Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor draco op 09 feb 2015 17:46

Het feit dat Phyllostachys aureosulcata hier geen schade ondervond van de zware vorst in 2012 is vooral ook bijzonder omdat deze bamboe hier als windvanger dient en pal op het Noordoosten staat aangeplant. De combinatie van vorst, zon en wind is nooit ideaal voor groenblijvende planten en bamboe met relatief dun blad heeft daar snel van de leiden. Anders dan sommige Fargesia soorten (jiuzhaigou) rollen de blaadjes bij Phyllostachys niet op. Fargesia jiuzhaigou deed dit ook bij het recente vriesweer. Dat deze adaptatie effectief is, blijkt wel uit het feit dat deze Fargesia in 2012 geen restschade had na de vorstperiode. Fargesia gaat ook de winter in na een voorafgaande herfst bladrui en krijgt al vroeg in het voorjaar nieuw blad, terwijl bij Phyllostachys de bladwissel in de zomer plaatsheeft.
Ph. vivax aureocaulis had hier al eerder winterschade ondervonden in 1997 toen na -17 °C.
Phyllostachys nigra had hier in 2012 ook schade, maar minder en waarschijnlijk omdat deze 's winters geen zon krijgt. Anderszins vroor Ph. bambusioides Castellonis ook in de schaduw tot de grond af, maar dit is dan ook een van de zwakste soorten (maar ook een hele fraaie).
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor markde2e op 09 feb 2015 23:08

fernman schreef:Verwijder ook geen afgevallen blad! Bamboeblad heeft een zeer hoge isolatiewaarde!
Groeten
Mario


Nee doe ik ook zeker niet, maar als de plant nog klein is en ik dus amper bladeren heb, zou ik dan het beste boomschors kunnen gebruiken ofzo?

draco schreef:Het feit dat Phyllostachys aureosulcata hier geen schade ondervond van de zware vorst in 2012 is vooral ook bijzonder omdat deze bamboe hier als windvanger dient en pal op het Noordoosten staat aangeplant. De combinatie van vorst, zon en wind is nooit ideaal voor groenblijvende planten en bamboe met relatief dun blad heeft daar snel van de leiden. Anders dan sommige Fargesia soorten (jiuzhaigou) rollen de blaadjes bij Phyllostachys niet op. Fargesia jiuzhaigou deed dit ook bij het recente vriesweer. Dat deze adaptatie effectief is, blijkt wel uit het feit dat deze Fargesia in 2012 geen restschade had na de vorstperiode. Fargesia gaat ook de winter in na een voorafgaande herfst bladrui en krijgt al vroeg in het voorjaar nieuw blad, terwijl bij Phyllostachys de bladwissel in de zomer plaatsheeft.
Ph. vivax aureocaulis had hier al eerder winterschade ondervonden in 1997 toen na -17 °C.
Phyllostachys nigra had hier in 2012 ook schade, maar minder en waarschijnlijk omdat deze 's winters geen zon krijgt. Anderszins vroor Ph. bambusioides Castellonis ook in de schaduw tot de grond af, maar dit is dan ook een van de zwakste soorten (maar ook een hele fraaie).


Oké, zou haast toch weer de aureosulcata erin zetten... :? :mrgreen:
Hoe dik worden de halmen bij de aureosulcata bij jou?
Kweeklijst:
http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=59&t=16039

Min temp. 2014/2015:
-8°

Min temp. 2015/2016:
-10.5°

Min temp. 2016/2017:
-12°

Min temp. 2017/2018:
-12°

Min temp. 2018/2019:
-11°
markde2e
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 29 jul 2014 20:12
3 bedankjes

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor Pieter73 op 10 feb 2015 00:59

Als je voor de combinatie dikke halmen en een goede winterhardheid gaat is Ph. parvifolia ook nog een hele goede optie (of evt. Ph. atrovaginata maar persoonlijk vind ik parvifolia mooier). Maar je wilt erg graag gele stelen zo te zien, die zal je dan zelf nog even takje voor takje moeten verven ;)
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor draco op 10 feb 2015 02:07

Nog een advies, wees bedacht op slakkenvraat al naar gelang dit ter plaatse een bekend probleem is zoals hier in de polder. Jonge bamboescheuten van deze Phyllostachys soorten zijn hier bijzonder in trek bij met name bruine naaktslakken. Ze knagen er diepe gaten in zodra de schutbladen afvallen :evil:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor roellus op 10 feb 2015 22:46

iemand enig idee of je bij de Vivax ook een keer kalk moet gooien in de winter net als op grasland.

GR. roel
2013/2014, min -1.4°C
2014/2015, min -5.6°C
2015/2016, min -7.6°C
Avatar gebruiker
roellus
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 13 feb 2012 18:39
Woonplaats: Elshout
15 bedankjes

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor Pieter73 op 10 feb 2015 23:55

draco schreef:Nog een advies, wees bedacht op slakkenvraat al naar gelang dit ter plaatse een bekend probleem is zoals hier in de polder. Jonge bamboescheuten van deze Phyllostachys soorten zijn hier bijzonder in trek bij met name bruine naaktslakken. Ze knagen er diepe gaten in zodra de schutbladen afvallen :evil:


Over welke soorten heb je het dan? Ik had Phyllostachys viridiglaucescens en die werd elk jaar sterk aangevreten door slakken terwijl Ph. nigra er totaal geen last van had. De Ph. viridiglaucescens heb ik vervangen door vivax en vivax aureocaulis. Met de vivax rassen ook nooit last van slakkenvraat gehad.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor draco op 11 feb 2015 01:09

De slakattack van bamboe is sinds 2 jaar een probleem. Voorheen was dat niet het geval. Het is vermoedelijk een kwestie van adaptatie aan de aanwezige exoten. Vooral Phyllostachys vivax "Aureocaulis en aureosulcata zijn doelwit. Ph. nigra werd vooralsnog met rust gelaten evenals bissetti. Het verschil kan zijn dat de opkomende vivax en aureosulcata halmen vrij snel het beschermende schutblad verliezen, zodat de vooralsnog zachte en sappige eerste segmenten (internodiën) zich binnen hun actieradius bevinden. Met hun radula (rasptong) vreten ze 's nachts gaten in de halmen. Naaktslakken kruipen hier tot metershoog in bomen op zoek naar frisgroen blad. Als dan 's morgens de zon opkomt en uitdroging dreigt, laten ze zich aan een slijmdraad naar beneden zakken. De zachte winter van vorig jaar heeft geleid tot een explosieve groei van de slakkenpopulatie. Ik zal de strijdmiddelen maar vast weer mobiliseren en op oorlogssterkte brengen :mrgreen:
Laatst bijgewerkt door draco op 12 feb 2015 02:14, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor markde2e op 11 feb 2015 22:38

oeps dubbele post :mrgreen:
Laatst bijgewerkt door markde2e op 12 feb 2015 07:50, in totaal 1 keer bewerkt.
Kweeklijst:
http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=59&t=16039

Min temp. 2014/2015:
-8°

Min temp. 2015/2016:
-10.5°

Min temp. 2016/2017:
-12°

Min temp. 2017/2018:
-12°

Min temp. 2018/2019:
-11°
markde2e
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 29 jul 2014 20:12
3 bedankjes

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor markde2e op 11 feb 2015 22:40

roellus schreef:iemand enig idee of je bij de Vivax ook een keer kalk moet gooien in de winter net als op grasland.

GR. roel


Idd, over kalk etc..
Moet ik gewoon dezelfde voeding gebruiken als voor gras, of zijn er een paar dingen echt noodzakelijk wat je een bamboe nog moet geven.
Enige wat ik kan bedenken is de compost die ik er nu opgegooit heb.
Geen flauw idee wat nog meer persé zou moeten.
Ik lees vanalles op dit forum, de één gebruikt dit, de ander dat.. :onzeker:

?


Pieter73 schreef:Als je voor de combinatie dikke halmen en een goede winterhardheid gaat is Ph. parvifolia ook nog een hele goede optie (of evt. Ph. atrovaginata maar persoonlijk vind ik parvifolia mooier). Maar je wilt erg graag gele stelen zo te zien, die zal je dan zelf nog even takje voor takje moeten verven ;)


Ja klopt, die groene ga ik in de achtertuin zetten! ;)

:lol: ...
Kweeklijst:
http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=59&t=16039

Min temp. 2014/2015:
-8°

Min temp. 2015/2016:
-10.5°

Min temp. 2016/2017:
-12°

Min temp. 2017/2018:
-12°

Min temp. 2018/2019:
-11°
markde2e
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 29 jul 2014 20:12
3 bedankjes

Re: Advies, plaatsing van Phyllostachys vivax aureocaulis

Berichtdoor Pieter73 op 12 feb 2015 01:22

Er moet niks :D
Als je op de link onderaan mijn bericht klikt dan kom je gelijk bij foto's van mijn bamboes achter het huis van mijn ouders. De vivax van 8 meter bij 6 cm dikke stelen hebben die afmetingen bereikt zonder bemesting en ik verwacht dat ze nog hoger gaan worden. Zelfs zeer zelden extra water gegeven. Maar ze groeien dan ook op vruchtbare zwarte leemgrond. Maar aan de foto's te zien heb jij dezelfde grondsoort. Natuurlijk stellen ze extra voeding best op prijs, maar onmisbaar nee.
Ja, nu herinner ik me weer dat je schreef dat je de parvifolia ook had gekocht. Zijn het gezonde planten zonder bamboemijt (lichte rondjes op bovenkant van het blad en een soort spinnenweb op de onderkant)? Ik wil zelf ook ooit nog een parvifolia en vind het wel handig dat ze via post versturen.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 42 gasten