Fargesia Rufa

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Fargesia Rufa

Berichtdoor iwanito op 23 apr 2013 14:26

Vorig jaar een aantal Fargesia's in de tuin geplaatst om de schutting een beetje uit het zicht te houden. Speciaal bij het tuincentrum gevraagd om een niet woekerende soort. So far so good... Maar nu zag ik gisteren dat bij een van de 3 pollen er om heen een stuk of 15 nieuwe bamboepunten omhoog komt. (op zo'n 10cm van de moederplant af) Komen deze scheuten dan gewoon uit de originele pol of is deze Fargesia stiekem toch aan het woekeren? :shock:
iwanito
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 17 jul 2012 19:45
23 bedankjes

Re: Fargesia Rufa

Berichtdoor Exotopia op 23 apr 2013 18:32

Fargesia Rufa is sowieso niet-woekerend maar... hij kan z'n nieuwe scheuten wel beginnen aanmaken op 10-15cm van de moederplant. Dit is nog altijd niet-woekerend. Onder woekeren wordt verstaan dat de rhizomen een meter of zelfs verder van de moederplant uitkomen. Deze rhizomen gaan echt verder kruipen.
Fargesia Rufa is één van de eerste op het jaar die scheuten maakt, dus de kans is toch wel zeer reëel dat jouw bamboe een Fargesia Rufa is.

Groetjes
Jan
Exotopia
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 03 sep 2011 13:49
Woonplaats: Bavegem
13 bedankjes

Re: Fargesia Rufa

Berichtdoor iwanito op 23 apr 2013 19:30

Hoi Jan, dankjewel. Erg duidelijk verhaal. Is voor het eerst dat ik dit zie en moet zeggen dat ik het eigenlijk wel grappig vind!
iwanito
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 17 jul 2012 19:45
23 bedankjes

Re: Fargesia Rufa

Berichtdoor Exotopia op 23 apr 2013 20:42

Nog een puntje om te kunnen determineren: Fargesia Rufa is op de zéér jonge scheuten behaard. Dus lichtjes de jonge scheuten aanraken (tot ze zo'n 10cm hoog zijn moet dit wel voelbaar zijn)

Let wel : Fargesia Robusta en Fargesia Scabrida zijn ook behaard.
Exotopia
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 03 sep 2011 13:49
Woonplaats: Bavegem
13 bedankjes

Re: Fargesia Rufa

Berichtdoor Remy op 24 apr 2013 15:57

Je kunt trouwens fargesia's redelijk goed "sturen" door wat grindtegels o.i.d. in te graven. Fargesia Rufa wordt erg breed maar ik steek hem ieder najaar vrij gemakkelijk af. Dan heb je ook meteen weer nieuwe plantjes die je kunt oppotten ;)
Avatar gebruiker
Remy
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 14 jul 2012 02:12
Woonplaats: Hoogerheide
82 bedankjes

Re: Fargesia Rufa

Berichtdoor cpo op 07 mei 2013 15:44

Ik heb hier ook sinds vorig jaar een rufa staan, aan de kop van de vijver in de schaduw (alleen wat ochtendzon) De rufa doet het prima is na een jaar al een flink stuk bredere geworden, hij heeft de ruimte. Leuke bamboe voor een zeer aangename prijs.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: Fargesia Rufa

Berichtdoor Robbertvantil op 07 aug 2013 08:40

Bij maakt Rufa soms scheuten bijna tot 30 cm van de pol!
Bamboe, lotus (Nelumbo), Victoria en Eucalyptus met vele andere planten als interesse. www.bandus.nl
Robbertvantil
Bedrijven
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 14 jun 2012 09:21
Woonplaats: Hummelo
6 bedankjes


Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten