Kun je een fargesia tot de grond terugsnoeien?

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Re: Kun je een fargesia tot de grond terugsnoeien?

Berichtdoor rice op 16 feb 2015 01:19

s.janssen schreef:Hier in de buurt (straat verderop) stonden er ook enkele maanden steigers en bij enkele zelf met een boom er tussen. Zo groot is de plant ook weer niet, kan je geen contact opnemen met de woningbouw wat wel en niet mag?


Ja inderdaad ff vragen voordat ik aan de slag ga met de bijl:)
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Re: Kun je een fargesia tot de grond terugsnoeien?

Berichtdoor draco op 16 feb 2015 02:25

rice schreef:
draco schreef:
oosterholt schreef:Ik zou niet kiezen voor snoeien, maar de plant toch, in delen, eruit halen en oppotten. Als je het nu niet doet voor de steigers komen, dan zit je er over een paar jaar toch met het probleem dat de bamboe eigenlijk meer ruimte nodig heeft dan je hem nu geeft. Hij staat nu al tegen de bestrating aan te drukken.


In het voorjaar pollen uitsteken en oppotten en na de werkzaamheden opnieuw aanplanten lijkt mij de beste aanpak. Voorzien van verse aarde zal dit een mooier resultaat opleveren. De bamboe's die hier in 2012 zware vorstschade opliepen, waren eind vorig jaar (3 seizoenen) nog steeds niet op het oorspronkelijke peil.


Bedankt voor jullie hulp.

Dan denk ik dat ik idd voor de nieuwe uitloop wat pollen ga afsteken en oppot.
Tot welke hoogte kan ik deze stekken inkorten denken jullie? Een meter of 2? Korter?

vr grt

T


Inkorten kan als dat wenselijk is. Intacte halmen hebben meer bladgroen (assimilatievermogen). Gaan er (te)veel wortels verloren dan is inkorten beter om de verdamping te beperken. Bij de mij bekende soorten dragen de nieuwe halmen van vorig jaar overigens nog weinig blad en lopen ze pas in het voorjaar verder uit met vertakkingen. Houd de stekken steeds vochtig en zet ze op een beschutte plek uit de zon. Bij een vitale stek blijven de meeste bladeren intact en groen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Kun je een fargesia tot de grond terugsnoeien?

Berichtdoor Jim op 06 mei 2015 15:31

Zou 'm uitgraven en zeker niet meer opnieuw op dezelfde plaats terug zetten. Ga je over enkele jaren toch problemen krijgen (pol zal dan x2/x3 zijn vooral ondergronds). Vooreerst met de buren -die betonplaten gaan sneuvelen- en met de eigenaar -terras gaat omhoog geduwd worden. Blijft bamboe. 't Is dus niet omdat het om fargesia gaat dat 'm niet krachtig is. Beter in de tuin zetten waar je rondom plaats hebt en 'm jaarlijks kan afsteken indien nodig.
Jim
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 29 dec 2008 23:49
2 bedankjes

Re: Kun je een fargesia tot de grond terugsnoeien?

Berichtdoor s.janssen op 06 mei 2015 22:52

Ik zal hem gewoon laten staan, zonde van zo'n mooie plant!

Hier moet de geven gereinigt worden en er staat een grote phyllostachys humilis pal naast de muur in de weg. Ik zal hem wat buigen maar verwijderen doe ik niet. Wel gaat het succulenten perkje in de voortuin weg. De gevel wordt gereinigd met 95 graden hogedruk om vervolgens te worden voorzien van een speciale hars laag, impregneren.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Kun je een fargesia tot de grond terugsnoeien?

Berichtdoor rice op 07 mei 2015 10:13

dank voor alle reacties.
Ik ga proberen de plant te laten staan tijddens de werkzaamheden. Heb voor de zekerheid wel een pol afgestoken die voorlopig in een kuip blijft als backup. Deze laatste is niet blij met de transplantatie en stopt met nieuwe halmen uitgooien maar ik ga er van uit dat dat uiteindelijk goed komt.

Wat betreft verwijderen vanwege die muur / locatie.. Ik zag inderdaad dat de plant ondergronds flink aan het uitbreiden is maar zal proberen 'm in toom te houden door te blijven snoeien. Ik heb zo'n kleine tuin, daar is eigenlijk iedere flinke plant op den duur te groot. We zien wel hoe lang het goed gaat, en tot die tijd geniet ik er van:)
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten