Bamboemijt

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Bamboemijt

Berichtdoor tbird44 op 16 nov 2023 06:25

al enkele maanden bezig met wat onderzoek naar deze pestmijt.
in mijn omgeving steeds meer aantastingen te zien. de meeste valt nu op dit moment nog mee maar enkelen soorten gezien met groot blad ( Pseudosasa jap ) die echt behoorlijk aangetast zijn
ook in div dierentuinen geweest en ook daar is het een probleem.
een gesprek gehad met enkele groenverzorgers ter plaatsen en die balen er flink van en gaan proberen een oplossing te vinden maar ook hun zien dat nog ff niet gebeuren
het vergelijk met de buxusmot hoor ik op verschillende plaatsen terug.
ik hoop voor de verkopers en de liefhebbers dat er een oplossing gaat komen
ik merk met mijn planten dat er erg veel lieveheerbeestjes in zitten dus misschien gaat dat helpen.
tbird44
 
Berichten: 508
Geregistreerd: 18 apr 2015 20:40
13 bedankjes

Re: Bamboemijt

Berichtdoor knalkop op 16 nov 2023 19:11

Hier heb ik hem ook al gespot in de Phyllostachys nigra maar in de andere Phyllostachys nog niet. Zal volgend jaar wel komen.
knalkop
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 24 jul 2015 10:08
Woonplaats: Herkenbosch
8 bedankjes

Re: Bamboemijt

Berichtdoor draco op 16 nov 2023 19:12

Hier valt de aantasting dit jaar mee. Ik heb in het voorjaar alle meerjarige halmen verwijderd na de uitgroei van de nieuwe halmen. Lage bamboes knip ik in het voorjaar af. Sommige soorten zijn mijtongevoelig. Ik verwacht geen heil van lieveheersbeestjes(larven). https://edepot.wur.nl/294977
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Bamboemijt

Berichtdoor knalkop op 16 nov 2023 21:07

Interresant artikel draco. In plaats van lieveheerstbeestjes moeten we dus neoseiulus fallacis de tuin in lokken?
Al zie ik nergens terug komen dat larven van of lieveheerstbeestjes niet helpen tegen bamboemijt. Het zou dus zomaar kunnen helpen.
knalkop
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 24 jul 2015 10:08
Woonplaats: Herkenbosch
8 bedankjes

Re: Bamboemijt

Berichtdoor tbird44 op 18 nov 2023 06:31

Ik denk zelf dat we er niet meer vanaf gaan komen en dat het imago een flinke deuk zal krijgen net als bij de buxus.
Hier staat best veel bamboe in de omgeving en in de dorpen rondom ons ook en ik heb met de scooter een ronde wezen doen in het begin van de aantasting en enkele weken geleden en het gaat erg vlug
tbird44
 
Berichten: 508
Geregistreerd: 18 apr 2015 20:40
13 bedankjes

Re: Bamboemijt

Berichtdoor draco op 18 nov 2023 18:31

Vermoedelijk zal zich een nieuw evenwicht instellen bijvoorbeeld doordat roofmijten op het toneel verschijnen. Volgens Jos (Kimmei) zou een bepaalde roofmijt (?) zich hier wel kunnen handhaven. In onze tuin is de bamboemijt jaren eerder onbedoeld met een nieuwe aanschaf ingevoerd :roll: . Die bamboe heeft het niet overleefd. De voor bamboemijt bijzonder aantrekkelijke Semiarundinaria fastuosa werd in 2021 gerooid.
Het komt vaker voor dat predatoren van geintroduceerde plaagbeesten later arriveren. In de jaren '90 werden divere bomen en struiken geplaagd door een uitheemse dopluis die in warme zomers soms wel 3 generaties produceerde waardoor stammen en ook wel blad ermee bezaaid werden. Opvallend kenmerk vormden de witte eikapsels die onder het schildje uitpuilden. Na een paar jaar waren ze weer verdwenen.

Twee laagblijvende bamboes, de ene soort is aantrekkelijk voor de mijt (Sasa sp.) , de andere niet (Pleioblastus viridistriatus). De opnames zijn gemaakt in Fort Hoofddijk.
In onze tuin: Pleioblastis viridistriatus 'Auricoma' en Sasaella masamuneana 'Albostriata' die volledig resistent resp. extreem gevoelig zijn. De Pleioblastus is het mooist wanneer in 't voorjaar de oude halmen worden afgeknipt. Sasaella is goed wintergroen maar wordt sinds de intrede van de mijt ook afgeknipt. De bamboe boet daardoor wel in aan vitaliteit. De laatste foto toont een mix van Pleioblastus sp., het grotere blad is van P. viridistriatus 'Auricoma'.
Bijlagen
DSCN7352.jpeg
DSCN7352.jpeg (563.21 KiB) 1645 keer bekeken
DSCN7353.jpeg
DSCN7353.jpeg (460.9 KiB) 1645 keer bekeken
Pleioblastus shibuyanus Tsuboi.jpeg
Pleioblastus shibuyanus Tsuboi.jpeg (627.96 KiB) 1645 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Bamboemijt

Berichtdoor tbird44 op 18 nov 2023 22:07

Al een kleine 40 jaar heb ik bamboes in mijn tuin maar ik moet zeggen dat de mijt nieuw voor mij was tot dit voorjaar.
En de plant die voor mij 40 jaar ziekte of plaagvrij was is dat nu niet meer.
En das wel jammer want hoe dan ook het is niet mooi die aantasting.
Ben benieuwd naar volgend jaar wat de aantasting zal doen. Bij de phyllostachys is het echt erg en de Fargesia soorten valt nog mee maar mooi is anders
tbird44
 
Berichten: 508
Geregistreerd: 18 apr 2015 20:40
13 bedankjes


Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 46 gasten