fargesia yunnanensis

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

fargesia yunnanensis

Berichtdoor Remy op 08 aug 2013 13:32

Iemand al wat meer ervaring met de fargesia yunnanensis? Ik heb laatst een klein exemplaar gekocht en ik zit er over na te denken om hem uiteindelijk in de volle grond te zetten. Ik lees veel verschillende verhalen over de winterhardheid maar het zou een forse en mooie fargesia moeten worden (nog hoger dan de Robusta Campbell e.d.)
Avatar gebruiker
Remy
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 14 jul 2012 02:12
Woonplaats: Hoogerheide
82 bedankjes

Re: fargesia yunnanensis

Berichtdoor oosterholt op 08 aug 2013 20:50

Op een beschutte plek gewoon proberen en af en toe wat vorstschade voor lief nemen, staat bij mij al 3 jaar in de volle grond. In de pot houden wordt toch een gedoe. Deze soort heeft wel wat ruimte nodig.
oosterholt
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 16 nov 2011 22:34
Woonplaats: Groningen
2 bedankjes

Re: fargesia yunnanensis

Berichtdoor Remy op 09 aug 2013 02:49

Bedankt, mooi dat in de volle grond mogelijk is!
Avatar gebruiker
Remy
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 14 jul 2012 02:12
Woonplaats: Hoogerheide
82 bedankjes

Re: fargesia yunnanensis

Berichtdoor Robbertvantil op 09 aug 2013 22:17

Ik denk dat een aantal Borinda KR introducties veel waardevoller voor de tuin zijn dan yunnansis. Sommige 6 tot 7 meter hoog met geweldig mooie blauwgroene nieuwe halmen. KR 7613 is de beste van allemaal. Winterhard tot zeker -20!
Bamboe, lotus (Nelumbo), Victoria en Eucalyptus met vele andere planten als interesse. www.bandus.nl
Robbertvantil
Bedrijven
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 14 jun 2012 09:21
Woonplaats: Hummelo
6 bedankjes

Re: fargesia yunnanensis

Berichtdoor Remy op 10 aug 2013 11:26

Ik heb deze ook al op de site van kimmei zien staan ja. Mooi soort! De laatste jaren zijn er toch al veel mooie soorten "bijgekomen". Fargesia demissa gerry is ook echt top! F. sp deep purple heeft dit jaar in mijn tuin bovengronds nog niet veel laten zien, maar je kunt zien dat het ook een bijzonder mooi soort is! Maar op dit moment vind ik de nitida vulcano de mooiste fargesia. Die is ruim 4x zo groot geworden na de aanplant 2 jaar geleden. Beetje de compacte Rufa voor kleinere tuinen, ook zeer sterk, geen enkel bruin blaadje na de winter en kan ook goed tegen de zon.

Ik heb niet veel plaats meer maar misschien komt de KR7613 nog eens als vervanging voor een andere soort in de tuin. De murieliaes en de nitida great wall vallen me namelijk wat tegen.
Avatar gebruiker
Remy
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 14 jul 2012 02:12
Woonplaats: Hoogerheide
82 bedankjes

Re: fargesia yunnanensis

Berichtdoor Robbertvantil op 22 aug 2013 07:11

Vooral de murieliae soorten vallen mij hier heel erg tegen! Ziektegevoelig en groeien soms heel slecht en moeizaam. Als de KR soorten hier de grond uit knallen!
Bamboe, lotus (Nelumbo), Victoria en Eucalyptus met vele andere planten als interesse. www.bandus.nl
Robbertvantil
Bedrijven
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 14 jun 2012 09:21
Woonplaats: Hummelo
6 bedankjes


Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten