welke bamboe gaat niet hangen

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

welke bamboe gaat niet hangen

Berichtdoor Rene op 27 jul 2013 14:47

Ik heb nog een mooie plek voor een grote bamboe (met wortelbescherming).
Maar deze moet niet gaan hangen.
Ik wil graag een bamboe met gele stengels en ik denk aan een van deze soorten:

Phyllostachys aureosulcata 'Aureocaulis'
Phyllostachys aureosulcata 'Spectabilis'
Phyllostachys vivax 'Aureocaulis'

Hoe zijn jullie ervaringen met het 'hangen' van deze bamboes?
Rene
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 07 jul 2013 18:05
Woonplaats: Alkmaar
4 bedankjes

Re: welke bamboe gaat niet hangen

Berichtdoor shusui op 27 jul 2013 15:48

Vanmorgen na de wolkbreuk heb ik ondervonden dat alle bamboe's kunnen doorhangen, en je daarbij als gevolg een frisse douche geven als je de halm nog maar aanraakt :lol:

Normaal zijn de aureosulcata goede , niet hangende soorten.
Vivax soorten hangen vaker door hier.

Beter zou zijn P. atrovaginata, of evt Semiarundinaria, maar die zijn niet geel.

Gr,
Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: welke bamboe gaat niet hangen

Berichtdoor Remy op 27 jul 2013 17:39

Rene schreef:Phyllostachys aureosulcata 'Aureocaulis'
Phyllostachys aureosulcata 'Spectabilis'
Phyllostachys vivax 'Aureocaulis'



Van dit rijtje is de Spectabilis de beste als het gaat om "niet hangen", of er moet inderdaad een wolkbreuk o.i.d. plaatsvinden ;) De kleinere, dunnere halmen hangen wel wat door bij regen maar deze kun je er gewoon tussenuit snoeien. Vind ik persoonlijk nog mooier ook!

De Aureocaulis heb ik destijds uit mijn tuin gehaald omdat deze bij regen te ver doorhing en de brandgang versperde.
Avatar gebruiker
Remy
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 14 jul 2012 02:12
Woonplaats: Hoogerheide
82 bedankjes

Re: welke bamboe gaat niet hangen

Berichtdoor Rene op 27 jul 2013 18:47

Bedankt voor jullie reacties. Misschien moet ik het 'geel' maar los laten en toch gaan voor de
semiarundinaria fastuosa. Volgens de literatuur gaat die echt niet hangen (uitgezonderd wolkbreuken, waarschijnlijk).
Rene
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 07 jul 2013 18:05
Woonplaats: Alkmaar
4 bedankjes

Re: welke bamboe gaat niet hangen

Berichtdoor shusui op 28 jul 2013 16:25

Semiarundinaria gaat nooit hangen, zelfs niet bij een wolkbreuk ;)

Alleen is de winterhardheid iets minder, maar dat is voor u (aan de kust) geen probleem.
Als ze echt niet mogen hangen zou ik voor Semiarundinaria gaan.
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: welke bamboe gaat niet hangen

Berichtdoor Pieter73 op 01 aug 2013 01:13

Semiarundinaria wortelt wel iets dieper dan de meeste bamboes dus als je daar voor gaat de wat bredere wortelbegrenzzer toepassen.

http://www.kimmei.com/aanleg.html - "Wij leveren de breedte van 57 centimeter, wat voor de meeste soorten voldoende is en 70 centimeter voor extra zekerheid of voor enkele dieper wortelende bamboes zoals Semiarundinaria en enkele hoge Pleioblastus-soorten."
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: welke bamboe gaat niet hangen

Berichtdoor Pieter73 op 01 aug 2013 01:18

Winterhardheid is hier prima. In Zoetermeer stond een Semiarundinaria die nooit schade had. En in de Hortus botanicus van Leiden staat al heel veel jaren een prachtige Semiarundina fastuosa. Hoog en voor ik weet zonder schade.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: welke bamboe gaat niet hangen

Berichtdoor Rene op 03 aug 2013 17:21

Heeft iemand ervaring met Phyllostachys parvifolia. het is een mooie grote bamboe, met goed winterharde eigenschappen.
Weet iemand of deze snel gaat hangen?
Rene
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 07 jul 2013 18:05
Woonplaats: Alkmaar
4 bedankjes

Re: welke bamboe gaat niet hangen

Berichtdoor Klaas-Jan op 04 aug 2013 05:59

Pieter73 schreef:Winterhardheid is hier prima. In Zoetermeer stond een Semiarundinaria die nooit schade had. En in de Hortus botanicus van Leiden staat al heel veel jaren een prachtige Semiarundina fastuosa. Hoog en voor ik weet zonder schade.


Mijn Semiarundinaria Fastuosa heeft ook nooit schade gehad. Twee jaar geleden met -22gr ook geen enkele schade. Mooie bamboe en gaat recht omhoog. Wel een flinke woekeraar hier, nieuwe scheuten komen op anderhalve meter van de plant omhoog.

Hier hangt van de "gele" bamboesoorten de Vivax minder door dan de Spectabilis of aureocaulis en dan ook kijkend naar de halmdikte welke van de Vivax dikker zal worden en daardoor minder snel door zal hangen.
Avatar gebruiker
Klaas-Jan
 
Berichten: 415
Geregistreerd: 16 maart 2011 21:33
Woonplaats: Nieuw-Weerdinge (Drenthe)
34 bedankjes

Re: welke bamboe gaat niet hangen

Berichtdoor Pieter73 op 04 aug 2013 15:02

Mijn ervaring is dat de vivax de eerste jaren flink door hangt en hoe ouder hij wordt hoe verticaler de stelen. Vorig jaar lagen de stelen van 2 meter (vivax aureocaulis) helemaal plat op de grond. Nu staan de nieuwe stelen van 4 meter overeinden. De groene vivax gaat met 7 meter zelfs kaarsrecht omhoog. (Foto's zie viewtopic.php?f=49&t=10006)
De Ph. Aureosulcata aureocaulis heb ik nog maar enkele maanden. Staat voorlopig mooi rechtop. Alleen als het regent vallen de dunste stelen door het gewicht van het water om.
Als je de ruimte hebt zou ik absoluut de vivax aureocaulis aanbevelen. Weergaloos zowel qua kleuren als formaat.

Ph. parvifolia staat bij mij bovenaan mijn wensenlijstje van nog te proberen bamboes maar ik heb er nog geen ervaring mee.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes


Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten