Oppervlakte phyllostachys vivax

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Re: Oppervlakte phyllostachys vivax

Berichtdoor prutser 2 op 29 maart 2014 23:59

hallo paul even , heb ook een atro vaginata ( hoge dikke bamboe ) op een klein oppervlakte staan, wel een plant te verstaan, staat al meer dan 7 jaar op de zelfde plek, begrenzer 80 cm hoog , heb hem verleden jaar iets meer ruimte gegeven en staat nu op ongeveer op 3 vierkante meter, volgens de boeken veels te kort, maar groeid uitstekend, je moet alleen zorgen dat je ieder jaar de oudere dunne stengels verwijderd en goed proberen het evenwicht te bewaren, er kunnen nu eenmaal geen honderd stengels groeien op kleine opervlakte, dus dunnen die handel en mooie stengels laten staan, dan gaat het heel goed ,en natuurlijk zorgen voor goede bemesting , anders gaat hij op pad, op zoek dus, bij het wat groter maken van zijn ruimte bleek hij niet dieper te gaan dan zo`n 30 cm , dus ja, dan is 80 cm wel hoog, maar beter wat te hoog dan te laag, de haar worteltjes gaan wel wat dieper dan die rizomen, maar dat kan geen kwaad,dus er onder door komen lijkt me haast onwaarschijnlijk, maar uitzonderingen bevestigen de regel, zou ik zeggen, het blijft een bamboe, en daar zit altijd wel een risico aan, m.v.g. paul
prutser 2
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 11 nov 2011 23:53
Woonplaats: krommenie/zaanstad
23 bedankjes

Re: Oppervlakte phyllostachys vivax

Berichtdoor wsnbm op 31 maart 2014 22:38

Woowwie das een knappe bamboe!!

Wat bedoelen jullie precies met juiste bemesting?

Koemestkorrels, mest voor grassen?

Of een speciaal middeltje ;)

:thumb_up:
Groet,
John
Avatar gebruiker
wsnbm
 
Berichten: 2457
Geregistreerd: 26 jul 2010 10:43
Woonplaats: Rotterdam
186 bedankjes

Re: Oppervlakte phyllostachys vivax

Berichtdoor p e t e r op 31 maart 2014 22:43

Bamboe is een gras dus een grasbemesting is ideaal.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Oppervlakte phyllostachys vivax

Berichtdoor Robbertvantil op 01 apr 2014 07:52

Het beste is om geen kunstmest te gebruiken en dus alleen organisch. Bij goed aangeslagen Phyllostachys soorten werkt duiven en kippenmest heel goed omdat er veel stikstof in zit. Ook paardenmest werkt erg goed hier.
Bamboe, lotus (Nelumbo), Victoria en Eucalyptus met vele andere planten als interesse. www.bandus.nl
Robbertvantil
Bedrijven
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 14 jun 2012 09:21
Woonplaats: Hummelo
6 bedankjes

Re: Oppervlakte phyllostachys vivax

Berichtdoor Alexander op 03 apr 2014 04:36

Ik heb het idee dat klei of leemgrond het beste is voor bamboes. In het wild staan bamboes meestal op een kleig of lemig substraat.
Hoewel ere ook bamboe soorten zijn die op arme grond groeien. Bijvoorbeld Arundinaria tecta komt in het wild samen voor met Sarracenia leucophylla op vochtige tot natte open Pinus palustris savannes.

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Oppervlakte phyllostachys vivax

Berichtdoor Robbertvantil op 03 apr 2014 08:23

Mijn ervaring met het soort grond is dat bamboe op klei veel harder groeid maar de winterhardheid minder is. Zelf zit ik op stuifzand met mijn tuin. Ik moet wel meer organische mest gebruiken om vocht vast te houden en de bamboe extra te voeden maar veel soorten blijken hier toch winterharder te zijn. Alle Phyllostachys aurea, Phyllostachys bambusoides en ook Phyllostachys prominens soorten houden zich hier erg goed met -20 en zelfs de -22 van februari 2012 was geen ramp... Wel wat blad kwijt maar weer volledig hersteld ook.

Ook nattere grond in de winter is niet goed voor de bamboe. China kent immers ook perioden van zelfs 6 winterse maanden met bijna geen neerslag en toch erg koud. Daar groeid ook Phyllostachys edulis bij -22 met gemak. Maar met een stuk minder water dus.

Nog over de kleine oppervlakte en het diep wortelen.
Als je er voor zorgt dat de bamboe genoeg voeding en water krijgt heeft hij ook geen reden om te zoeken naar voedsel dus zal hij ook ondiep blijven en kan hij beter op een kleinere plek groeien. Snoeien is idd ook erg belangrijk.
Bamboe, lotus (Nelumbo), Victoria en Eucalyptus met vele andere planten als interesse. www.bandus.nl
Robbertvantil
Bedrijven
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 14 jun 2012 09:21
Woonplaats: Hummelo
6 bedankjes

Re: Oppervlakte phyllostachys vivax

Berichtdoor YinYang op 05 apr 2014 10:49

Hoevaak geven jullie dan precies mest? Ik had ergens gelezen dat 3x per jaar voldoende is. Dus begin lente, zomer en einde vd zomer. Dus ik zou zeggen om de 2-3 maanden: Maart, Mei, Augustus?

En is compost ook goed als voeding? Wat dus gemaakt is van alles wat in de groene kliko gaat?
YinYang
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 22 maart 2014 15:44
0 bedankjes

Re: Oppervlakte phyllostachys vivax

Berichtdoor YinYang op 07 apr 2014 09:36

YinYang schreef:Hoevaak geven jullie dan precies mest? Ik had ergens gelezen dat 3x per jaar voldoende is. Dus begin lente, zomer en einde vd zomer. Dus ik zou zeggen om de 2-3 maanden: Maart, Mei, Augustus?

En is compost ook goed als voeding? Wat dus gemaakt is van alles wat in de groene kliko gaat?


Iemand???
YinYang
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 22 maart 2014 15:44
0 bedankjes

Re: Oppervlakte phyllostachys vivax

Berichtdoor roellus op 07 apr 2014 13:15

Ik leg net voor de winter bladafval en houdsnippers op de wortels ( is tevens ook voor de vorst niet te ver in de grond te krijgen )

En dan in het voorjaar gooi ik er paarden mest bij.
Plus dat ik ook altijd compost bij de gemeente ga halen die ik er ook in het voorjaar bij gooi.

Als hij dan eenmaal goed aan het groeien is gooi ik er wat stikstof bij.

GR. roel
2013/2014, min -1.4°C
2014/2015, min -5.6°C
2015/2016, min -7.6°C
Avatar gebruiker
roellus
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 13 feb 2012 18:39
Woonplaats: Elshout
15 bedankjes

Re: Oppervlakte phyllostachys vivax

Berichtdoor Sub T op 14 apr 2014 20:12

Ik heb toevallig zelf juist een bamboeperkje gemaakt van 16m² voor mijn P. vivax "aureocaulis".
Ik zat zelf ook met de vraag wat op lange termijn nou het beste is, 1 plant of meerdere in dat perk.
Ik heb de de vraag dus voorgelegd aan de master himself: Jos van der Palen van bamboekwekerij Kimmei.
Dit is zijn antwoord:
"Een plant is eigenlijk beter om een grote bamboe te krijgen omdat verschillende planten elkaar op zo'n oppervlak in de weg gaan zitten."
Voor mij is het nu zo klaar als een klontje. Geen kleine perkjes en geen meerdere planten, ineens goed doen want deze wil je niet uitgraven na 10 jaar.
Avatar gebruiker
Sub T
 
Berichten: 993
Geregistreerd: 15 jan 2013 03:01
Woonplaats: Lommel (B)
136 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten