Phyllostachys edulis

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Phyllostachys edulis

Berichtdoor Berry op 03 feb 2012 00:14

Beste,

Ik heb zaden besteld van de Phyllostachys edulis, kan iemand me van informatie voorzien over de Phyllostachys edulis? Ze zijn afkomstig uit china, dus neem aan dat ze hier gewoon in de volle grond kunnen?
Hoe zit het met water behoefte enz?

Alvast bedankt! :happy_thai:
Avatar gebruiker
Berry
 
Berichten: 672
Geregistreerd: 04 okt 2011 12:42
Woonplaats: Heerlen
44 bedankjes

Re: Phyllostachys edulis

Berichtdoor shusui op 05 feb 2012 10:37

P. edulis is geen goede bamboe voor hier.
Hij heeft meer warmte nodig om goed te kunnen groeien , en vriest in de winter dikwijls een stuk in.
De meeste planten die ik tot nu toe heb gezien komen nooit boven de 2m hoogte.
In het arboretum in Bokrijk (moet je zeker eens bezoeken als je interesse hebt in bamboe en exoten) , daar staan verschillende edulis aangeplant, en er is een vrij goede 'kloon' bij.
Eentje die niet elke winter afvriest in tegenstelling tot de meeste edulis.
Deze plant zal daar zo'n 6m hoog zijn, maar op die 25m van in Zuid Frankrijk moet je hier nooit hopen.

Als je een dikke en hoge bamboe wil, zet dan een van deze: vivax, iridescens, shangai3, parfifolia, prominensis,... deze kunnen met de juiste zorgen en vooral met voldoende plaats makkelijk 10m worden.

Gr,
Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Phyllostachys edulis

Berichtdoor Berry op 05 feb 2012 19:35

Hartelijk bedankt voor je nuttige antwoord! Heb je misschien iets van informatie over de groeisnelheid van de winterharde bamboe's die je hebt opgeschreven!?

Als je een dikke en hoge bamboe wil, zet dan een van deze: vivax, iridescens, shangai3, parfifolia, prominensis,... deze kunnen met de juiste zorgen en vooral met voldoende plaats makkelijk 10m worden.


Deze bedoel ik.
Avatar gebruiker
Berry
 
Berichten: 672
Geregistreerd: 04 okt 2011 12:42
Woonplaats: Heerlen
44 bedankjes

Re: Phyllostachys edulis

Berichtdoor asiantjen op 06 feb 2012 19:15

Berry ,
Ik heb zo over een jaar of 15 zo'n Edulis gehad , heb hem destijds gekocht dat deze al een 3 meter hoog was , heeft zo'n 6 jaar in mijn tuin gestaan , altijd op de zelfde hoogte , er kwamen geen dikkere scheuten bij , sommige winters schade , deze soort geeft ook zeer vroeg nieuwe scheuten met kans op afvriezen, heb hem uiteindelijk uitgespit en weg gegeven , hij staat bij die persoon nog altijd op drie meter , geen goeie keus voor ons klimaat hier, zoals Sven het schrijft .

Vivax heeft bij mij een groeisnelheid in de lente , warme dag -nacht temp ,zo'n 40 a 45 cm op 24 uur !
Je hoort hem letterlijk groeien , eigen ervaring

http://community.webshots.com/user/asiantjen100

mvg
Etienne
asiantjen
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 30 jun 2011 15:33
Woonplaats: Londerzeel /vlaams Brabant / Belgie
63 bedankjes

Re: Phyllostachys edulis

Berichtdoor shusui op 06 feb 2012 19:50

Hier in de tuin staat al enkele jaren een edulis die max 1m hoog wordt
Deze heeft elke winter serieus schade , maar dat groeit er snel uit in het voorjaar.

Ik persoonlijk vind het wel een van de mooiste vorstbestendige bamboe's:
Zie foto's Bokrijk dit is dus de enige plek in België waar hij zo groot is bij mijn weten.
Afbeelding

Afbeelding

En tja, hoe snel die andere soorten groeien: een volwassen plant kan hier 40-50cm scheutgroei per dag hebben, zoals Etienne ook aangeeft.
Je mag er op rekenen dat je na de aanplant een jaar of 2 weinig tot geen groei zal zien, dan is de plant vooral ondergronds bezig, na het 3de jaar mag je 1 tot 1,5 m hoogte toename rekenen per jaar (als de plant voldoende voeding en water en oppervlakte ter beschikking heeft).

Gr,
Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Phyllostachys edulis

Berichtdoor Berry op 06 feb 2012 20:15

Thanks voor de antwoorden! :thumb_up:
Dat is niet niks 40 tot 50 CM per dag :shock:
dan ga ik maar eens opzoek na vivax zaden! :D
Avatar gebruiker
Berry
 
Berichten: 672
Geregistreerd: 04 okt 2011 12:42
Woonplaats: Heerlen
44 bedankjes

Re: Phyllostachys edulis

Berichtdoor shusui op 07 feb 2012 00:22

Koop 1 plant, dan heb je meteen wat !
Trouwens zaden zijn niet altijd te vinden door de onregelmatige bloei bij bamboe.
En als je ze dan zaait, wat heb je dan, de kans is heel groot dat er geen mooie planten uit voort komen. Als je ze al groot krijgt tenminste.
(ik heb zelfs nog nooit vivax zaden tegengekomen trouwens...)

Bij liefhebbers kan je vaak mooie planten kopen voor niet zoveel geld, bij de echte kwekers zijn ze vaak wat duurder. (ik verkoop wel wat planten, en op internet vind je soms ook aanbieders)

Ook eerst nadenken van over wat je juist wil hebben:
-welke soort(halmkleur, poederringen, hoe hoog mag/moet hij worden)
-je moet voldoende oppervlakte geven als je wil dat ze echt groot en dik worden
-als je voor een Phyllostachys kiest , en je hebt geen mega grote tuin, dan zal je moeten werken met rhizoombegrenzer
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Phyllostachys edulis

Berichtdoor Yellow op 07 feb 2012 12:23

Hallo

Ik heb al verschillende jaren de 3 soorten Vivax staan, nl V. Aureocaulis,V.Huanwenzhu, Vivax(McClure-kloon)
De gewone vivax is volledig groen van kleur.
Aureocaulis is geel met een groene sulcus
Huanwenzhu is groen met een gele sulcus
Ze zijn redelijk winterhard maar ik heb toch al enkele jaren een verkleuring door de vorst denk ik.
Bij mij heeft de Aurecaulis ook iets opmerkelijks want elk jaar zit er één groene stam tussen. Het is ook mooi om te zien wanneer ze beginnen schieten want aan de scheuten kun je zien hoe dik hij wordt, de scheut heeft nl. direct die dikte.
Een goeie site van bamboe is www.kimmei.com
Yellow
 
Berichten: 200
Geregistreerd: 21 apr 2010 20:08
Woonplaats: geel
21 bedankjes

Re: Phyllostachys edulis

Berichtdoor shusui op 07 feb 2012 13:29

Nog een goede site, met foto's , uitleg , en de m² die aangeraden wordt per soort:
http://www.bambus-lexikon.de/phyllostachys.html

@ Jef: als je zwarte plekken op de stam bedoelt, dat is idd vorstschade, maar meestal lijden de planten daar niet onder.

Als je een soort pas aanplant, en daarop komt een winter zoals nu, dan kan je ook veel schade hebben, tot zelfs volledig bovengronds afsterven, maar dat hersteld. Een grote Phyllostachys mag je zeker als volledig winterhard beschouwen.
Behalve edulis (pubescens), bambusoides en aurea soorten.

Gr,
Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Phyllostachys edulis

Berichtdoor Berry op 07 feb 2012 14:40

Bedankt, het lijkt me zelf ook verstandig om een meteen een plant te kopen!
Heb gister al wat rond gekeken op internet, zie mooie exemplaren!
Maar ga ook opzoek na zaad, gewoon voor de ervaring! :lol:
Bedankt voor al je informatie!
Avatar gebruiker
Berry
 
Berichten: 672
Geregistreerd: 04 okt 2011 12:42
Woonplaats: Heerlen
44 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 61 gasten