Bambusa Viridis winterhard?

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Bambusa Viridis winterhard?

Berichtdoor Sonaya op 03 mei 2012 21:27

Hallo allemaal,

Vorig jaar heb ik Bambusa Viridis in een grote pot geplant (was ong. 150cm hoog). Na deze strenge winter was al het blad dood. Ik heb de zijtakken 1,5 maand geleden helemaal afgeknipt, maar tot nu toe is er geen nieuw groen puntje te zien. Is deze bamboe wel winterhard? Of heeft het tuincentrum mij een niet-winterharde bamboe verkocht? :evil:
Of had ik helemaal niet moeten snoeien?

Grtz Sonaya

Zie foto, dikke stok behoort niet tot de plant :)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Sonaya op 04 mei 2012 12:46, in totaal 1 keer bewerkt.
Sonaya
 
Berichten: 82
Geregistreerd: 02 mei 2010 10:47
0 bedankjes

Re: Bambusa Viridis winterhard?

Berichtdoor shusui op 03 mei 2012 22:07

Bambusa is een geslacht van tropische en subtropische bamboe's, zeker niet winterhard dus. Bambusa viridis bestaat trouwens niet.

Misschien bedoelden ze Phyllostachys viridis (maar het zou me verbazen als een tiuincentrum deze verkocht, want dat is een speciale). Die is wel redelijk winterhard, maar niet de laatste winter.

Vroeg afknippen bij een bamboe is nooit goed volgens mij.

Als er nog iets van de plant te zien is, of als je de afgesnoeide halmen nog hebt mag je daar zeker een foto van posten.

Gr,
Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Bambusa Viridis winterhard?

Berichtdoor Sonaya op 03 mei 2012 22:18

Hoi Sven,

Er hangt nog een label aan met BAMBUSA VIRIDIS erop :roll: .
Wat raar....

Welke betaalbare soort is goed winterhard? Hij komt dan in een pot die tegen de schutting op het zuiden staat. Tuin staat op Zuid-Westen.

Ik wil dan graag een nieuwe halen :happy_thai:

Grtz Sonaya
Laatst bijgewerkt door Sonaya op 04 mei 2012 12:56, in totaal 1 keer bewerkt.
Sonaya
 
Berichten: 82
Geregistreerd: 02 mei 2010 10:47
0 bedankjes

Re: Bambusa Viridis winterhard?

Berichtdoor shusui op 03 mei 2012 22:44

Het is een Phyllostachys , helemaal geen Bambusa.
De kans bestaat dus ook nog dat hij opnieuw uitloopt, al is dat niet heel zeker voor een plant in pot.

Bamboe is heel gevoelig in pot in de winter, zelfs de meest winterharde.
Heb je geen mogelijkheid om hem in volle grond te zetten ?

Als je een nieuwe koopt zou ik gaan voor een van deze (wat winterhardheid betreft) Fargesia jiuzhagou, Phyllostachys atrovaginata, Phyllostachys bisetii, Phyllostachys aureosulcata.

Gr,
Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Bambusa Viridis winterhard?

Berichtdoor Klaas-Jan op 03 mei 2012 23:47

Nu noemen tuincentra's bamboe's nogal snel Bambusa. Waarom? klinkt mooier denk ik en de klanten weten dan dat het een bamboe is. Maar ja, als ze bij een siergras "Bambusa" neerzetten zijn er ook mensen die het dan kopen als bamboe. :D
Avatar gebruiker
Klaas-Jan
 
Berichten: 415
Geregistreerd: 16 maart 2011 21:33
Woonplaats: Nieuw-Weerdinge (Drenthe)
34 bedankjes

Re: Bambusa Viridis winterhard?

Berichtdoor Sonaya op 04 mei 2012 12:55

Raar zeg....en ik maar googelen op Bambusa Viridis.... :evil:

Thnx Sven, even kijken waar ik een goede winterharde bamboe kan bestellen, mocht het met deze niets meer worden. Heb geen plekje in de volle grond, mocht ik toch een plekje vrijkrijgen , moet ie niet gaan woekeren!

Schoot me te binnen dat op het andere kaartje van de bamboe iets van aurea stond. Ik net weer gegoogeld en kom op Phyllostachys Aurea en betekent Gouden bamboe. Dat "gouden" kwam me ook weer bekend voor en volgens mij stond dat ook op het kaartje.

Als het deze soort inderdaad is, zou hij wel winterhard moeten zijn. En het tuincentrum zei dat hij niet woekert maar volgens meerdere tuincentra via google woekert ie wel?

Maar goed, zou het nog wat kunnen worden of kan ie de prullenbak in, wat denken jullie?

Grtz Sonaya
Sonaya
 
Berichten: 82
Geregistreerd: 02 mei 2010 10:47
0 bedankjes

Re: Bambusa Viridis winterhard?

Berichtdoor mauriceb op 04 mei 2012 14:49

Als het een aurea is dan niet te snel opgeven. Ik heb zelf ook een aurea en een grote bak staan. compleet kaal gevroren. maar in de afgelopen weken zie je de halmen weer groen bij trekken van onderen uit. Niet alles wordt groen, er blijft ook een hoop bruin (dood) aan zitten. maar de mijne had geen enkel blad meer maar gaat nu alweer blaadjes maken :)

gewoon de grond nat houden en in de zon zetten. gebeurt er eind mei nog niets dan ff een nieuwe halen.

je kan kijken bij exoterra in friesland(wel ver) die hebben heel veel soorten bamboe.
Temperatuur 2 m.
2013 min. - 12.9°c - max. --.-°c
2012 min. - 16.3°c - max. 33.3°c
2011 min. - 5.9°c - max. 32.1°c
Temperatuur 10 cm.
2013 min. - 16.9°c - max. 16.6°c
2012 min. - 19.6°c - max. 33.0°c
2011 min. - 8.0°c - max. 31.9°c
mauriceb
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 09 nov 2011 16:26
3 bedankjes

Re: Bambusa Viridis winterhard?

Berichtdoor Exotopia op 04 mei 2012 15:03

Sonaya,

Phyllostachys Aurea behoort tot de matig winterharde bamboes. De Aurea 'kan' in het begin wel polvormend zijn maar hij zal zeker gaan woekeren na een aantal jaren dienst.

Groetjes
Jan
Exotopia
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 03 sep 2011 13:49
Woonplaats: Bavegem
13 bedankjes

Re: Bambusa Viridis winterhard?

Berichtdoor Sonaya op 04 mei 2012 15:57

Thnx Jan en Maurice. Bezorgen die ook? Heb ook al een paar bamboeshops gevonden :). Ik ga ff checken of mijn bamboe misschien ook weer een beetje groen wordt vanaf onderaan :)

Grtz
Sonaya
 
Berichten: 82
Geregistreerd: 02 mei 2010 10:47
0 bedankjes

Re: Bambusa Viridis winterhard?

Berichtdoor shusui op 04 mei 2012 17:09

Het is geen aurea volgens mij.
Een detailfoto van de knopenring kan daar uitsluitsel in brengen.
P. aurea is heel makkelijk te herkennen.
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 62 gasten