p e t e r schreef:Phyllostachys 'Spectabilis’ en phyllostachys aureosulcata ziijn ook kanshebbers voor hier.
Je kan het windprobleem oplossen door aan de straatkant een aantal hogere palen te zetten en hiertussen een stevige zwarte draad(bv Bekaert draad). Ik heb het zo ook gedaan zonder problemen.
Dit lijkt me een goede/mooie oplossing zo met die palen!
Met Phyllostachys 'Spectabilis' bedoel je zeker Phyllostachys aureosulcata 'Spectabilis'.
En Phyllostachys aureosulcata, bedoel je dan gewoon de typical form. Of bedoelde je 'aureocaulis'?
Ik las dat de bladeren hiervan in de winter bruin kunnen worden en evt beschermd moeten worden is dat echt zo erg?
Want opzich vind ik dit geen ramp, omdat het mij vooral om de steel gaat.
Maar de plant komt namelijk wel behoorlijk onbeschut te staan!
En jammer dat de halmen 2cm minder dik worden dan de vivax..
prutser 2 schreef:als het ook een groene mag zijn, zou ik voor atrovaginata gaan, gaat recht omhoog en is dik wandig en statig om te zien en maakt dikke halmen, natuurlijk zijn de eerste dunne halmen bij sneeuwval doorhangend , maar dat geld bijna voor iedere bamboe, maar al van jong af aan groeien de halmen meteen recht omhoog, heb deze ook langs de straat aangeplant, waar toch wel veel verkeer langs komt, maar omdat het stijf recht omhoog groeit geen enkel probleem, maar ik heb voorheen ook die gele vivax aangeplant hier, maar ook bij mij gingen de stelen schuin uit de grond komen en hingen ze tot over de schutting , zelf na 8 jaar kwam het hier niet goed, ik heb deze dus ook weg gedaan , en de atrovaginata daarintegen heeft vanaf het begin rechte halmen gegeven en zijn sterker, maar er zullen wel meer mooie rechte bamboe`s zijn, en er zullen zeker meer forum leden zijn ieder met zijn eigen ervaringen, maar dit is mijn ervaring, en ik heb meerdere stukjes geschreven over mijn bamboe en met foto`s erbij,hoop dat je hier wat aan heb , m,v,g, paul,
Die groene vind ik kwa vorm erg mooi om te zien, mooi recht ook alleen voor het meer sub-tropische gevoel heb ik toch het liefst een gele, vind ik persoonlijk mooier.
Maar mischien dat ik een groene soort ooit nog een keer achter in mn tuin plant..
Staat achterin namelijk een lelijke coniferen haag van de buren, wat ik geen gezicht vind
Bedankt voor jullie reacties!