Vraag m.b.t. bamboestronkjes

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Vraag m.b.t. bamboestronkjes

Berichtdoor Bamboe Freak op 17 jun 2011 15:55

Ten eerste wil ik mezelf even voorstellen! Mijn naam is Mark, ik ben 24 jaar oud en ik woon in Zaanstad. Ik heb nu 4 soorten bamboe:

Fargesia 'Bimbo'
Pleioblastus Fortunei
Pseudosasa Japonica - Deze heb ik gevonden! Er was een klein braakliggend tereintje waar 2 huizen waren gesloopt, maar kennelijk had men de struiken incl. bamboe laten staan. Dus de dag erop erheen gefietst met een schepje en een goeie snoeischaar, en voilla! De moederplant was behoorlijk groot zo'n 4-6 meter hoog en 10 meter breed verpreid dwars door andere struiken heen. Overigens was een snoeischaar geen overbodige luxe!
Phyllostachys (vermoedelijk) - Hier gaat mijn vraag over, deze heb ik begin april gekregen.

De laatste, tja, die heb ik via via gekregen. Ik weet dat hij 4-5 meter kan worden en dat hij een loper is en hoogstwaarschijnlijk onder de Phyllostachys valt. Ik had een paar kluitjes gekregen (niet de beste kwaliteit, maarja, ik was blij) en heb deze op verschillende plekken (waar ik de bamboe wil hebben) geplant. Maar eigenlijk geen teken van leven. Wat me wel opvalt is dat de bamboe groen blijft, dus niet naar de standaard houtkleur verkleurt. Nu is mijn vraag, kan het wezen dat hij dus nog leeft vanwege de kleur en dus misschien ondergronds bezig is, of kan ik het vergeten?

Tja, schematisch lastig uit te leggen, een dikke afgesnoeide bamboestengel met wortels en ernaast kleiner afgesnoeide stengels. Bij 1 stronkje, die ik dus apart in een bloempot binnen probeer op te kweken wordt een knop op de stengel ondergronds dik, en lijkt aanstalten te maken om een wortelstok te maken... Meest nadelige is dat bij geen van de stronken sprake was van loof of een serieuze wortelstok.

Hebben jullie ervaring met dit soort stekken? Alle bamboe's zijn deze lente/zomer geplant, waarbij de Pseudosasa Japonica gisteren. De stronkjes heb ik begin april al geplant. Overigens staan ze allemaal in de juiste positie en heb ik ondanks de droogte de grond goed vochtig gehouden. Mijn tuin is puur natuur, dus geen plantjes op een rij en aangeharkte grond, er leven dus talloze wormen en pissebeden etc. etc. De grond is daarom zeer vruchtbaar.

Overigens, ik ben gek op woekerende bamboesoorten. Vandaar maar één Fargesiasoort! Heb bamboe pas dit jaar ontdekt, en was meteen verkocht!

Alvast bedankt
Bamboe Freak
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 17 jun 2011 00:52
0 bedankjes

Re: Vraag m.b.t. bamboestronkjes

Berichtdoor arpad veldhuis op 17 jun 2011 18:06

eerst welkom op deze forum,nu de vraag kan je misschien een foto plaatsen?

gr arpad
ik ben niet verslaafd,ik hebt gewoon teveel planten
arpad veldhuis
 
Berichten: 812
Geregistreerd: 03 aug 2009 10:34
Woonplaats: hengelo ov
57 bedankjes

Re: Vraag m.b.t. bamboestronkjes

Berichtdoor Bamboe Freak op 17 jun 2011 20:05

Hier wat foto's van de bamboestronkje, hoop dat ze een beetje duidelijkheid geven. :)


Stronk nr. 1
Afbeelding

Stronk nr. 2 ( Het gestreepte blad ernaast is van een dwegbamboe, geen van de stronken had loof)

Afbeelding

De overige delen; de linker heeft ondergronds een knobbel die dus aanstalten lijkt te maken om een rizoom te vormen. Alhoewel het er niet echt levendig uit ziet. Alle stronken incl. de pot krijgen voldoende zon en water.

Afbeelding
Bamboe Freak
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 17 jun 2011 00:52
0 bedankjes

Re: Vraag m.b.t. bamboestronkjes

Berichtdoor cpo op 20 jun 2011 23:17

Tja moeilijk moeilijk.... ik heb hier ook 2 bamboes waarvan ik het even niet meer weet. had 5 fargesia robusta's gekocht en 1 is dood, geen teken van leven meer, heb hem vandaag opgegraven en de scheuten die op hadden moeten komen waren allemaal weggerot. Een phyllostachys vivax, heb ik laten verdrogen na aanplant in februari. Daarna flink water gegeven en mest en hopla zijn dode stengel kwam weer mooi groen blad aan. Toen kwam er een scheut boven maar die zette niet door. Vandaag de kluit opgegraven, ziet er niet zo goed uit, geen wortels aan gemaakt, geen rizomen, geen scheuten helemaal niets te zien! Zijn enige kleine stengel met blad ziet er wel goed uit.
En wat jouw bamboes betreft, kan er geen zinnig woord over zeggen, je behandeld ze goed zou ik zeggen, dus even afwachten maar.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: Vraag m.b.t. bamboestronkjes

Berichtdoor Bamboe Freak op 21 jun 2011 00:38

@cpo

De stronkjes staan er sinds half april, dus dat is al een tijdje. Toch neem ik aan, groen is teken van leven. Maarja, kan ook wezen dat de groene kleur nog maanden blijft ook al is de plant zelf dood, daarvoor heb ik te weinig ervaring met bamboe.

M'n pseudosasa japonica, welke ik eigenhandig bij een grote moederplant heb gehaald heeft daarentegen een flinke kluit wortels en 2 jonge 'punten' die onderweg waren naar boven. Een dag later heb ik nogmaals een 2 stukken gehaald. Dus als deze stronkjes die ik begin april heb gehad het niet doen, dan laat ik ze hoe dan ook staan en worden ze wel opgeslokt door m'n dwergbamboe of de pseudosasa. :lol:

Op het kopen na heb ik niet zo snel een adres of kennis waar ik een nieuw kluitje kan halen. Ik heb nog gekeken op marktplaats, maar niets binnen de afstand.

De fargesia 'bimbo' en de pleioblastus fortunei (beiden gekocht) doen het perfect, de fargesia is al verdubbelt qua grootte. De pleiblastus die zal ondergronds wel bezig zijn, maar het loof is wel gegroeid. Maar, er de komende weken wordt het weer warm, wie weet wat er nog gebeurt.

Groetjes, Mark
Bamboe Freak
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 17 jun 2011 00:52
0 bedankjes

Re: Vraag m.b.t. bamboestronkjes

Berichtdoor cpo op 21 jun 2011 09:42

Vergis je niet in bamboe, ik heb ze al jaren en mijn ervaring is dat ze bijna niet uit te roeien zijn! Ik heb een heel grote kluit vorig jaar door midden gehakt en gezaagt, ze begonnen beide te groeien maar na afgelopen winter leken ze echt dood, er zat bijna geen groen blaadje meer in. Toch hebben we ze bemest en water gegeven en flink gesnoeit en nu groeien ze al een dikke mand heel goed. En als je een bamboestengel afknipt dan is er binnen een paar uur verdort blad te zien, dus zolang hij groen blad geeft gaat het goed en zit er leven in, soms kan het alleen even duren voordat er nieuwe scheuten opkomen. Net zoals mijn vivax, die is niet dood, ik moet geduld hebben....
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: Vraag m.b.t. bamboestronkjes

Berichtdoor Bamboe Freak op 21 jun 2011 12:21

Ja dat bamboe onsterfelijk is in bepaalde gevallen weet ik, bij mij zit er alleen geen blad aan, zat er ook niet. Maar de stengels zijn nog groen. Maar wie weet, misschien gebeurt er ondergronds wel het een en ander.... :lol:
Bamboe Freak
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 17 jun 2011 00:52
0 bedankjes

Re: Vraag m.b.t. bamboestronkjes

Berichtdoor cpo op 21 jun 2011 12:24

dat zou zomaar kunnen, dat ie lekker onder de grond aan het groeien is en tja dan zie je boven de grond niet zoveel gebeuren natuurlijk, alhoewel het wel gebruikelijk is dat ie eerst weer blad aan maakt.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: Vraag m.b.t. bamboestronkjes

Berichtdoor Bamboe Freak op 22 jun 2011 14:30

Joepie!!! :lol:

Vandaag wederom op de fiets nog 2 wortel/rizoom/stengels-kluitjes gehaald. Nu heb ik een soort Pseudosasa-Schutting gecreërd... Hierdoor besloot ik ook het stronkje waar dit topic om draait (stronk nr. 2 van de twee waar ik nog hoop had) te verplanten naar een iets betere plek, heel voorzichtig ervan uitgaande dat deze niets gedaan had natuurlijk, maar tot mijn verbazing... leven! Een klein -verse- scheut en drie dikke groene/bruine knoppen op de rizoom (kennelijk verlenging rizoom). Hier de foto;

Afbeelding

Kortom, geduld is een schone zaak. Heeft toch 10-11 weken geduurt. Ik hoop dat stronkje nr. 1 ook dit vertoond, maarja, dat zal ik loop van tijd moeten ondervinden, die verplaats ik niet.

Groetjes,

Mark
Bamboe Freak
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 17 jun 2011 00:52
0 bedankjes

Re: Vraag m.b.t. bamboestronkjes

Berichtdoor cpo op 22 jun 2011 14:34

Kijk dat is nou eens heel goed nieuws!!! gefeliciteerd, wat kan je dan blij zijn he?
De vivax die ik nu opnieuw in de grond heb gezet ga ik erook vanuit dat ie het gewoon perfect gaat doen, uiteindelijk geeft ie in zijn enige stengel nog steeds groen blad...
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 56 gasten

cron