Winterschade bamboe

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Winterschade bamboe

Berichtdoor draco op 16 feb 2013 17:25

Na de dramatisch verlopen vorstperiode aan 't begin van 2012 met grote schade bij diverse soorten bamboe, valt de uitval dit jaar tot nu toe mee. Phyllostachys vivax 'Aureocaulis' heeft lichte droogteschade bij de eindstandige (jongste) blaadjes aan de twijgen. De dikkere halmen waren na de vorige winter flink toegetakeld, maar kregen gedeeltelijk nieuw loof. De nieuwe halmen bleven laag en dun met gevolg dat het een onoverzichtelijke bende is geworden. Er moet flink in gesnoeid worden. De vraag is wanneer daarvoor het beste tijdstip is, het voorjaar of later in het seizoen als de nieuwe halmen uitgroeien? Dezelfde vraag speelt ook bij Semiarundinaria fastuosa en Phyllostachys bambusioides 'Castillonis' die vorig jaar eveneens uitsluitend dunne loten hebben geproduceerd. De laatste soort heeft opnieuw flinke bladschade opdaan. Dit is waarschijnlijk een van de zwakste soorten voor ons klimaat. Voor de ontwikkeling van zwaardere halmen lijkt het me essentiëel dat er nu zoveel mogelijk bladgroen beschikbaar blijft. Het lijkt me daarom beter om met uitdunnen te wachten tot de nieuwe halmen uitlopen? Of zijn er andere opvattingen?
Bijlagen
Ph_bambu_Castillonis.jpg
Ph_bambu_Castillonis.jpg (121.59 KiB) 5089 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
686 bedankjes

Re: Winterschade bamboe

Berichtdoor Remy op 16 feb 2013 20:09

Ik snoei altijd als de nieuwe scheuten uit de grond komen. Dan weet ik precies welke halmen weg kunnen. De meeste soorten herstellen trouwens goed van bladschade. Ik heb nu ook voor het 2e jaar behoorlijk wat bladschade aan mijn Robusta Campbell(s) (ziet er uit zoals bij jou op de foto), maar daar zie je eind april al niks meer van :thumb_up:

Een paar jaar geleden stond deze bij mij in de halfschaduw en bleef deze altijd mooi groen. Nu staat deze als haag in de volle zon en wordt een deel van het blad in de winter bruin (verbrand?). Toch een teken dat deze soort het beter doet in de halfschaduw volgens mij. Maar nogmaals, ze herstellen zeer snel, ook de Phyllostachys soorten!
Avatar gebruiker
Remy
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 14 jul 2012 02:12
Woonplaats: Hoogerheide
82 bedankjes

Re: Winterschade bamboe

Berichtdoor draco op 16 feb 2013 20:58

Wintergroene planten krijgen het extra zwaar te verduren wanneer ze tijdens vriezend weer aan de zon staan blootgesteld. De verdamping is dan dubbelop. Deze Castillonis krijgt 's winters geen zon, maar staat wel in een tochtgat waar de oostenwind doorheen jaagt. Deze schade zal de plant wel overleven. Vorig jaar overleefde alleen het rhizoom.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
686 bedankjes

Re: Winterschade bamboe

Berichtdoor Robbertvantil op 17 feb 2013 19:42

Door bamboe in de winter te snoeien, stimuleer je ze om zich te verjongen en grotere halmen te maken. Het beste is wel de winter af te wachten idd op komende winterschade (al wacht ik daar meestal niet op) en dan kan je het beste eind februari of begin maart met vorstvrij weer snoeien.
Bamboe, lotus (Nelumbo), Victoria en Eucalyptus met vele andere planten als interesse. www.bandus.nl
Robbertvantil
Bedrijven
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 14 jun 2012 09:21
Woonplaats: Hummelo
6 bedankjes

Re: Winterschade bamboe

Berichtdoor draco op 18 feb 2013 02:07

Robbertvantil schreef:Door bamboe in de winter te snoeien, stimuleer je ze om zich te verjongen en grotere halmen te maken. Het beste is wel de winter af te wachten idd op komende winterschade (al wacht ik daar meestal niet op) en dan kan je het beste eind februari of begin maart met vorstvrij weer snoeien.


Hoe dan te verklaren dat de diverse soorten bamboes die de vorige winter zoveel schade opliepen, dat zelfs in een aantal gevallen de halmen afstierven, niet extra zware nieuwe halmen ontwikkelden? Integendeel er ontsproten uitsluitend dunne zwakke halmen. Alleen bamboes met weinig of geen schade zoals Phyllostachys aureosulcata, de variant 'Aureocaulis' en enkele Fargesia's ontwikkelden halmen van normale lengte en diameter. Zou dit verschil niet te verklaren zijn door het bladverlies en dientengevolge geringe assimilerend vermogen. Een alternatieve verklaring voor het zwakke herstel is dat de op het rhizoom aangelegde halmknoppen zijn bevroren, maar dat is niet aannemelijk vanwege de dikke sneeuwlaag tijdens de periode met de zeer strenge vorst.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
686 bedankjes

Re: Winterschade bamboe

Berichtdoor Robbertvantil op 18 feb 2013 07:45

Bamboe begint voor het maken van nieuwe scheuten eerst met het maken van het nieuwe blad wat is verdroogt/bevroren in de winter. En dat kost zo veel energie dat het ten koste gaat van je dikke scheuten. Daarom krijg je na een strenge winter dus geen dikkere scheuten. Daar komt bij dat Phyllostachys soorten een klein deel van hun voeding opslaan in de halm. Dus als deze geheel afvriezen zijn ze dat ook kwijt.
Bamboe, lotus (Nelumbo), Victoria en Eucalyptus met vele andere planten als interesse. www.bandus.nl
Robbertvantil
Bedrijven
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 14 jun 2012 09:21
Woonplaats: Hummelo
6 bedankjes

Re: Winterschade bamboe

Berichtdoor prutser 2 op 18 feb 2013 12:35

hallo ,ik heb juist begrepen dat de bamboe het ( zetmeel ) sorry als ik het fout heb,gebruikt voor de aanmaak van nieuwe halmen,dus als er in de winter veel schade en halmen verloren is gegaan ,is er weinig rezerve voor de nieuwe halmen en zullen ze het van de rizomen moeten hebben,dit resulteert dan in dunne en lagere stengels,omdat hij het weer moet opbouwen,als je al dikke gezonde stengels goed de winter door krijgt heeft het juist veel stoffen in de stengels die het in de lente gebruikt voor de dan weer nieuwe en meestal ook dikkere stengels,dit is het moment dat ik dan de wat dunnere stengels er tussen uit ga knippen of zagen,wacht meestal af tot de nieuwe stengels al wat bladeren heeft ontwikeld en helemaal zijn uitgegroeid,heb het ook hier wel mee gemaakt,heb nu een sterke soort die toch wel tegen een stootje kan en ieder jaar weer met vreugde de nieuwe spruiten uit de grond mag verwelkomen,en ja,ieder jaar zijn ze weer dikker en hoger dan het jaar daarvoor(ph atrovaginata,) m,v,g,paul
prutser 2
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 11 nov 2011 23:53
Woonplaats: krommenie/zaanstad
23 bedankjes

Re: Winterschade bamboe

Berichtdoor draco op 19 feb 2013 01:54

Ik weet niet of bamboe al dan niet reservesuikers opslaan in de vorm van zetmeel? Voor de aanmaak van (nieuwe) suikers is bladgroen in ieder geval onmisbaar. Als de halmen zetmeel opslaan en vervolgens kapotvriezen, moet de bamboe eerst nieuw bladgroen aanmaken voor het herstel van 't assimilerend vermogen. Voor de plant lijkt het me 't meest economisch als er dunne halmen met relatief veel blad uitgroeien. De volgende vraag is dan of de dunne halmen uitgroeien vanuit dikke knoppen danwel deze te gronde gaan en in plaats daarvan de groei van kleine (slapende) knoppen wordt geïnduceerd. Vermoedelijk is het laatste 't geval.
De bamboes die deze winter opnieuw bladschade hebben, zullen waarschijnlijk weer geen zware halmen produceren, mede omdat het herstel na de vorige winter beperkt was. We zullen het zien.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
686 bedankjes

Re: Winterschade bamboe

Berichtdoor Robbertvantil op 19 feb 2013 09:17

Het is een combinatie van de twee voorbeelden die je geeft Draco. Deze winter heb ik geen schade. Ik verwacht dus weer dikkere scheuten.
Bamboe, lotus (Nelumbo), Victoria en Eucalyptus met vele andere planten als interesse. www.bandus.nl
Robbertvantil
Bedrijven
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 14 jun 2012 09:21
Woonplaats: Hummelo
6 bedankjes


Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron