Phyllostachys Vivax ???

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Phyllostachys Vivax ???

Berichtdoor ebiraci op 30 jan 2011 14:15

Is er ook een gewone normale Phyllostachys Vivax. Op internet shops, info-sites enz. zie ik altijd alleen informatie staan over Phyllostachys Vivax "(McClure, Aureocaulis, Huanwenzhu enz)", maar nooit is gwn een 'normale' vivax zonder die toevoegingen. Bestaat die uberhaupt wel?
Ik zoek zelf een groene Vivax, zoals de "McClure" waarover wordt verteld: Phyllostachys Vivax McClure krijgt redelijk dikke glanzende stengels die fris groen van kleur zijn en een doorsnede van ruim 6 cm.(http://www.palmaverde.nl/webwinkel/inde ... 11&lang=NL) Maar nu stuitte ik net op wat foto's van de Vivax (dit keer stonden er geen toevoegingen bij) uit de botanische tuin in Huntington en daar zie ik wat anders dan fris groen en glanzend, maar soms zelfs een beetje wittig zilveren waas, vind ik persoonlijk veel mooier. fotos hieronder:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb ze hier vandaan http://www.flickr.com/photos/growin/496 ... /lightbox/ . klik dan op newer om de andere fotos te zien. Je ziet dan bij het bijschrift dat er echt Phyllostachys Vivax onder staat.

Helemaal niet fris groen en glanzend zoals je ziet. Wel supermooi :o . Hij doet me een beetje denken aan de pubescens. Dus is de baboe op de fotos wel een Vivax is en zo ja welke vorm? wat denken jullie?
ebiraci
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 31 jul 2010 10:32
2 bedankjes

Re: Phyllostachys Vivax ???

Berichtdoor orinoco op 30 jan 2011 22:44

Je zou eens kunnen informeren bij Jos v.d. Palen (Bamboekwekerij Kimmei,Valkenswaard NL).
Heeft in ieder geval vijf vormen van de P. vivax op zijn site staan: twee groene en drie groen en geel. Website: www.kimmei.com

Groet,Ben
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: Phyllostachys Vivax ???

Berichtdoor shusui op 30 jan 2011 23:50

Dag Ben,

De bamboe op de foto's is idd heel mooi, maar ik weet niet zeker of het een vivax is.
Ik denk ook aan P. pubescens, omdat de knopenringen zo kort bij elkaar staan.
Bij vivax zijn deze meestal verder uit elkaar.

Het zou natuurlijk kunnen , die waas kan afhankelijk zijn van allerlei factoren, en er zijn verschillende klonen in omloop, die er allemaal wat anders uitzien.

Gr,
Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Phyllostachys Vivax ???

Berichtdoor orinoco op 31 jan 2011 00:00

Hoi Sven,

Ik denk dat jouw mail gericht is naar ebiraci. Ik verwees alleen maar naar een bron van informatie.
Ik ben niet zo deskundig wat betreft bamboe. De vivax ken ik toevallig wel en de groene vormen hiervan hebben glanzend groene halmen.Welke soort op de foto's staat durf ik echter geen uitspraak te doen. :)
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: Phyllostachys Vivax ???

Berichtdoor shusui op 31 jan 2011 00:43

ow ja sorry,
Het bericht is inderdaad gericht aan Ebiraci, ik ben eventjes te snel geweest ;)

gr,
Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Phyllostachys Vivax ???

Berichtdoor orinoco op 31 jan 2011 01:18

Ik heb eens even in mijn boek over bamboe en op het net gekeken,maar kon niet veel soorten vinden die aan de beschrijving voldoen. De enige soorten die ik kon vinden met een witte,grijze of blauwige waas op de stammen zijn: P. bambusoides c.v. "White Crook Stem",P.flexuosa.P.glauca en P.heteroclada. Schijnen geen van allen (betrouwbaar) winterhard te zijn. Maar misschien dat de echte bamboe liefhebbers hier meer over kunnen vertellen.
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: Phyllostachys Vivax ???

Berichtdoor shusui op 31 jan 2011 01:37

Die bambusoides varieëteit die je daar vermeld heb ik nog nooit van gehoord.
P. flexuosa is niet echt een mooie soort (hangt sterk over, en heeft een paar jaar terug gebloeid en sommige planten lijden daar nog altijd onder)
P. glauca en heteroclada zijn mooie , goed winterharde soorten.
Andere grijs - blauwige die ik ken zijn: P. makinoi en P. nigra 'Henonis'

De plant van op de foto's hierboven is te groot en te dik om een van deze soorten te zijn.
Ik blijf bij P. pubescens/edulis.

Dit is een hele goede bamboesite met veel duidelijke foto's met zowat alle soorten op staan:

http://www.bambus-lexikon.de/phyllostachys-edulis0.html


Gr,
Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Phyllostachys Vivax ???

Berichtdoor orinoco op 31 jan 2011 01:45

Die pubescens cq edulis is inderdaad ook sterk gelijkend. Maar als ik mij goed herinner (van een ander forum waar ik enige jaren geleden lid van was) is deze soort niet betrouwbaar winterhard ? :?
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: Phyllostachys Vivax ???

Berichtdoor shusui op 31 jan 2011 01:58

Hij is wel winterhard genoeg om te overleven, maar bij een winter als deze zijn weer de helft van de bladeren van mijn plant bruin geworden.
Ook zijn onze zomers in verhouding te kort en niet warm genoeg om goed te groeien.
Met als gevolg dat hij het hier niet goed doet...
In Zuid-Frankrijk wordt hij 25m hoog.

Voor hier zijn vivax en andere reuzen zoals promminensis, shangai3, parvifolia, iridescens,... veel betere bamboe's.

Gr,
Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Phyllostachys Vivax ???

Berichtdoor orinoco op 31 jan 2011 02:05

In Frankrijk heb ik deze lang geleden eens gezien in dat bekende bamboe park waar ik even de naam van kwijt ben... :? Zeer indrukwekkend!
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 48 gasten