Phyllostachys Vivax ???

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Re: Phyllostachys Vivax ???

Berichtdoor ebiraci op 31 jan 2011 02:19

@ Ben: zo op de catalogus van kimmei staan echt veel soorten, bedankt. ik zie zelf maar 1 gehele groene. Helaas geen goede winterharde hoge dikke bamboe die wit- of zilverachtig is. Hopen dat er nog meer soorten van de vivax op de markt komen. de glauca staat trouwens wel tussen de site van kimmei: -glauca Deze bamboe met blauw berijpte jonge halmen verdraagt goed kalkrijke kleigrond.
Hoogte 6-8 m.+ zon tot halfschaduw winterhard tussen -18/-21°C
. mischien toch redelijk betrouwbaar.

@ Sven: Ik heb nu ook zware twijfels, maarschijnlijk dan mischien perongeluk verkeerd benoemd. Maar het kan ook aan allerlei externe factoren liggen. in huntington in een heel ander klimaat dan hier. mishcien zelfs alleen door de belichting van de camera :lol: . maar nee ik houd het ook op de moso. mooie fotos trouwens op die duitse site. wauw de moso is echt mooi. mischien als een moso tientalle jaren in de grond staat, zouden we dan grote afmetingen krijgen?

Het lijkt of deze ook een waas heeft
Afbeelding de Phyllostachys nigra ‘Bory’ maar dan mischien alleen jonge halmen (bron: http://www.bambooandmore.info/2010/12/b ... al_30.html)
ebiraci
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 31 jul 2010 10:32
2 bedankjes

Re: Phyllostachys Vivax ???

Berichtdoor ebiraci op 31 jan 2011 02:22

Dat park in frankrijk, La Bambouseraie. deze?
http://www.bambouseraie.com/
Is in zuid frankrijk, in zulke warme zomers kunnen dikke scheuten lekker stevig doorgroeien :!:
ebiraci
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 31 jul 2010 10:32
2 bedankjes

Re: Phyllostachys Vivax ???

Berichtdoor orinoco op 31 jan 2011 02:28

Precies,dat is de naam van het park,bedankt !

Ben
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: Phyllostachys Vivax ???

Berichtdoor ebiraci op 31 jan 2011 02:36

Bij het rondsurfen p die duitse site, zie ik dat veel halmen er berijpt uitzien van meerdere soorten, maar dan de jongere halmen. de ene meer dan de andere. toch blijf ik hopen op die ene echte zilverachtige!
ebiraci
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 31 jul 2010 10:32
2 bedankjes

Re: Phyllostachys Vivax ???

Berichtdoor orinoco op 31 jan 2011 02:41

Och,er zijn zoveel verschillende bamboe soorten. Ik denk dat Sven je hier beter kan adviseren (lijkt me een echte bamboe liefhebber). Succes met je zoektocht en eventuele keuze ! :thumb_up:

Ben
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: Phyllostachys Vivax ???

Berichtdoor shusui op 31 jan 2011 12:36

Phyllostachys pubescens zal hier nooit zo worden al in de bambouseraie.
Of het klimaat moet drastisch veranderen...
Het grootste dat ik deze al gezien heb is 4-5m in België.
In het arboretum van Bokrijk, heel beschut tussen andere bamboe's en hoge bomen.
In de meeste tuinen wordt hij niet hoger dan 2m en hier in de tuin is hij na 3 jaar nog altijd maar 0,5m hoog.

Als je een mooie blauw/ grijze wil zou ik zeker voor P. makinoi gaan.
Deze wordt ook de grootste van de echt blauw grijze soorten.

P. nigra 'Borayana' heeft normaal groene halmen met bruine vlekken op.
Bij hele jonge planten is dit niet zichtbaar en bij nieuwe halmen ook niet direct.

Dit is een foto van de P. nigra 'Borayana' in Bokrijk, ongeveer 12m hoog en waarschijnlijk de grootste bamboe van België (qua oppervlakte)
Afbeelding
Hierop zie je een jonge scheut, 2 halmen van vorig jaar (bruine vlekjes beginnen), oude halmen (ook wat grijsachtige schijn) , en 2 dode lichtbruine halmen.
In de partikuliere tuin zal deze plant waarschijnlijk nooit zo groot worden.
In Bokrijk staat hij heel beschut, krijgt alle plaats die hij wil en staat vlak langs een grote natuurlijke vijver. De plant is trouwens zeer oud, een vivax of andere reus wordt veel sneller groot en dik dan deze.

Gr,
Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Phyllostachys Vivax ???

Berichtdoor cpo op 09 maart 2011 14:15

Bij de groene prins staat de phyllostachys vivax wel in de catalogus. Ik heb daar de vivax huanwenzhu inversa vandaan, dus gele halmen met groene streep. Nu nog klein, maar er is een dikke 10m² voor hem afgebakend dus hij kan flink gaan groeien!
Bijlagen
phylostachys vivax reuzenbamboe is nu nog klein  maart 2011 klein.jpg
phylostachys vivax reuzenbamboe is nu nog klein maart 2011 klein.jpg (250.08 KiB) 5091 keer bekeken
phylostachys vivax reuzenbamboe is nu nog klein  maart 2011_1 klein.jpg
phylostachys vivax reuzenbamboe is nu nog klein maart 2011_1 klein.jpg (243.4 KiB) 5091 keer bekeken
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: Phyllostachys Vivax ???

Berichtdoor ebiraci op 10 maart 2011 12:38

gefeliciteerd met je aankoop cpo!!
Over 3 jaar een mooie dikke bambu.
Ik heb de catalogus gezien en de normale vivax staat er tussen ja. ik denk dat ik daar gewoon een kijkje ga nemen binnenkort!!
Heb je ze er zelf ook zien staan?
ebiraci
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 31 jul 2010 10:32
2 bedankjes

Re: Phyllostachys Vivax ???

Berichtdoor cpo op 10 maart 2011 12:51

Ik denk wel dat ik hem heb gezien daar, haha Overigens zeker te weten een bezoekje waard, voor ons een dik uur rijden en hij was nog niet officeel open maar maakte graag tijd voor ons. We hebben een rondleiding gehad, kopje thee erbij, nog wat catalogusjes met info gratis gekregen en heel veel bruikbare info! Echt een bezoek is het meer dan waard! Hij heeft heel veel bamboe op voorraad en tegenwoordig ook een webwinkel (net gestart) maar ik vind het altijd leuk om zelf te gaan kijken en daar hebben we beide zeker geen spijt van. We hebben de vivax huanwenzhu inversa en de robusta (5 stuks) gekocht. De vivax al direct geplant, en ook 1 robusta, de andere 4 staan op zolder te wachten op een mooi plekje, eerst de tuin verder afmaken.....
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 62 gasten