gekregen en dikte, hier is het 6 jaar geleden dat ik het aan geplant heb, nu gaat het zijn 7 e jaar in, en de groei in hoogte gaat ongehinderd door, nu al ruim de 6 meter gepasseerd , en hij groeit nog steeds door, dus ieder jaar weer hogen en dikker die nieuwe halmen, die oude blijven zoals ze zijn, m,v,g, paul :thai:


Paul, dank voor je reactie! En door telkens de nieuwe/dunne/niet hoge scheuten boven de grond af te knippen, heeft de bamboe het volgende jaar weer genoeg ruimte voor de nieuwe scheuten toch? Worden de nieuwe scheuten dan niet tegengehouden door de wortels die nog in de grond zitten van de scheuten die boven de grond zijn afgeknipt? Ik kan de pol zelf ook boven de grond afknippen? Want bij 1 pol is die ook niet zo groot.

En dan nog 1 ander vraagje: Is het nu het beste om de zijvertakkingen direct af te knippen/breken (wat is de beste manier?) of is later (in bijv de winter) ook goed als ze wat meer volgroeid zijn?


Gr. Yin
YinYang
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 22 maart 2014 15:44
0 bedankjes

Re: vivax

Berichtdoor prutser 2 op 28 jun 2014 21:11

hallo yin yang, de beste manier is om die zijtakjes te verwijderen is als net het schutblad is afgevallen, dan is het nog sappig en breek je zonder problemen weg, even naar beneden knikken en dan naar boven, in de winter of herft zijn die zijtakjes al uit gehard en dan moet er een snoeischaar aan te pas komen, en het resultaat is vaak minder mooi,
de nieuwe scheuten hebben geen last van wortels van andere ( en of ) afgestorven halmen, de nieuwe scheuten priemen er zo doorheen en drukken de in de weg staande wortels op zij, bamboe is reuze sterk wat dat betreft, drukken zelf 60 x 40 grind tegels opzij ( eigen ervaring ), dus dat, en ja , de oudere dunne halmpjes steeds ieder jaar weg knippen ( zagen ) dat doe ik ook, maar ik zelf wacht daarmee als de nieuwe halmen in blad zijn,
de mislukte halmpjes die zijn blijven staan en achter zijn gebleven met de groei, die breek ik later gewoon weg, zijn meestal niet uit gehard , niet te snel weg breken, wand ik was al van plan om ze ook weg te breken, zijn ze opeens weer gaan groeien ? m,v,g, paul :thumb_up:
prutser 2
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 11 nov 2011 23:53
Woonplaats: krommenie/zaanstad
23 bedankjes

Re: vivax

Berichtdoor draco op 29 jun 2014 20:59

Phyllostachys vivax 'Aureocaulis' herstelt dit jaar definitief van de winterklap in 2012 en ontwikkelt nieuwe halmen met 3,5 + cm Ø. De eerste serie is nu vrijwel op hoogte gekomen, maar ik ontdekte vandaag dat meerdere dikke halmen die wat later volgden op 2 à 3 m hoogte vlekkerig donker verkleuren en instorten. Kennelijk is uitgroei te uitbundig geweest en eist vermoedelijk het neerslagtekort, dat nu al enkele weken aanhoudt, zijn tol.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6761
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
688 bedankjes

Re: vivax

Berichtdoor YinYang op 29 jun 2014 21:52

prutser 2 schreef:hallo yin yang, de beste manier is om die zijtakjes te verwijderen is als net het schutblad is afgevallen, dan is het nog sappig en breek je zonder problemen weg, even naar beneden knikken en dan naar boven, in de winter of herft zijn die zijtakjes al uit gehard en dan moet er een snoeischaar aan te pas komen, en het resultaat is vaak minder mooi,
de nieuwe scheuten hebben geen last van wortels van andere ( en of ) afgestorven halmen, de nieuwe scheuten priemen er zo doorheen en drukken de in de weg staande wortels op zij, bamboe is reuze sterk wat dat betreft, drukken zelf 60 x 40 grind tegels opzij ( eigen ervaring ), dus dat, en ja , de oudere dunne halmpjes steeds ieder jaar weg knippen ( zagen ) dat doe ik ook, maar ik zelf wacht daarmee als de nieuwe halmen in blad zijn,
de mislukte halmpjes die zijn blijven staan en achter zijn gebleven met de groei, die breek ik later gewoon weg, zijn meestal niet uit gehard , niet te snel weg breken, wand ik was al van plan om ze ook weg te breken, zijn ze opeens weer gaan groeien ? m,v,g, paul :thumb_up:


Oké, dan ga ik de zijtakjes maar even afbreken :) Voor de oudere zijtakjes kan misschien het beste een concaaftang gebruikt worden (wat je ook voor bonsai gebruikt), zodat de zijtak helemaal vlak wordt gemaakt met de stam? Of lukt het al goed met een gewone snoeischaar?

En kan ik de pol ook gelijk met de grond maken? Dus de bamboe (1e stengel) die ik gekocht en geplant heb? Dan hou je dus in principe alleen scheuten over.
YinYang
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 22 maart 2014 15:44
0 bedankjes

Re: vivax

Berichtdoor prutser 2 op 29 jun 2014 22:35

hallo. wat bedoel je met gelijk maken van die pol ? als het een jonge bamboe pol betreft is het wel verstandig de eerste 3 jaren ongeveer het gewoon zo te laten door groeien , dan juist niet te veel snoeien of liever helemaal niet , de eerste jaren moet hij dus lekker op bouwen, pas daarna kan je beginnen met vorm snoei of cultiveren, dus plaats even een foto yin yang, dan kunnen we zien wat en hoe het eruit ziet, weet dus niet hou oud het is en om welke bamboe het gaat, oke, nou hier even een ubdate van de hoogte groei nu, is nu de 7 meter gepaseerd en groeid dus nog gewoon door ?de foto is genomen vanaf de vliering raam, we hebben een hoog huis , de kas op de foto is 3 meter hoog,
hallo draco, wat zonde van de groei stop, zeker op die hoogte, en ja hier is het ook net aruba aan het worden, gele gras velden en de bomen verliezen ook al bladeren door exstreme droogte hier, werkelijk geen druppel meer gevallen de laatste maanden, daarom heb ik een water put gegraven in de tuin, en er een pomp op gezet, dus zo bewater ik wel de bamboes en andere planten , misschien iets om over na te denken, m,v,g, paul
Bijlagen
A.JPG
hier is de uitgroei van atrovaginata te zien
A.JPG (272.98 KiB) 4051 keer bekeken
prutser 2
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 11 nov 2011 23:53
Woonplaats: krommenie/zaanstad
23 bedankjes

Re: vivax

Berichtdoor prutser 2 op 29 jun 2014 22:44

p.s. de bamboe ziet er wat gelig uit, maar is aan het ruien en nieuw blad aan het vormen, ziet er geler uit op foto ,dan in werkelijkheid is,
prutser 2
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 11 nov 2011 23:53
Woonplaats: krommenie/zaanstad
23 bedankjes

Re: vivax

Berichtdoor YinYang op 29 jun 2014 23:48

Paul,

Ik zal morgen of overmorgen foto's hier plaatsen. Maar ik bedoel met die pol de bamboe zoals je em koopt bij de bamboekweker. Dan heb je dus een pol (die in de pot zit) met daarbij de bamboe (de eerste stengel). Die eerste stengel/bamboe bedoel ik dus om met de grond gelijk te maken/net boven de grond te snoeien. Kan zijn dat ik het een verkeerde benaming geef hoor, maar met de pol bedoel ik dus de kluit met de eerste bamboestengel.

Mijn bamboe heb ik vorig jaar geplant (3 pollen gekocht met bamboe van zo'n 2,5m hoog), dus denk dat ik dan nog maar even wacht met snoeien. Misschien alleen bladsnoei toepassen?
YinYang
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 22 maart 2014 15:44
0 bedankjes

Re: vivax

Berichtdoor draco op 30 jun 2014 00:35

Wat Paul zegt over het snoeien en dat je dit niet te snel moet doen bij jonge stekken, klinkt heel plausibel. De nieuwe halmen zijn voor de ontwikkeling sterk afhankelijk van de capaciteit van de kloon om energie te leveren uit de assimilatie van CO2 en zonlicht. Met weinig bladloof lukt dat slecht. Dat bleek ook nadat in 2012 bij veel bamboesoorten het bladgroen teloor ging en soms complete halmen. In het voorjaar leidde dat tot uitsluitend sprietig dunne uitgroei van nieuwe halmen. Het jaar erop was al iets beter en dit jaar lijkt bij de meeste bamboes het herstel voltooid. Alleen Phyllostachys bambusioides 'Castillonis' blijft nog achter, maar deze was dan ook met de grond gelijk gemaakt.

Yin Yang zo 'n bonsai concaaftang gebruik ik ook voor het verwijderen van ongewenste vertakkingen. Ik heb dat ding sinds mijn voorbije bonsai manie, maar het bewijst nog steeds goede diensten ook bij het overige snoeiwerk in de tuin van de Japanse Acers bijvoorbeeld. Zo 'n originele Japanse smeedijzeren tang gaat een mensenleven mee en is de investering meer dan waard.

Paul, verwacht je geen problemen met de buren bij de verwachte hoogtes van jouw bamboe?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6761
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
688 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten