Fargesia Yulongshanensis

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Fargesia Yulongshanensis

Berichtdoor Remy op 22 jul 2012 20:31

Heeft iemand ervaring met de Fargesia Yulongshanensis? Het zou de hoogste fargesiasoort moeten zijn. Op de foto's ziet hij er prachtig uit! Maar wat is de beste standplaats? En hoe zit het bijv. met de uitbreidingsdrang?
Avatar gebruiker
Remy
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 14 jul 2012 02:12
Woonplaats: Hoogerheide
82 bedankjes

Re: Fargesia Yulongshanensis

Berichtdoor shusui op 22 jul 2012 23:19

Het is niet per se de hoogste Fargesia, maar wel eens van de beste grote soorten om hier te proberen. (al heb ik er zelf nog geen van 7m tegengekomen, 4m al wel).
Ik denk dat hij best in halfschaduw- schaduw staat, en misschien een beetje beschut.
Hij is redelijk goed winterhard. De laatste winter was al zijn blad afgevallen, en op een paar halmen na is alles terug mooi in blad gekomen, en nu maakt hij mooie nieuwe scheuten bij.

Hij woekert niet , daar moet je geen schrik voor hebben.
Maar het is wel een grote plant he! Elke scheut kan zo'n 10 cm verder uitkomen als hij het goed doet, dus dat is na 10 jaar 2m diameter (onderaan).
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Fargesia Yulongshanensis

Berichtdoor Remy op 24 jul 2012 14:32

Bedankt. Heb inmiddels wat navraag gedaan en er zijn te veel nadelen om er 1 aan te schaffen maar ik blijf het een mooie soort vinden! Mijn Scabrida begint ook al behoorlijk wat ruimte te eisen, dat gaat volgend jaar een bakbeest worden. :shock:
Avatar gebruiker
Remy
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 14 jul 2012 02:12
Woonplaats: Hoogerheide
82 bedankjes

Re: Fargesia Yulongshanensis

Berichtdoor shusui op 24 jul 2012 14:40

Teveel nadelen ?
Welke dan ?

Van de nieuwere grote soorten is het alleszinds een van de betere denk ik, toch wat winterhardheid betreft.
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Fargesia Yulongshanensis

Berichtdoor Remy op 24 jul 2012 17:49

Ik zou alleen maar ruimte voor deze bamboe hebben in de volle zon en ook zou ik hem in moeten gaan dammen met wortelbegrenzer. Het is geen woekeraar maar hij heeft daar maar 1m2 - 1.5m2 ruimte.
En het is ook jammer van de bladschade, de rest van mijn fargesia's had 0,0 schade deze winter, alleen mijn P Spectabilis heeft het zeer moeilijk gehad en is nu pas echt aan het opknappen. Dus vandaar, ik ga nog even verder zoeken ;)
Avatar gebruiker
Remy
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 14 jul 2012 02:12
Woonplaats: Hoogerheide
82 bedankjes

Re: Fargesia Yulongshanensis

Berichtdoor Remy op 26 jul 2012 19:27

Het gaat de Fargesia Nitida Great Wall of F. Nitida Pillar worden, GW heeft mooiere halmen, de Pillar wordt hoger en heeft een meer opgaande groei, moeilijk, moeilijk... :roll:
Avatar gebruiker
Remy
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 14 jul 2012 02:12
Woonplaats: Hoogerheide
82 bedankjes


Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 72 gasten