vivax

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Re: vivax

Berichtdoor prutser 2 op 06 jul 2015 23:40

zeker water en voeding in deze periode, dat doet ze erg goed , met het warme weer erbij zit de groei er goed in , ik geef ruim water in deze periode want het onweer bracht weliswaar wat regen mee, maar door de volle blader tooi van de bamboe valt het meest naast de begrenzer, en blijft het binnen de begrenzer na genoeg toch droog, dus toch maar exstra water erbij, en het is te zien met de groei van de nieuwe halmen, ze gaan nu vlug de hoogte in :thumb_up: m.v.g. paul
Bijlagen
4.JPG
hier een van de nieuwe halmen die de lucht in groeid
4.JPG (230.27 KiB) 4352 keer bekeken
prutser 2
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 11 nov 2011 23:53
Woonplaats: krommenie/zaanstad
23 bedankjes

Re: vivax

Berichtdoor Alexander op 14 jul 2015 17:24

Hier nu ook mooie dikke stengels. En elk jaar net iets dikker. Je moet echter wel geduld hebben, hij staat hier nu een jaar of 8...

Alexander
Laatst bijgewerkt door Alexander op 14 jul 2015 17:40, in totaal 1 keer bewerkt.
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: vivax

Berichtdoor Alexander op 14 jul 2015 17:28

roellus schreef:In het najaar gooi ik er veel blad bij wat dan in de winter kan composteren ( plus dat de grond minder kan bevriezen. (humus + wormen.)
Als je genoeg wormen in de grond hebt zitten ploegen ze in 3 jaar tijd 30cm aarde om.

ook gooi ik er ieder jaar wat hout snippers bij als bodembedekker ( dit composteert ook langzaam.)

Dan ieder jaar paardenmest van een jaartje oud. ( Fosfaat humus en wormen )

Emmertje ingedikte varkensmest ( rijk aan Fosfaat en wat Kali )

En om genoeg stikstof te krijgen giet ik er wat verdund spuiwater bij van een biologische luchtwasser van een varkensstal. ( 1 op 20 verdunnen vanwege hoog stikstof gehalte.

En nu van de winter gooi ik er voor de eerste keer wat kalk bij. ( zuurgraad van de grond op peil te houden.

GR. Roel

PS. hij gaat het 2de seizoen in.

En de grond daar is vast en zeker rivierklei van de Maas. Dat scheeld ook!

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: vivax

Berichtdoor roellus op 16 jul 2015 20:38

nee bij ons is het puur zand. ( ik woon aan de goede kant van de maas ;) )
2013/2014, min -1.4°C
2014/2015, min -5.6°C
2015/2016, min -7.6°C
Avatar gebruiker
roellus
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 13 feb 2012 18:39
Woonplaats: Elshout
15 bedankjes

Re: vivax

Berichtdoor wsnbm op 29 aug 2015 14:06

Van de zomer de Vivax overgepot in een veel grotere bak.
Is het gebruikelijk dat de plant dan zoveel nieuwe halmen geeft, of is het een soort reactie?

Tel er meer dan 20.

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
Groet,
John
Avatar gebruiker
wsnbm
 
Berichten: 2457
Geregistreerd: 26 jul 2010 10:43
Woonplaats: Rotterdam
186 bedankjes

Re: vivax

Berichtdoor draco op 29 aug 2015 21:09

Zo te zien zijn het vooral eindhalmen die ontstaan aan het uiteinde van een rhizoom. Meestal leveren deze geen mooie opgaande halmen. Bovendien als ze nu uitlopen is de kans gering dat ze voor de winterrust nog zullen uitrijpen. De bamboe (het rhizoom) is blijkbaar flink gaan groeien en vertakt na het verpotten. Het is te overwegen om deze toppen af te snoeien zodat de plant er verder geen energie in steekt en volgend jaar mooie opgaande halmen produceert. Evengoed is de kans groot dat de groei binnenkort vanzelf stopt als de (nacht) temperaturen lager worden.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: vivax

Berichtdoor cpo op 22 sep 2015 21:02

Nou onze vivaxen blijven een drama, dit jaar (zit iedereen??) wel 4 nieuwe scheuten... poeh poeh... Iets dikker als vorig jaar, maar onze nigra heeft nog steeds dikkere halmen. Wat een :oops: :evil: bamboe! Terwijl de rest van onze bamboes echt de pan uit groeien, behalve die ellendige vivax.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: vivax

Berichtdoor StefanH op 23 sep 2015 01:08

Corrine, kan het zijn dat je een weefselkweek vivax hebt aangeschaft? Bij bamboe uit weefselkweek wilt nog wel eens het een en ander misgaan (slechte groei, mindere winterhardheid) door het gebruik van minder goed genetisch materiaal. Zie: http://www.degroeneprins.nl/nl/plant-info/weefselkweel
Groeten,
Stefan
StefanH
 
Berichten: 287
Geregistreerd: 05 feb 2013 14:37
28 bedankjes

Re: vivax

Berichtdoor cpo op 23 sep 2015 09:58

Nou ik heb er 2 van de groene prins dus ik denk dat dat wel goed moet zitten? 1 is er overigens dood gegaan. Ik heb ook een vivax stek van iemand van het forum hier gehad en een groene van Pieter, maar allemaal zwaar teleurstellend! Het zal aan de plek liggen, maar snappen doen we het echt niet! Ernaast staat een bamboe in minder goede grond en die gaat als een tierelier. Onze vivaxen hebben lekker goede grond gekregen, ze staan in de zon, ze krijgen genoeg mest, en ze hebben een bewateringssysteem, maar na 4 jaar hebben we nog steeds een paar lullige stengels van 1.60 meter........
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: vivax

Berichtdoor StefanH op 23 sep 2015 18:20

Ja, als ze van de Groene Prins zijn dan zit het wel goed ;) Geen idee wat dan de oorzaak zou kunnen zijn...
Groeten,
Stefan
StefanH
 
Berichten: 287
Geregistreerd: 05 feb 2013 14:37
28 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 61 gasten