Drank op?

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Drank op?

Berichtdoor amigo op 27 mei 2012 20:40

Scheve scheuten
Drie jaar geleden heb ik een pol van deze vivax gekocht in Veldhoven. (Hij was daar wel 8 meter hoog, geel met een mooie groene streep) Alle andere soorten die ik heb gekocht kwamen super door, maar deze krijg alleen maar scheve scheuten! Vorig jaar twee stuks die ik met paaltjes vast gezet heb. ( kon het niet over m,n hart verkrijgen om ze af te zagen ) Dit jaar 5 scheuten. ALLEMAAL SCHEEF. Hoe kan dit?
Bijlagen
IMG_5121-800.jpg
IMG_5121-800.jpg (80.78 KiB) 5564 keer bekeken
IMG_5122-800.jpg
IMG_5122-800.jpg (87.49 KiB) 5564 keer bekeken
amigo
 
Berichten: 107
Geregistreerd: 25 apr 2012 16:57
Woonplaats: Eext
5 bedankjes

Re: Drank op?

Berichtdoor s.janssen op 27 mei 2012 23:03

Ik hoop voor je dat je een wortelbegrenzer hebt om de vivax..anders heb je een ''klein'' probleempje! :D
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Drank op?

Berichtdoor amigo op 27 mei 2012 23:05

s.janssen schreef:Ik hoop voor je dat je een wortelbegrenzer hebt om de vivax..anders heb je een ''klein'' probleempje! :D

Hij staat er nu 3 jaar en doet nog niets! Alleen zo,n 40 cm vanaf de hoofdstam twee schuine scheuten vorig jaar en nu op dezelfde afstand vanaf de hoofdstam 5 schuinen.
Verder is ons perseel zo,n hectare groot, dus voor ik bij de buren ben.............
amigo
 
Berichten: 107
Geregistreerd: 25 apr 2012 16:57
Woonplaats: Eext
5 bedankjes

Re: Drank op?

Berichtdoor barre op 28 mei 2012 03:42

miss slechte lichtinval. Ik krijg elk jaar zo een 50 tal scheuten aan men vivax... is eigenlijk niet bij te houden en is nu 2 jaar geleden geplant. Als ik het dunnere laat staan groeien de nieuwe scheuten ook schuin tot ze voldoende licht pakken. Daarna groeien ze recht. Ik haal altijd de nieuwe dunne weg.
barre
 
Berichten: 223
Geregistreerd: 08 maart 2009 01:31
8 bedankjes

Re: Drank op?

Berichtdoor Klaas-Jan op 28 mei 2012 13:52

Bij de Vivax is het normaal dat je scheve halmen krijgt. Dat doet hij hier ook, ook de grote dikke halmen staan niet allemaal recht. Daar hoef je je geen zorgen om te maken. Dat hij nauwelijks is gegroeid de afgelopen jaren kan meerdere oorzaken hebben. Afgelopen winter heeft ook niet veel goeds gedaan, organische mest en goed water geven. Als er uiteindelijk een grote rhizoom is gevormd gaat hij wel aan de groei.
Avatar gebruiker
Klaas-Jan
 
Berichten: 415
Geregistreerd: 16 maart 2011 21:33
Woonplaats: Nieuw-Weerdinge (Drenthe)
34 bedankjes

Re: Drank op?

Berichtdoor shusui op 28 mei 2012 15:23

De combinatie van grote tuin en bamboeliefhebber is altijd leuk :)
Heb je veel soorten ?

Het duurt altijd 2-4 jaar eer een bamboe echt goed groeid, veel rhizomen aanmaakt en in de breedte gaat. De grootte van de aanplant, en vooral de verzorging in de eerste jaren bepalen hoe snel het gaat.
Dat die halmen schuin uitkomen is normaal, dit zijn de groeipunten van rhizomen die omhoog gekomen zijn en zelf een halm zijn geworden, dit doen alle Phyllostachssen in hun jonge jaren, als ze volwassen zijn doen ze dat niet meer of minder.
De halmen die een de zijkanten van de rhizomen uitkomen zullen niet schuin zijn, maar recht omhoog wijzen.

De schuine scheuten nu ook niet wegdoen hé !
Als er binnen een jaar of 2 wat meer halmen zijn kan je evt de kleine en schuine scheuten weg doen.

Dus gewoon geduld hebben, volgend jaar komen er van op die rizomen nieuwe scheuten die recht zullen zijn, en dikker als het goed is.

Water en mest kan je ook niet teveel geven.

Gr,
Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Drank op?

Berichtdoor amigo op 28 mei 2012 17:00

Bedankt allemaal voor alle tips!
Ik ga afwachten en laat de schuine scheuten staan. ( alhoewel ik een echte vrouw ben............... en dus errrruug nieuwschierig. ) Ik geef redelijk veel mest en iedere dag als het warm of droog is water via de tuinsproeier. Hij krijgt voldoende licht, maar volle zon op dit moment ongeveer maar 5 uurtjes.
Is dat voldoende of moet hij verplaatst?

shusui schreef:De combinatie van grote tuin en bamboeliefhebber is altijd leuk :)
Heb je veel soorten ?

Het duurt altijd 2-4 jaar eer een bamboe echt goed groeid, veel rhizomen aanmaakt en in de breedte gaat. De grootte van de aanplant, en vooral de verzorging in de eerste jaren bepalen hoe snel het gaat.
Dat die halmen schuin uitkomen is normaal, dit zijn de groeipunten van rhizomen die omhoog gekomen zijn en zelf een halm zijn geworden, dit doen alle Phyllostachssen in hun jonge jaren, als ze volwassen zijn doen ze dat niet meer of minder.
De halmen die een de zijkanten van de rhizomen uitkomen zullen niet schuin zijn, maar recht omhoog wijzen.

De schuine scheuten nu ook niet wegdoen hé !
Als er binnen een jaar of 2 wat meer halmen zijn kan je evt de kleine en schuine scheuten weg doen.

Dus gewoon geduld hebben, volgend jaar komen er van op die rizomen nieuwe scheuten die recht zullen zijn, en dikker als het goed is.

Water en mest kan je ook niet teveel geven.

Gr,
Sven
amigo
 
Berichten: 107
Geregistreerd: 25 apr 2012 16:57
Woonplaats: Eext
5 bedankjes

Re: Drank op?

Berichtdoor shusui op 28 mei 2012 19:08

Dat is voldoende hoor, als hij op de plaats waar hij nu staat voldoende ruimte heeft zou ik hem zeker niet verzetten, want dan verlies je weer enkele jaren.
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Drank op?

Berichtdoor Klaas-Jan op 29 mei 2012 07:34

Op de foto's is inderdaad duidelijk te zien dat het om jonge scheuten gaat welke schuin omhoog komen vanaf de hoger liggende rhizoom. Toch is een Vivax geen Phyllostachys welke alleen mooie rechte halmen maakt. Je kunt natuurlijk de scheve/niet mooie halmen weghalen in de loop der tijd maar qua groei zijn schuine halmen normaal bij de Vivax.

Verder is water geven natuurlijk goed, helemaal met het droge weer van de laatste dagen. En het moeilijkste... geduld hebben zoals Sven ook al zei.
Avatar gebruiker
Klaas-Jan
 
Berichten: 415
Geregistreerd: 16 maart 2011 21:33
Woonplaats: Nieuw-Weerdinge (Drenthe)
34 bedankjes

Re: Drank op?

Berichtdoor amigo op 31 mei 2012 22:59

shusui schreef:De combinatie van grote tuin en bamboeliefhebber is altijd leuk :)
Heb je veel soorten ?
Gr,
Sven


Wij hebben een dikke hectare ruimte rondom de boerderij, waarvan tot nu toe vooral de "tuin" vol staat met allerlei leuke planten waaronder bamboe. Daarnaast hebben we een afdak voor onze vrachtwagen. De dennen die er omheen stonden zijn verwezen naar de eeuwige jachtvelden en vervangen door bamboe. Super leuk als haag. Ik denk dat we zo,n 6 soorten hebben, MAAR....
Ik heb helaas geen idee welke soorten het zijn. In het begin schaften we gewoon aan wat er leuk uit zag. inmiddels ben ik steeds enthousiaster en lees er meer over en leef me helemaal uit op julie forum. Super al die foto@s en verhalen. heb alleen spijt datik het forum pas ontdekte nadat ik de tuin al aardig vol had staan.

Groetjes Esther
amigo
 
Berichten: 107
Geregistreerd: 25 apr 2012 16:57
Woonplaats: Eext
5 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten