Arundo Donax

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Arundo Donax

Berichtdoor The Flying Dutchman op 25 mei 2010 17:47

Is er bij iemand alweer nieuwe groei te zien? Mijne doet niks,
ik heb de variegated form.

Ron...
The Flying Dutchman
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 12 mei 2010 18:31
Woonplaats: Gelderland
13 bedankjes

Re: Arundo Donax

Berichtdoor Inazuma op 25 mei 2010 18:18

Ja de mijne begint nu uit te lopen heeft nu blad van 15/20cm.

Ik heb hem gekocht bij de canna banana meeting hij is toen terug geknipt naar ongeveer 1mtr. Later heb ik hem in de vijver geplaatst.
Inazuma
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 08 maart 2010 20:30
Woonplaats: Helmond
24 bedankjes

Re: Arundo Donax

Berichtdoor p e t e r op 31 mei 2010 00:06

Ik lees net dat je de Arundo donax 'Variegata' moet behandelen als kuipplant. Klopt dit?

http://tuinkrant.com/snoeigids/snoei_arundo.htm

Hebben jullie ervaringen hiermee in de volle grond?
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Arundo Donax

Berichtdoor Inazuma op 10 jun 2010 03:35

Ik heb van de mijne een vijver plantje gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Link naar een artikeltje op de pond library:http://www.pondlibrary.com/waterplanten/artikel/187/Pijlriet,-Arundo-domax.htm

Bij mij mag hij zijn voedingsstoffen uit het vijverwater halen,hij staat alleen in substraat. Maar hij schiet goed uit dus het zal wel goed gaan met hem.
Inazuma
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 08 maart 2010 20:30
Woonplaats: Helmond
24 bedankjes

Re: Arundo Donax

Berichtdoor p e t e r op 10 jun 2010 22:37

De mijne staat voorlopig nog in pot omdat ik niet weet of hij voldoende winterhard is.

Iemand ervaringen hiermee?

Peter
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Arundo Donax

Berichtdoor Exotic Life op 18 jun 2010 19:32

Hier staat alleen de variegata vorm in de tuin. Zou vorstgevoeliger zijn als de normale groene, ik heb die echter niet waardoor ik niet kan vergelijken. De plant staat aangeplant in een koude border aangezien deze in de winter nauwelijks zon krijgt door het huis. Resultaat dat de plant tot nu toe iedere winter is afgestorven tot op de grond, en pas zeer laat boven komt zeker nu met de afgelopen 2 koude winters. Pas zo rond half Mei/Eind Mei kwamen tot zover de neuzen boven de grond en staat er nu loof van zo'n 20-30 centimeter hoog. Wat dus zou kunnen duiden dat deze het wel wat lastiger heeft met koudere temperaturen. Vaak wordt hij hier dan ook maar 1,5 meter hoog en dan komt de winter al, maar kwam tot op heden dus wel boven de grond. Eigenlijk zijn hier dan de afgelopen 2 winters pas een echte test geweest met koudere temperaturen.

Ik heb van de week de helft afgestoken en naar de warme zuidkant verhuis naast mijn Musa basjoo, kijken of de warmte volgend voorjaar eerder de plant aanwakkert.
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Arundo Donax

Berichtdoor p e t e r op 21 jun 2010 22:19

Bedankt voor de info. De variegata vorm is dus wel degelijk winterhard bij jouw.
Zijn er nog mensen die hiermee ervaring hebben?

Peter
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Arundo Donax

Berichtdoor roosje op 03 jul 2010 20:24

ik heb momenteel de gewone staan en heeft de winter goed overleefd. Momenteel staat hij toch al een goeie 1.5m boven de grond en met nog meer en dikkere halmen dan vorig jaar. Mij hebben ze verteld bij de aankoop hiervan dat je ze moet planten in een licht afhellende kuil zodat het water goed rond de halmen komt te staan. Ik weet wel niet of je ze mag bijmesten met koemestkorrels, weet wel dat blauwe korrel te hevig is voor deze planten. Trouwens in Spanje staan ze met heel grote pollen langs de autobaan. Wie had ooit gedacht dat ik dat hier ook in mijn tuin zou staan hebben. Mooie plant!!
Avatar gebruiker
roosje
 
Berichten: 173
Geregistreerd: 30 mei 2010 11:19
Woonplaats: Stekene
3 bedankjes

Re: Arundo Donax

Berichtdoor Inazuma op 04 jul 2010 10:46

Even een update over hoe hij er nu bijstaat bij mij:

Afbeelding

Afbeelding
Inazuma
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 08 maart 2010 20:30
Woonplaats: Helmond
24 bedankjes

Re: Arundo Donax

Berichtdoor The Flying Dutchman op 30 jul 2010 21:06

Ik was vanmiddag bij Intratuin in Duiven bij Arnhem en daar hadden ze de planten te koop,
de variegata maar ook een nieuwe soort "Versicolor". Hij lijkt op de variegata maar de kleuren
zijn feller.
Heb ze beide meteen maar gesplitst zodat ik ze ook in de pot kan overwinteren voor ingeval
van verlies in de volle grond.

Groet

Ron...
Laatst bijgewerkt door The Flying Dutchman op 30 jul 2010 21:09, in totaal 1 keer bewerkt.
The Flying Dutchman
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 12 mei 2010 18:31
Woonplaats: Gelderland
13 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 47 gasten