Dendrocalamus giganteus

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Dendrocalamus giganteus

Berichtdoor vdbruben op 15 jul 2012 10:43

Een aantal maanden geleden hebben ik Dendrocalamus giganteus zaden gekocht. Na een 3 tal weken kwamen deze vlot uit.

Maar nu zijn ze zo'n 20 centimeter groot maar de stengels blijven zeer dun waardoor dat de bamboe gaat afhangen. Ik heb deze nu opgebonden.

Zijn er nog andere tips?
vdbruben
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 16 jun 2012 16:46
0 bedankjes

Re: Dendrocalamus giganteus

Berichtdoor shusui op 15 jul 2012 10:57

Bamboe stengels worden niet dikker eens ze boven gekomen zijn.
Dus opbinden of laten hangen is nu het enige wat je kan doen.
De plantjes zullen nieuwe halmen bijmaken die onder goede omstandigheden telkens wat dikker en hoger zijn.

Je weet dat dit een tropische soort is en dat hij niet buiten in volle grond kan he ? ;)

Veel succes nog!
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Dendrocalamus giganteus

Berichtdoor vdbruben op 15 jul 2012 13:00

Bedankt voor je reactie!
Ik heb me laten vertellen dat deze bamboe de winter overleeft mits hij goed wordt ingepakt?
vdbruben
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 16 jun 2012 16:46
0 bedankjes

Re: Dendrocalamus giganteus

Berichtdoor shusui op 15 jul 2012 13:25

zeer twijfelachtig.
Houd hem zeker de eerste jaren binnen !
Als je hem 1-2m groot zou krijgen kan je hem mss buiten zetten en met inpakken en verwarming ofzo overwinteren, maar dan nog.
Stel dat het lukt, en hij wordt elk jaar groter wat ga je dan doen ? Een plant van 5 m hoog inpakken en verwarmen ?

Dit is echt een bamboe voor de liefhebbers , en is gewoon een hebbeding. En in ons klimaat enkel realistisch als kuipplant of als je een serre van 10m hoog hebt zoals sommige botanische tuinen, daar wordt hij wel groot en dik.

Wil je een mooie, dikke en hoge bamboe die zonder probleem in volle grond kan, ga dan voor Phyllostachys parvifolia, vivax, shangai3, iridescens, atrovagnata, prominens,...

ps: moest je ene plantje teveel hebben, dan heb ik wel interesse (als hebbeding, niet als mooie bamboe ;) )

Gr,
Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Dendrocalamus giganteus

Berichtdoor vdbruben op 15 jul 2012 13:39

Het is voor mij ook alleen maar een experiment hoor :)
Maar we hebben wel een grote veranda waar nog andere tropische planten overwinteren dus dat zou geen probleem zijn.
vdbruben
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 16 jun 2012 16:46
0 bedankjes


Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 57 gasten