Ruimte

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Ruimte

Berichtdoor Sodiac op 14 nov 2011 01:36

We hebben hier een schutting van 1,8 meter en zouden daar graag bamboe voor zetten om deze wat meer te verhullen en ook het zicht erboven te beperken voor meer privacy.

Dan kom je dus uit op een bamboe van ongeveer maximaal 4 meter hoog. Mij leek de Fargesia robusta 'Campbell' dan wel een interessante soort.

Afbeelding
Bron: http://www.bambushecken.de

De enige vraag die ik echter heb is: hoeveel ruimte heeft zo'n bamboe minimaal nodig in de breedte? Dus dan gaat het over de ruimte die de bamboe kan groeien vanaf de schutting. Ik had zelf een ruimte van 50 cm in gedachte, zou dit kunnen?
Avatar gebruiker
Sodiac
 
Berichten: 475
Geregistreerd: 06 jun 2010 21:25
Woonplaats: Noord-Brabant, NL
41 bedankjes

Re: Ruimte

Berichtdoor plasta op 14 nov 2011 02:57

Ben je bereid om bescherming aan te brengen om de kluit in bedwang te houden, want dat is toch wel aan te raden met die afmetingen.

Raymond
Avatar gebruiker
plasta
 
Berichten: 2789
Geregistreerd: 09 maart 2010 14:00
Woonplaats: Geleen (Limburg Nl)
146 bedankjes

Re: Ruimte

Berichtdoor shusui op 14 nov 2011 09:17

Als deze plant op een goede plek staat, en je laat hem 10 jaar zijn zin doen zal je toch rond de 2,5-3m diameter moeten rekenen. Voor alle duidelijkheid , dit is een NIET WOEKERENDE bamboe!

Je kan er natuurlijk regelmatig stukken af halen, of hem inperken door bv aan weerzijden een zware borduur, of begrenzer in te graven. Maar dat gaat de plant ook niet ten goede komen , als de ruimte echt maar 50*50 is ga je nooit 4m halen lijkt me.

Gr,
Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Ruimte

Berichtdoor Sodiac op 14 nov 2011 11:43

Ik was sowieso van plan om begrenzing aan te brengen, ook als het zou gaan om een niet woekerende bamboe. De ruimte zou praktisch neerkomen op 2 meter bij 50 cm breed. Als dit niet breed genoeg is.. zou dan de minimale breedte ook 2 meter moeten zijn? Er worden toch wel vaker bamboehagen aangeplant?
Avatar gebruiker
Sodiac
 
Berichten: 475
Geregistreerd: 06 jun 2010 21:25
Woonplaats: Noord-Brabant, NL
41 bedankjes

Re: Ruimte

Berichtdoor shusui op 14 nov 2011 17:42

idd, er worden veel bamboehagen aangeplant, ook smalle hagen met bv Fargesia's.
Maar heb daar zo mijn bedenkingen bij, wat gaat dat geven na 10 jaar ?

Fargesia's gaan ook vaak doorhangen, (robusta mss iet minder, maar toch) waardoor uw haag nog vrij breed is .

Als je toch gaat begrenzen, waarom dan geen Phyllostachys ?
Bv bisetti ,humilis, aureosulcata,... is minder doorhangend, je zal zeker de 4 m hoogte halen (je kan evt de scheuten inknippen die te hoog zijn), je hebt minder planten nodig per meter(in uw geval is 1plant zeker genoeg)
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Ruimte

Berichtdoor marcohoogland op 24 nov 2011 23:23

Hoi,

Ik zou gewoon een fargesia soort nemen , heb hier ook jarenlang fargesiahaag gehad van
ca 1 meter doorsnee en breedte van 4 meter.

deze is prima te snoeien etc en is niet woekerend.
denk goed na als je een phyllostachys neemt , je zult hem echt goed moeten begrenzen en niet een speciekuip of wat gaten en kieren ertussen want hij gaat er onherroepelijk tussendoor.

groet marco
marcohoogland
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 30 okt 2011 21:18
Woonplaats: gennep (noord limburg)
3 bedankjes

Re: Ruimte

Berichtdoor Sodiac op 25 nov 2011 01:35

Afgelopen weekend naar de Bamboo Giant geweest waar ze echt gigantisch veel bamboe hadden. Daar advies ingewonnen en uiteindelijk wat 5 liter potten met de Fargesia robusta 'Campbell' (15 euro p/stuk) gekocht. Erg mooie planten en vanaf de grond zo'n 180 tot 200 cm hoog. Ze gaven aan dat het prima mogelijk was en mocht de haag te dik worden, zou deze eenvoudig af te steken zijn. Het gaat trouwens ook maar over een beperkte lengte. Om de haag minder doorhangend te houden gaven ze de tip om de bamboe eventueel aan de schutting te binden, mocht dit nodig zijn.
Avatar gebruiker
Sodiac
 
Berichten: 475
Geregistreerd: 06 jun 2010 21:25
Woonplaats: Noord-Brabant, NL
41 bedankjes

Re: Ruimte

Berichtdoor yunnan op 19 dec 2011 02:04

Ik zou zeker aan de kant met de erfgrens rhizoombegrenzer aanbrengen en als de plant aan de andere zijde grenst aan een terras (tegels of vlonder) geheel in de begrenzer zetten. Zoals al door anderen gemeld is het een polvormende plant die in diameter toeneemt, dus ook richting erfgrens. Hoewel deze soort niet woekert kunnen ze wel relatief lange rhizoomnekken maken vandaar ik ook bij deze plant op deze plaats aanraad om rhizoombegrenzer te gebruiken en 2x per jaar te controleren. Zorg daarbij dat de begrenzer voldoende boven de grond uitsteekt (min 5 cm). Zeker in een klein plantgat kan er werking ontstaan die er voor zorgt dat door de worteldruk de zaak gaat stijgen en de begrenzer soms iets naar beneden trekt.
yunnan
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 19 dec 2011 01:52
0 bedankjes

Re: Ruimte

Berichtdoor DeLuud op 05 apr 2012 11:12

Op dezelfde manier heb ik 2 jaar geleden ook Fargesia geplant (Volgens mij robusta ook maar 100% zeker weet ik het niet). Dit in een 'koude' bak; Stenen gestapeld als bak zo'n 50cm hoog, 2 lang en ook +/- 50 breed. Hierin heb ik 3 planten geplant a 1 mtr hoog. Inmiddels zijn ze met minimale verzorging 2 winters doorgekomen en staan er nu redelijk groen en sterk bij en inmiddels zo'n 2,5 mtr hoog:
Afbeelding
Foto begin maart (2012)

Je kunt zien dat ie wat iel is en hier en daar wat bruine bruine bladeren maar verwacht dat dit nog bij gaat trekken zoals vorig jaar met juiste bemesting/verzorging . De stelen zijn trouwens standaard deze kleur dus waarschijnlijk geen robusta campbell?

Eind maart alle lelijke/dunne/oudere stengels afgesnoeid tot aan de grond en volop nieuwe scheten aan het maken nu. Wanneer je dit een beetje bijhoudt zal deze uiteindelijk een mooie haag kunnen vormen tegen de schutting. Eventueel vastbinden aan schutting is goede mogelijkheid. Heb dit eerste jaar gedaan .
DeLuud
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 29 maart 2012 11:35
1 bedankjes

Re: Ruimte

Berichtdoor GeL op 05 apr 2012 17:38

DeLuud schreef: Eind maart alle lelijke/dunne/oudere stengels afgesnoeid tot aan de grond en volop nieuwe scheten aan het maken nu. Wanneer je dit een beetje bijhoudt zal deze uiteindelijk een mooie haag kunnen vormen tegen de schutting. Eventueel vastbinden aan schutting is goede mogelijkheid. Heb dit eerste jaar gedaan .


Je mag nooit ajuin en dergelijke aan een bamboe geven, de gevolgen kunnen ondraaglijk zijn :D
:mrgreen:
Gr,

Michel
GeL
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 12 okt 2011 18:16
Woonplaats: Kortenberg
200 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 53 gasten