vivax xxl

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

vivax xxl

Berichtdoor ramon van weezep op 15 dec 2012 15:32

een tijd geleden heb ik deze vivax bij iemand uit de tuin gespit.
ik hem heb nu schuin liggen met de wind mee zodat de verdamping minimaal is.
de kluit heb ik ingespit in een kuil zodat ik hem goed kan water geven.
tijdens de vorst van afgelopen week heb ik de kluit bedekt met blad en de grond is niet bevroren geweest. (-10 gehad hier)
de bamboe zelf had ik tijdens de vorst ingepakt met worteldoek.

heeft iemand nog goede tips om het de winter door te brengen en dan vooral als het streng en lang gaat vriezen.

in het voorjaar wil ik hem pas recht in de tuin zetten.
Laatst bijgewerkt door ramon van weezep op 17 dec 2012 22:03, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
ramon van weezep
Bedrijven
 
Berichten: 667
Geregistreerd: 10 dec 2012 21:52
Woonplaats: nijverdal
50 bedankjes

Re: vivax xxl

Berichtdoor p e t e r op 15 dec 2012 17:58

Ik denk inderdaad dat het belangrijk is om de verdamping zo veel mogelijk te beperken in de winter. Dit door deze zoals op de foto ingepakt te laten.

Je kan ook 1/3 van de zijtakken verwijderen om zo het bladvolume te verminderen. Eventueel 1 tak op 3 wegsnoeien tot tegen de stam.
Misschien een warmtekabel mee rond de wortel zodat de kluit niet langdurig bevriest?
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: vivax xxl

Berichtdoor shusui op 15 dec 2012 18:41

Wat ik altijd doe als ik een grote bamboe verplant is een stuk van de halm af doen (ook voor transport maar daar heb jij geen last mee precies :lol: )en van alle zijtakken 1/3 afknippen. Dat valt niet erg op, en je plant vaart er wel bij.

En voor overwintering: idd verdamping beperken en zien dat de kluit niet bevriest. De halmen mogen bevriezen zolag er maar geen uitdrogende wind en zon aan kan.

Gr,
Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: vivax xxl

Berichtdoor ramon van weezep op 15 dec 2012 18:49

ik haal geen grote bamboe op om hem vervolgens in te korten hahaha
was wel even zweten op de weg want het had een flinke boete op kunnen leveren :lol:

dan ga ik volgende week wat snoeien in de halmen.

ik neem ook aan dat deze bamboe vanaf nu de eerste paar jaar kleine halmen zal geven...?
Avatar gebruiker
ramon van weezep
Bedrijven
 
Berichten: 667
Geregistreerd: 10 dec 2012 21:52
Woonplaats: nijverdal
50 bedankjes

Re: vivax xxl

Berichtdoor shusui op 15 dec 2012 22:23

ramon van weezep schreef:
ik neem ook aan dat deze bamboe vanaf nu de eerste paar jaar kleine halmen zal geven...?


Ja , dat kan bijna niet anders , zeker aan dit formaat.
Als die nu enkele jaren in een grote pot stond en je plant hem dan, dan blijven de nieuwe halmen even dik.

En voor het planten : een heel groot gat (is bij uwe sowieso al nodig voor de kluit alleen al :lol: ) en de grond goed losmaken en verbeteren met verteerde koe/paardenmest/compost.
Zorg dat de grond luchtig is.

Daarna heel veel water geven, de kans dat de wateropname de verdamping niet kan volgen is heel groot en dan is je bamboe op enkele dagen volledig bruin !
Als je dit op tijd ziet kan je de halmen nog redden door ze op halve lengte af te zagen.

Probeer ze ook zo hoog mogelijk ergens aan vast te binden , zodat je plant niet omwaaid met de eerste de beste windstoot .

En je moet ook hopen dat je de eerste 2-3 winters geen -20°C krijgt , want daar kunnen ze slecht tegen als ze pas aangeplant zijn (winter van 08-09 is zo goed als al mijn bamboe afgevroren, daar waren ook planten bij die oorspronkelijk 9m waren en afgesneden tot 5m , na de winter mocht ik ze afsnijden tot tegen de grond... )
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: vivax xxl

Berichtdoor ramon van weezep op 16 dec 2012 11:53

ik moet er wel bij zeggen dat de kluit er met een kraan is uitgespit dus veel kleine wortels zijn er bij uit getrokken ipv door gespit.

en ik denk dat het volgende winter raadzaam is om de grond zo te bedekken dat er geen vorst in de grond komt? ( grote aanhanger blad er omheen)
Avatar gebruiker
ramon van weezep
Bedrijven
 
Berichten: 667
Geregistreerd: 10 dec 2012 21:52
Woonplaats: nijverdal
50 bedankjes


Keer terug naar Bamboe's en grassen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten